De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 6 Arbeidstevredenheid en prestaties Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 6 Arbeidstevredenheid en prestaties Management."— Transcript van de presentatie:

1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 6 Arbeidstevredenheid en prestaties Management van gedrag

2 Dia 6.2 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007

3 Dia 6.3 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De betekenis en kenmerken van werktevredenheid Een attitude of een interne toestand, geassocieerd met een gevoel van persoonlijk succes, hetzij in kwantitatieve, hetzij in kwalitatieve zin. Recent wordt tevredenheid vooral geassocieerd met algemene benaderingen op functieontwerp, de organisatie van werktaken, de kwaliteit van de werkomstandigheden, stress en de balans tussen werk en vrije tijd.

4 Dia 6.4 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Dimensies van werktevredenheid Persoonlijke factoren Sociale factoren Culturele factoren Organisatiefactoren Omgevingsfactoren

5 Dia 6.5 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Vijf aan tevredenheid gerelateerde contractuele gebieden Het kenniscontract Het psychologische contract Het efficiëntie/beloning-contract Het ethische contract Het taakstructuurcontract

6 Dia 6.6 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Variabelen die invloed hebben op werktevredenheid en -prestaties Persoonlijke factoren – persoonlijkheid, opleiding, leeftijd, intelligentie, werkgerichtheid, etc. Organisatiefactoren – aard en omvang van de organisatie, personeelsbeleid, relatie met werknemers, etc. Omgevingsfactoren – economisch, sociale, technische en overheidsinvloeden.

7 Dia 6.7 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Culturele factoren – achterliggende attitudes, overtuigingen en waarden. Sociale factoren – relatie met collega’s, groepsprocessen en -normen, mogelijkheden tot interactie, organisatie van informatie. Variabelen die invloed hebben op werktevredenheid en -prestaties (vervolg)

8 Dia 6.8 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Door relaties en rolconflicten veroorzaakte stress Figuur 6.3 Bron: Arnold, J., Cooper, C.L. and Robertson, I.T., Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, derde editie, Financial Times Prentice Hall (1998) blz.434. Overgenomen met toestemming van Pearson Education Ltd.

9 Dia 6.9 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Individueel functie(her)ontwerp De vroege benaderingen op functieontwerp waren gericht op de herstructurering van afzonderlijke werktaken en van toepassing op de volgende methoden: Werkrotatie Taakverbreding Taakverdieping

10 Dia 6.10 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Belangrijkste benaderingen op functieontwerp Figuur 6.6

11 Dia 6.11 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De cultuur van QWL Quality of Working Life (QWL) als doel QWL als proces QWL als filosofie

12 Dia 6.12 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Belangrijke aspecten van zelfsturende teams Specifieke groepsdoelen, maar de leden beslissen hoe deze doelen het best kunnen worden behaald Meer vrijheid voor groepsleden, onder andere op het gebied van de planning, uitvoering en beheer van de activiteiten Collectieve vaardigheden en capaciteiten

13 Dia 6.13 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Belangrijke aspecten van zelfsturende teams (vervolg) Minder externe supervisie – de rol van de leidinggevende wordt meer een adviserende en ondersteunende Feedback en evaluatie worden gerelateerd aan de prestaties van de groep als geheel

14 Dia 6.14 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Flexibele werkregelingen Flexwerken Gespreide uren Arbeidstijdverkorting Minder dagen, langer werken per dag Uitwisselen van diensten Eigen werktijden indelen Functiedeling Thuiswerken Telewerken Sabbaticals Enkele voorbeelden van regelingen:

15 Dia 6.15 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Kwaliteitscirkels Een kwaliteitscirkel is een groep van organisatieleden die regelmatig bijeenkomen om problemen met kwaliteit, productiviteit of andere aspecten van de dagelijkse werkzaamheden te benoemen, te analyseren en op te lossen.


Download ppt "Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 6 Arbeidstevredenheid en prestaties Management."

Verwante presentaties


Ads door Google