De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gegevens/Informatie/Kennis Gegeven: een waarneming Informatie: een waarneming met een betekenis voor de ontvanger Feitenkennis: welke reactie Procedure.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gegevens/Informatie/Kennis Gegeven: een waarneming Informatie: een waarneming met een betekenis voor de ontvanger Feitenkennis: welke reactie Procedure."— Transcript van de presentatie:

1 Gegevens/Informatie/Kennis Gegeven: een waarneming Informatie: een waarneming met een betekenis voor de ontvanger Feitenkennis: welke reactie Procedure kennis: welke behandeling

2 Het beslissingsproces informatie over doelstellingen informatie over beslissings- alternatieven en verwachte resultaten daarvan informatie over niet te beheersen grootheden verkenning probleemformulering probleemoplossing bron: Bemelmans (1996)

3 Informatiebronnen Interne bronnen Externe bronnen Betaling Leveranciers Verkoop Inkoop Aandeelhouders Klanten Vakbond Distributie Productie Overheid Bedrijfs- informatie- behoeften

4 De organisatieniveaus Strategisch Tactisch Operationeel Transactie verwerkende processen InformatiePlannen InformatiePlannen InformatiePlannen

5 Een informatiesysteem in het besturingsmodel InvoerUitvoer Besturingssysteem Beleid Bestuur Beheer Informatiesysteem Interne waarnemingen Acties Externe waarnemingen Omgeving Primair transformatiesysteem bron: Bemelmans (1996)

6 Relevante aspecten van informatie voor de verschillende niveaus T S O historie toekomst Tijdsperspectief van de informatie T S O gedetailleerd samengevat Mate van detail van de informatie T S O interne informatie externe informatie Herkomst van de informatie T S O vaak, hetzelfde eenmalig, onregelmatig Frequentie van gebruik T S O kort lang Tijdhorizon van de beslissing 0 %100 %

7 Van doelstellingen naar informatiebehoefte Missie Bedrijfsdoel- stellingen Bedrijfsdoel- stellingen Strategieën Kritieke succes- factoren Kritieke succes- factoren Doel- stellingen Doel- stellingen Plannen Kritieke succes- factoren Kritieke succes- factoren Evaluatie- criteria Evaluatie- criteria Informatie- behoefte Informatie- behoefte bron: Simons (1991)BedrijfsstrategiePer afdeling

8 Een ander soort informatiebehoefte Opmerking: ter wille van de illustratieve werking is één en ander sterk vereenvoudigd weergegeven. Opmerking: ter wille van de illustratieve werking is één en ander sterk vereenvoudigd weergegeven. niet gevonden zoek in bestand vraag NAW-gegevens voer nieuwe patiënt in vraag medische gegevens voer NAW-gegevens in patiëntenkaart afdrukken voer medische gegevens in vraagt NAW-gegevens NAW-gegevens vraagt medische gegevens medische gegevens overhandigt patiëntenkaart patiënt meldt zich met naam

9 De plaats van de informatievoorziening Bedrijf Bedrijfsfuncties Bedrijfsactiviteiten Bedrijfsprocessen Werkplekken Afdelingen Informatiesysteem- functies Functionarissen InUit Gegevens- opslag

10 Werkplekomgeving Werkplek "Buiten" InUit In Bureau Persoonlijke faciliteiten Gemeen- schappelijke faciliteiten Bureau Uit In Bureau Uit

11 Administratieve organisatie Wie doet wat, wanneer en op grond van welke informatie? Het geheel van afspraken en regels waardoor de informatievoorziening werkt zoals ze werkt. Een beschrijving van de administratieve processen.

12 Aspecten van vastlegging AO •aard van de handelingen •tijdselement •documenten •informatie •geografische plaats •organisatorische plaats •afdelingen en personen •frequentie •techniek

13 Rekeningen collegegeld sturen Mate van detaillering van vastlegging AO Studentenadministratie Onderhouden studentgegevens Verwerken betalingen collegegeld Aanmaken rekeningen Afdrukken rekeningen Versturen rekeningen Applicatie starten Selecteren doelgroep ‘Start’-knop indrukken Functie Taak Activiteit Handeling

14 De positie van de adminstratieve organisatie ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE Bedrijfsprocessen OrganisatieGegevens

15 Kwaliteitsattributen van informatie Juistheid Volledigheid Actualiteit Nauwkeurigheid Controleerbaarheid


Download ppt "Gegevens/Informatie/Kennis Gegeven: een waarneming Informatie: een waarneming met een betekenis voor de ontvanger Feitenkennis: welke reactie Procedure."

Verwante presentaties


Ads door Google