De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1."— Transcript van de presentatie:

1 Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1

2 Inhoud • Even voorstellen • Marketing van een kulturhus • Doelgroepen • Profilering • Online marketing • Voorbeelden • Websitemodule 2

3 Even voorstellen Olga Haarman 29 jaar Communicatieadviseur Activiteiten • Communicatiestrategie • Online communicatie (websites, zoekmachinestrategie) • Nieuwe media (social media, viral marketing etc.) 3

4 Stel u voor (in 1 minuut) Multifunctioneel gebouw Buurthuis Ontmoetingscentrum Verzamelgebouw Ontmoetingsplek Multifunctionele accommodatie All-in-one centrum Dorpshuis Organisatie voor welzijn en cultuur Anders? 4

5 Marketing kulturhus Doel: inkomsten vergroten • Activiteiten • Subsidie • Sponsoring Waar? Hoe? 5

6 Doelgroepen 1.Gebruikers •Bezoekers (particulier) •Bedrijven (zakelijk) •Verenigingen en scholen (sociaal- maatschappelijk) 2.Gemeente 3.Sponsoren (zakelijk en particulier) 6

7 Profilering kulturhus Wat is je toegevoegde waarde? Hoe laat je resultaten zien? Leefbaarheid Sociale cohesie (noaberschap) Maatschappelijk welzijn Toerisme Nog meer? 7

8 Profilering kulturhus Uitgangspunten: • Lokaal: ieder Kulturhus is uniek • Synergie: totaal > de individuele merken • ‘One-stop-shop’: voor ieder wat wils 8

9 Profilering kulturhus Welke middelen zet u in? PR(massa) Adverteren Beurzen outdoor DM(doelgroep) Brochures Nieuwsbrieven Website Search Engine Marketing (SEM) Sociale media (hyves, marktplaats) 9

10 Online marketing De invloed van internet neemt toe: •82% van de Nederlandse populatie was online in 2008 •Deze surfen gemiddeld 8,4 uur per week / 80 min. per dag (was 43 min. in ‘06) •Grootste groei onder 50+. Stijging van de internetpenetratie van 59% naar 64% •Bij de groep is de internetpenetratie inmiddels 99% •60% is minimaal op 1 sociaal netwerk actief •Google heeft 95% marktaandeel in Nederland Bron: STIR 10

11 Google resultaten 11

12 Google resultaten 12

13 Google resultaten 13

14 Online marketing Doet u aan online marketing? Heeft u een website? Bent u tevreden over uw website? Weet u hoeveel bezoekers uw website heeft? Wat is het doel van uw website? A)Informeren B)Betrokkenheid creëren C)Bezoek stimuleren naar het Kulturhus / leads genereren 14

15 Online / offline marketing Online -Relevant: actueel, gepersonaliseerd -Interactief: direct aanzetten tot een handeling -Meetbaar: sturen op resultaten Offline -Statisch (brengen gefragmenteerde informatie) -Eenrichtingsverkeer -Onderscheiden wordt steeds moeilijker -Impact en resultaat niet goed meetbaar 15

16 Voorbeelden Drie manieren van profileren: 1.Op hoofdactiviteiten •Wat heeft het kulturhus te bieden? •Compleet aanbod 2.Op doelgroep •Voor wie is het kulturhus? •Inspelen op specifieke wensen 3.Op deelnemende organisaties •Wie participeert in het kulturhus? •Efficiency, one-stop-shop 16

17 (Voorbeelden van website ontwerpen zijn apart als PDF document toegevoegd) 17

18 Websitemodule Complete website •Eigen ontwerp / vormgeving •Keuze uit diverse menusjablonen •Op maat ontwikkeld voor kulturhusen •Technisch up-to-date en zoekmachinevriendelijk •Content door kulturhusen zelf te onderhouden •Lage ontwikkelkosten door standaardisatie –Eenmalige opstartkosten –Maandelijkse abonnementskosten (incl. hosting) 18

19 Vragen? 19


Download ppt "Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1."

Verwante presentaties


Ads door Google