De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Negende editie STEPHEN P. ROBBINS MARY COULTER Inleiding tot management en organisaties Hoofdstuk 1 Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Negende editie STEPHEN P. ROBBINS MARY COULTER Inleiding tot management en organisaties Hoofdstuk 1 Management."— Transcript van de presentatie:

1 negende editie STEPHEN P. ROBBINS MARY COULTER Inleiding tot management en organisaties Hoofdstuk 1 Management

2 H O O F D S T U K O V E R Z I C H T Wie zijn de managers? Leg uit hoe managers verschillen van niet-leidinggevend personeel. Beschrijf hoe je managers binnen een organisatie kunt classificeren. Wat is management? Geef een definitie van management. Leg uit waarom efficiëntie en effectiviteit belangrijk zijn voor management.

3 Wat doet de manager? Beschrijf de vier functies van management. Beschrijf Mintzbergs managementrollen. Beschrijf de drie managementvaardigheden van Katz en hoe het belang van deze vaardigheden verandert als je naar managementniveau kijkt. Bespreek de veranderingen die invloed hebben op het werk van managers. Leg uit waarom klantenservice en innovatie belangrijk zijn voor het werk van de manager. H O O F D S T U K O V E R Z I C H T

4 Wat is een organisatie? Beschrijf de kenmerken van een organisatie. Leg uit hoe het concept van een organisatie verandert. Waarom management bestuderen? Verklaar het begrip universaliteit van het management. Bespreek waarom inzicht in management belangrijk is. Beschrijf waarin de beloning en uitdagingen voor een manager H O O F D S T U K O V E R Z I C H T

5 Wie zijn de managers? ManagerManager  Iemand die met behulp van anderen werkt door hun werkzaamheden te coordineren, met als oogmerk de doelstellingen van de organsiatie te realiseren

6 Classificatie van managers Lagere managersLagere managers  Mensen die het werk van ‘gewone’ werknemers coordineren, die de producten of diensten van de organisatie genereren MiddlemanagersMiddlemanagers  Mensen die het werk van lagere managers managen Hogere of topmanagersHogere of topmanagers  Mensen die verantwoordelijk zijn voor het definieren van de doelstellingen en het nemen van beslissingen die van invloed zijn op de organisatie als geheel

7 Figuur 1–1Organisatieniveaus

8 Wat is management? Waar managers zich mee bezig houdenWaar managers zich mee bezig houden  Efficientie  ‘De dingen goed doen’ –Het behalen de grootst mogelijke productie met de minst mogelijke input  Effectiviteit  ‘De goede dingen goed doen’ –Het behalen van de organisatiedoelen

9 Exhibit 1–2Efficientie en effectiviteit in management

10 Wat doen managers? Functionele benaderingFunctionele benadering  Planning  Definieren van doelen, strategieen om de doelen te bereiken, ontwikkelen van plannen om activiteiten te integreren en coordineren.  Organiseren  Werk verdelen en structureren om organisatiedoelen te bereiken.  Leidinggeven  Met en door mensen werken om doelen te bereiken.  Controleren  Bijhouden, vergelijken en corrigeren van werk.

11 Exhibit 1–3Managementfuncties

12 Wat doen managers? (vervolg) Managementrollen (Mintzberg)Managementrollen (Mintzberg)  Intermenselijke rollen  Boegbeeld, leider, aanspreekpunt  Informatieve rollen  Monitor, verspreider, zegsman  Beslissingsrollen  Ondernemer, probleemoplosser, toekenner van middelen en onderhandelaar

13 Wat managers doen (Mintzberg) InteractieInteractie  met anderen  met de organisatie  met de externe context van de organisatie ReflectieReflectie  nadenken ActieActie  doen

14 Wat doen managers (vervolg) VaardighedenbenaderingVaardighedenbenadering  Technische vaardigheden  Kennis en vaardigheden van specifieke onderwerpen  Intermenselijke vaardigheden  De mogelijkheid om samen te werken met anderen  Conceptuele vaardigheden  De mogelijkheid om na te denken over abstracte en complexe situaties met betrekking tot de organisatie en deze te conceptualiseren

15 Figuur 1–5Vaardigheden die op diverse managementniveaus nodig zijn

16 Figuur 1–6De relatie tussen managementvaardigheden en -functies

17 Figuur 1–6De relatie tussen managementvaardigheden en –functies (vervolg)

18 Hoe de taak van de manager verandert Het toenemend belang van klantenHet toenemend belang van klanten  Klanten: de reden dat de organisatie bestaat  Het beheren van klantrelaties is de verantwoordelijkheid van alle managers en werknemers.  Consistente klantenservice van hoge kwaliteit is essentieel om te overleven. InnovatieInnovatie  Dingen anders doen, nieuw terrein onderzoeken en risico’s nemen  Managers moeten werknemers aanmoedigen om zich bewust te zijn van mogelijkheden voor innovatie en daarna te handelen.

19 Figuur 1–7 Veranderingen die de taak van de manager beinvloeden

20 Wat is een organisatie? Een organisatieEen organisatie   Een geheel waarin mensen op een doelbewuste manier bij elkaar zijn gebracht om specifieke doelstellingen te verwezenlijken. Bekende kenmerken van organisatieBekende kenmerken van organisatie  Ze hebben een specifiek doel  Bestaan uit mensen  Hebben een doelbewuste structuur

21 Figuur 1–8Kenmerken van organisaties

22 Figuur 1–9De veranderende organisatie

23 Waarom management bestuderen? De waarde van het bestuderen van managementDe waarde van het bestuderen van management  De universaliteit van management  Goed management is nodig is alle organisaties  De realiteit van werk  Werknemers zijn of managers of worden gemanaged  Beloningen en uitdagingen voor managers  Management biedt uitdagende, opwindendende en creatieve mogelijkheden voor betekenisvol en vervullend werk  Succesvolle managers ontvangen significante geldelijke beloningen voor hun werk

24 Figuur 1–10De universaliteit van management

25 Figuur 1–11De uitdagingen en beloningen voor de manager


Download ppt "Negende editie STEPHEN P. ROBBINS MARY COULTER Inleiding tot management en organisaties Hoofdstuk 1 Management."

Verwante presentaties


Ads door Google