De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Management : situering en begrip. Management : definitie Management betekent het besturen van de organisatie en het leiden van mensen, gericht op samenwerking.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Management : situering en begrip. Management : definitie Management betekent het besturen van de organisatie en het leiden van mensen, gericht op samenwerking."— Transcript van de presentatie:

1 Management : situering en begrip

2 Management : definitie Management betekent het besturen van de organisatie en het leiden van mensen, gericht op samenwerking en concrete doelbereiking.

3 Uitbreiding van de definitie : 1.Managementfuncties 2.Om het even welke organisatie 3.Managers van alle niveaus 4.Belang van productiviteit, efficiëntie en effectiviteit

4 Uitbreiding van de definitie: 1. Managementfuncties : Planning : de weg uitstippelen om de doelen te bereiken Organiseren : –Rollen verdelen –Taken verdelen Leiden : een motiverende atmosfeer creëren Evalueren en meten : bereiken we de doelen ?

5 Uitbreiding van de definitie: 2. om het even welke organisatie Klein en groot Profit en non-profit Producerende en dienstverlenende M.a.w. de ceo, de ziekenhuisdirecteur, moeder overste, partijvoorzitters in de politiek, de trainer van een voetbalploeg, …..

6 Uitbreiding van de definitie: 3. managers van alle niveaus Lower management Middle- management Top- management Strategisch: toekomst – lange termijn Tactisch: coördinatie & samenwerking Operationeel: concrete uitvoering

7 Lower management Middle- management Top- Management Plannen Orga- niseren Leiding geven Contro- leren Tijd besteed aan verschillende managementfuncties 0% 100%

8 Uitbreiding van de definitie: 4. productiviteit, effectiviteit en efficiëntie Productiviteit is belangrijk doel van alle managers productiviteit =output input Hoe productiviteit verhogen ? Effectiviteit : het bereiken van de doelen Efficiëntie : uitvoeren met gebruik van zo weinig mogelijk middelen.

9 INTERNEXTERN organiseren delegeren motiveren controleren LEIDING & ORGANISATIE- ONTWIKKELING

10 Extere omgeving : stakeholders Verschillende groepen stellen eisen aan de organisatie : (stakeholders) –Werknemers –Klanten –Leveranciers –Aandeelhouders –Overheid –Banken –Concurrenten

11 Externe omgeving : concurrenten Concurrentie & bedreigingen Het management moet een antwoord vinden op –Sterker wordende leveranciers en klanten –Nieuwe concurrenten –De bestaande concurrenten –De dreiging van substituten

12


Download ppt "Management : situering en begrip. Management : definitie Management betekent het besturen van de organisatie en het leiden van mensen, gericht op samenwerking."

Verwante presentaties


Ads door Google