De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding organisatiekunde 1 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? –mensen –middelen –doelstellingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding organisatiekunde 1 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? –mensen –middelen –doelstellingen."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding organisatiekunde 1 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? –mensen –middelen –doelstellingen

2 Inleiding organisatiekunde 2 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar doelen) –bedrijven (afhankelijk van klanten) ondernemingen non-profitorganisaties –overige organisaties (niet afhankelijk van klanten)

3 Inleiding organisatiekunde 3 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Indeling organisaties (naar juridische kenmerken) –organisaties zonder rechtspersoonlijkheid, zoals eenmanszaak vennootschap onder firma commanditaire vennootschap –organisaties met rechtspersoonlijkheid, zoals de naamloze vennootschap (NV) de besloten vennootschap (BV)

4 Inleiding organisatiekunde 4 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding De economische omgeving  kringloopmodel –input –transformatie –output

5 Inleiding organisatiekunde Overheid Consumenten Producenten Banken Goederen Productiefactoren (arbeid e.d.) Geld Inkomen Export Import Sparen Lenen Sparen Investeren Belastingen Collectieve bestedingen Belastingen Sociale uitkeringen/ overdrachtsuitgaven

6 Inleiding organisatiekunde 6 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Wanneer is sprake van een organisatie-evenwicht? als de externe en interne stakeholders gemotiveerd blijven deel te nemen aan die organisatie

7 Inleiding organisatiekunde 7 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Stakeholders (belanghebbenden) –interne –externe

8 Inleiding organisatiekunde 8 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Doelstellingen –organisatiedoelstellingen (hiërarchie) concerndoelstellingen ondernemingsdoelstellingen afdelingsdoelstellingen (marketing, inkoop enz.) –privédoelstellingen

9 Inleiding organisatiekunde 9 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Ontwikkelingen in de organisatietheorie in de 20ste eeuw (beknopt) –eind 19e eeuw – ca (met name klassieke school) scientific management, kwantitatieve benadering (Taylor)

10 Inleiding organisatiekunde 10 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding –ca – ca (met name human relations resp. revisionisme) aanzet door Hawthorne experiments

11 Inleiding organisatiekunde 11 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding –ca heden (met name systeemtheorie) grote maatschappelijke veranderingen open systemen intensieve internationale samenwerking

12 Inleiding organisatiekunde 12 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding contingentiebenadering kennisrevolutie (Peter Drucker) basisconfiguraties (Henry Mintzberg) vijfkrachtenmodel (Michael Porter) meer zelfsturing (Michael Hammer)

13 Inleiding organisatiekunde 13 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Trends in de ontwikkeling van organisaties (zie schema Bolwijn & Kumpe) –efficiency –kwaliteit –flexibiliteit –innovatie

14 Inleiding organisatiekunde 14 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Organisatiekunde heeft een interdisciplinair karakter –synergie

15 Inleiding organisatiekunde 15 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Enkele grote schrijvers in de 20ste eeuw –Drucker (kenniseconomie) –Mintzberg (basisconfiguraties) –Porter (value-chain, generieke concurrentiestrategieën, vijfkrachtenmodel)

16 Inleiding organisatiekunde 16 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Het managementproces –beleidsvorming (analyseren, doelstellingen en plannen maken) –uitvoering (doen uitvoeren, beheersen en bijsturen) –structurering (het ontwerpen van een organisatiestructuur)

17 Inleiding organisatiekunde 17 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Elementen 7S-model –strategy(grote lijn) –structure(arbeidsverdeling en coördinatie) –systems(systemen, procedures en modellen) –staff (personeelsbeleid) –skills (kennis en vaardigheden) –style (stijl van leidinggeven) –shared values(waarden en normen)


Download ppt "Inleiding organisatiekunde 1 van 17 Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? –mensen –middelen –doelstellingen."

Verwante presentaties


Ads door Google