De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing."— Transcript van de presentatie:

1 1 Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing

2 2 Structuur hoofdstuk 5 Direct marketing en CRM Direct mail Overige vormen van direct marketing Internetcommunicatie

3 3 Leerdoelen Na de bestudering van dit hoofdstuk: kun je de verschillende vormen van directmarketingcommunicatie in een sportsponsoringcontext toepassen; kun je het gebruik van klassieke en nieuwe media in directmarketingcommunicatie bij sportsponsoring vergelijken; heb je inzicht in de verschillende fasen van een internetmarketingstrategie in de sport; kun je de marketingfuncties van een sportgerelateerde website duiden.

4 4 Direct marketing en CRM DM - Directe communicatie - Directe levering 1-t-1-benadering: behoud van winstgevende klanten Tweerichtingsverkeer Diverse tools

5 5 Schema 5.1

6 6 Schema 5.2

7 7 Schema 5.3

8 8 CRM Customer Relationship Management Oorspronkelijk IT-tool van DM, nu marketingfilosofie –Klantgericht –Bestaande klanten behouden –Databases Naam Adres Woonplaats Gedragscomponent

9 9 CRM Relatiemarketing of loyalty marketing Durf investeren in relatiemarketing: –Als 5% meer klanten kunnen worden behouden, kan de winst met 25 à 30% worden verhoogd –Promotionele budgetten om nieuwe klanten te werven liggen vijfmaal zo hoog als die om bestaande klanten te binden

10 10 Schema 5.4

11 11 Sponsored magazines: multifunctionele tool Informatie Platte naamsbekendheid & image (thema) Actie - Wedstrijden - Kortingsbonnen - Spaaracties - Joint promotions Teambuilding Entertainment Platform voor interactiviteit

12 12 Sponsored magazines vs klassieke advertising –Journalistiek vs copywriting –Magazine lay-out vs reclamelook –Complex & uitgebreid vs sloganesk en single minded –Periodiek vs ad hoc –Geloofwaardigheid vs “het is maar reclame” –Interactief vs beperkte dialoogmogelijkheden –Exclusiviteit vs hinder concurrenten

13 13 DM-actiecommunicatie in massamedia Print –Direct response-advertising Televisie –Direct response-commercial –Infomercial

14 14 Telemarketing Inkomende telemarketing: –Gebruik maken van call centers om de vraag naar tickets optimaal te behandelen Uitgaande telemarketing: –Inzetten om een product/dienst te verkopen/relatie op te bouwen/persoonlijk verkoopgesprek voor te bereiden

15 15 Internetcommunicatie Voordelen van websites Onbeperkte capaciteit Hoge snelheid en flexibiliteit Interactief medium Wereldwijde toegang Betere beschikbaarheid Grote klantenondersteuning

16 16 Schema Analyse 2 Planning 3 Implementatie 4 Communicatie 5 Opvolging

17 17 Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van nieuwe voorbeelden de verschillende vormen van actiecommunicatie in de sport. 2. Wat is de toegevoegde waarde van een integrale benadering van actie- en themacommunicatie in de sport? 3. Waarin onderscheidt internetcommunicatie in de sport zich van de klassieke media? 4. Vergelijk de voor- en nadelen van de verschillende klassieke media van directmarketingcommunicatie.


Download ppt "1 Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing."

Verwante presentaties


Ads door Google