De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Marketingstrategie: segmentatie en positionering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Marketingstrategie: segmentatie en positionering."— Transcript van de presentatie:

1 1 Marketingstrategie: segmentatie en positionering

2 2 Marketingstrategie

3 3 Marktsegmentatie  Opdelen van de markt in klanten- groepen met gelijkaardige behoeften en koopgedrag => verschillende marketingaanpak  Strategisch belangrijke beslissing

4 Segmentatievariabelen  Op basis van marktkenmerken  Op basis van klantkenmerken  Op basis van gedrag 4

5 5 Segmentatie o.b.v. marktkenmerken  Omvang bedrijf  Type bedrijf  NACE codes  Locatie  Waarde  Mate van gebruik  …

6 6 Segmentatie o.b.v. klantkenmerken  Kenmerken van het koopproces  Koopsituatie  Fase in inkoopproces  Mate van decentralisatie inkoop  DMU kenmerken  Beleidsfactoren  Samenstelling (rollen)  Inkoopstrategie  Algemene koopmotieven  Bedrijfsattitude t.o.v. risico

7 Segmentatie o.b.v. klantkenmerken  Persoonlijke kenmerken DMU-leden  Demografische gegevens  Rol in organisatie  Persoonlijkheid  Stijl van beslissingen nemen  Attitude tegenover risico  Attitudes tegenover leveranciers  Specifieke koopmotieven 7

8 Belangrijke gedragsdimensies 8

9 Belangrijkste kenmerken van socialen 9

10 Belangrijkste kenmerken van expressieven 10

11 Belangrijkste kenmerken van analytici 11

12 Belangrijkste kenmerken van aanjagers 12

13 Communicatiemethoden voor de vier stijlen 13

14 14 Segmentatievariabelen  Combinatie van segmentatievariabelen o.b.v. marktkenmerken en klantkenmerken = tweefasenmethode  Nadelen:  Segmentatie o.b.v. klantkenmerken is complex  Info voor definitie segmenten o.b.v. klantkenmerken moeilijker te verzamelen dan voor marktkenmerken => kosten lopen op  Deze volgorde leidt niet altijd tot goede segmenten

15 15 Segmentatie op basis van gedrag

16 16 Segmentatie op basis van gedrag

17 17 Afstemmen van het marketingbeleid op gedragssegmentatie 1. Bepaal waar uw klanten zich bevinden op de as transactie- marketing – relatiemarketing 2. Kies doelsegmenten 3. Stel meest geschikte marketingmix vast 4. Beïnvloed klantposities

18 18 Problemen bij B2B marktsegmentatie  Meestal wordt gekozen voor eenvoudige segmentatievariabelen wegens gebrek aan kennis, budget, capaciteiten,…  Invoeren van nieuwe segmenten vereist grote betrokkenheid van het management en stelt grote eisen aan communicatie met eigen medewerkers, distributiepartners en klanten

19 19 Marktsegmentatie Marktsegmentatie is geen eenmalige activiteit maar een continu proces!

20 20 Positionering  Hoe differentiëren we ons van andere leveranciers, welke unieke voordelen (waarde!) bieden we onze klanten?  Concurrentievoordelen vormen basis van positionering  Basisdimensies voor concurrentie- voordelen  Productkenmerken  Service  Personeel  Voordelen van productgebruik  Imago/kenmerken leverancier

21 Positionering  Reasons to buy  Nauw verweven met segmentatie


Download ppt "1 Marketingstrategie: segmentatie en positionering."

Verwante presentaties


Ads door Google