De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Business Marketing Sabine Vermuyten 2011-2012. Praktische afspraken  Handboek: Business Marketing Management, W. Biemans, Noordhoff Uitgevers  PPT’s,

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Business Marketing Sabine Vermuyten 2011-2012. Praktische afspraken  Handboek: Business Marketing Management, W. Biemans, Noordhoff Uitgevers  PPT’s,"— Transcript van de presentatie:

1 1 Business Marketing Sabine Vermuyten

2 Praktische afspraken  Handboek: Business Marketing Management, W. Biemans, Noordhoff Uitgevers  PPT’s, cases en opdrachten op Toledo  Mondeling examen x%  PE x% 2

3 3 H1: Wat is Business Marketing?

4 4 Definitie van Business Marketing “Business Marketing is de marketing van goederen en diensten aan bedrijven, overheden en non-profit- instellingen, die ze óf gebruiken voor de (ondersteuning van de) productie van hun eigen goederen of diensten, óf doorverkopen aan andere zakelijke klanten”

5 5 Definitie van Business Marketing

6 6 Indeling zakelijke klanten  Drie groepen: Bedrijven/commerciële organisaties Overheidsinstanties Institutionele organisaties

7 7 Bedrijven/commerciële organisaties  Gebruikers  Original Equipment Manufacturers (OEM’s)  Distributeurs Eén bedrijf kan tot meerdere categorieën behoren

8 8 Overheidsinstanties  Kenmerken koopproces: Complexe besluitvorming Bureaucratie Wettelijke richtlijnen Administratieve procedures  Vaak politieke invloed  Vaak enorme bedragen  Overheid soms enige klant

9 9 Institutionele organisaties  Non-profit & aan overheid gelieerde organisaties  Kenmerken koopgedrag: Slechte kostenbeheersing Soms beperkte inkoopvaardigheden Werken met budgetten (Weinig nadruk op prijs) Gezamenlijke inkoop met collega- instellingen

10 10 Indeling zakelijke producten  Investerings- of kapitaalgoederen  Grondstoffen  Halffabrikaten  Componenten  Hulpstoffen  Verbruiksgoederen (MRO’s)  Diensten

11 11 Marktkenmerken  Specifieke kenmerken van zakelijke markten: Afgeleide vraag (vaak) Inelastische vraag Fluctuerende vraag Beperkt aantal klanten Complex koopgedrag Specifieke invulling marketingmix

12 12 Afgeleide vraag

13 13 Afgeleide vraag  Pull-effect  End-use-marketing

14 14 Inelastische vraag  Prijsveranderingen hebben weinig of geen effect op gevraagde hoeveelheid

15 15 Fluctuerende vraag  Zakelijke vraag kent hogere fluctuaties dan consumentenvraag Kleine veranderingen in consumentenvraag kunnen leiden tot grote toename of afname van zakelijke vraag Levensverwachting van product  Rekening houden met naijleffecten

16 16 Beperkt aantal klanten  Klein aantal klanten => belang van relatiemarketing!  Hoog volume van transacties  Geografische concentratie  Vaak ook klein aantal aanbieders

17 17 Complex koopgedrag  Aankopen gedaan door Decision Making Unit (DMU)  Complex aankoopproces  Approved vendor list

18 18 Specifieke invulling marketingmix  Product is belangrijkste P Kwaliteit! Aftersales service!  Distributie: vaak korte distributiekanalen, directe inkoop  Communicatie: persoonlijke verkoop! Nadruk op relatiemarketing => verhogen van klantaandeel

19 19 Duale marketing  Zelfde product zowel leveren aan zakelijke klanten als consumenten  Voordelen: Extra verkopen Schaalvoordelen Profiteren van professionele imago  Nadelen: Onvoldoende kennis over nieuwe markt Onvoldoende scheiding markten

20 Belangrijkste verschillen B2B, B2C 20


Download ppt "1 Business Marketing Sabine Vermuyten 2011-2012. Praktische afspraken  Handboek: Business Marketing Management, W. Biemans, Noordhoff Uitgevers  PPT’s,"

Verwante presentaties


Ads door Google