De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Strategische Marketing Planning Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Centrale Vraagstelling: Probleem- en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Strategische Marketing Planning Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Centrale Vraagstelling: Probleem- en."— Transcript van de presentatie:

1 Strategische Marketing Planning Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Centrale Vraagstelling: Probleem- en Doelstelling Opdrachtomschrijving 1. Interne Analyse 2. Externe Analyse Macro- en Meso-niveau Afnemersanalyse Bedrijfstakanalyse Concurrentieanalyse Distributie- en leveranciersanalyse 3. Conclusies S/Z en K/B (Recapitulatie) 4. Strategische Analyse: Swot & Confrontatiematrix 5. Strategiekeuze & Optieformulering 6. Oplossingsplan7. Implementatie

2 Strategische Marketing Planning 1. Interne Analyse: Marketingmix (P’s) of SIVA Visie/Missie/Strategie/Tactiek/Kernwaarden Financieel Plan (Rtv, Rev, Rvv, Qr, Cr) Curry-Analyse (pyramide bestaande klanten) Business Domain van Abell & Hammond Value Chain van Porter Assortimentsanalyse (Bcg, Maba, Portfolio) 7s-Model van McKinsey Product Levens Cyclus (Plc.) Positionering, identiteit/imago en doelgroep. Doel, komen tot Sterktes en Zwaktes Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business

3 Strategische Marketing Planning 2. Externe Analyse: Macro via Destep-analyse Meso via het ABCD-model -Afnemers (6w’s Ferrel, afnemersonderzoek, sdp) -Bedrijfstak (5 Krachtenmodel Porter) -Concurrenten (niveaus, concurrenten direct, indirect en substituten) -Distributie (distributiestrategie, kanaalstructuur en toeleveranciers) Doel, komen tot Kansen en Bedreigingen. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business MACRO MESO MICRO

4 Strategische Marketing Planning Recapitulatie Interne/Externe Analyse Doel, klaarstomen voor de Swot-Analyse. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business

5 Strategische Marketing Planning 4/5. Strategische Analyse Swot-Analyse Strategiekeuze vanuit de swot Confrontatiematrix (Generieke HAPs / HAP) SFA-toetsing strategische opties Strategiekeuze (waardestragieën T&W en groeistrategieën Ansoff) Uitwerking operationele opties Opstellen van doelstellingen (Onderneming/Marketing) Doel van de strategische analyse, het combineren van swots, toetsen van swots op prioriteit aangaande de centrale probleemstelling en komen tot de juiste strategie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business

6 Strategische Marketing Planning Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business

7 Strategische Marketing Planning 6/7: Oplossingsplan / Implementatie Van strategische opties naar operationeel Instrumentdoelstellingen per P Klangerichte aanpak via SIVA Ruimte voor diverse uitwerkingen: -Verkoopplan -Communicatieplan (branding, social media) -Marketingimplementatie -Sponsorplan of HR-plan -Relevant: financiële onderbouwing Doel om de strategische resultaten om te zetten naar concrete activiteiten welke niet in de kast komen liggen maar direct gebruikt kunnen worden in de praktijk. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business


Download ppt "Strategische Marketing Planning Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Centrale Vraagstelling: Probleem- en."

Verwante presentaties


Ads door Google