De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Orakel NV Marketingmanagement in een Europese KMO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Orakel NV Marketingmanagement in een Europese KMO."— Transcript van de presentatie:

1 Orakel NV Marketingmanagement in een Europese KMO

2 Gesprekspunten 1.Intro over Orakel Group 2.Het marketingplan

3 1.1 Intro Orakel, what’s in a name ? Orakel = KMO gespecialiseerd in bedrukken van ID- en controleproducten, hoofdzakelijk voor recreatieve sector. Netwerk van 10 buitenlandse kantoren. 1 visie:  Profileren als flexibele en betrouwbare leverancier, ‘one stop shop’ voor bedrukte ID-artikelen  meedenken met de klant en specialisatie in niche van kleine series met gedurfd design  Doel : tegen 2010 tot de top 3 behoren in markten met kantoor mét winstgevende groei  Doelen realiseren met gedreven en tevreden personeel over grenzen heen

4 1.2 Onze producten Producent van  Identificatiepolsbandjes  Houwtouwen en badges  Digitaal drukwerk : consumptiebonnen, tickets, rugnummers en displays Doorverkoper van  Consumptiemunten ! geen gadgets, wel gebruiksvoorwerpen

5 1.3 Onze structuur

6 2. Het marketingplan  Waarom ?  Analyse klanten  Analyse concurrenten  SWOT- en STEP-analyse  Strategie en doel  Middelen : 4P’s  Actieplan

7 2.1 Waarom ?  Duidelijk doel  Stapsgewijs te werk  Bewust over nadenken  Hoeft niet veel tijd in beslag te nemen  Bespaart achteraf tijd en geld  Verschillen in elke markt

8 2.2 Analyse doelgroep  Definieer per markt !  Wie zijn onze klanten ?  Bestaande klanten ? Hoeveel ? Top 5  Schatting potentiële klanten  Klantenbehoeften begrijpen  Informeer je bij bronnen ter plaatse en bij organisaties als voka, FIT

9 2.3 Analyse concurrentie  Wie ?  Hun marktaandeel  Prijzen  Positie en imago  Concurrentieel voordeel ?  Nieuwkomers of substituten

10 2.4 SWOT en STEP  SWOT  STEP  Sociale factoren  Technologische factoren  Economische factoren  Politieke factoren

11 2.5 Strategie en doel  SWOT = basis  zwakte ombuigen en sterkte benutten  Doel SMART maken : Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden bv. 5 procent nieuwe klanten bij evenementenbureaus in Frankrijk in periode jan-dec 2007  Strategie = Hoe dit doel bereiken ?

12 2.6 Middelen : de 4 P’s PRODUCT  Unieke eigenschappen  Toegevoegde waarde  Kwaliteit  Service en after sales

13 2.6 De 4 P’s PRIJS  Welke prijs : gemiddelde, hoger of lager  Als markleider is prijsdaling geen lange termijn oplossing

14 2.6 De 4 P’s PROMOTIE  Beurzen: gemiddeld 1 beurs per land, dalende trend  Persoonlijke bezoeken : top 20 potentiële klanten  Mailings : min. 4 per jaar per kantoor, aangepast aan de markt  Promoties: centraal beslist voor alle kantoren  Advertenties : geen magazines, wel veel free publicity in de pers

15 2.6 De 4 P’s PROMOTIE  Website = belangrijkste marketinginstrument, 90 % van bestellingen via website  Vernieuwe website sinds maart 2006  SEO = Search Engine Optimisation  SEA = Search Engine Advertising : Betaalde koppelingen op Google → aantal bezoekers x 3 sinds start campagne Google

16 2.6 De 4 P’s PLAATS  Kanaal : eigen kantoren, agent, doorverkopers  Distributiekanalen : zelf naar eindklanten, business-to-business, retail  Grote spreiding of exclusief ?

17 2.7 Actieplan 1.Marketingplan opstellen in samenwerking met verantwoordelijke ter plaatse, jaarlijkse update  marketingacties + timing ! 2.Maandelijkse analyse van kerncijfers en bespreking met office managers 3.3 x per jaar meeting met office manager - doornemen van uitgevoerde acties, behaalde resultaten, timing en doelen gehaald?  Analyse  Marketingacties bijsturen + timing 4.Opvolging acties en cijfers vanuit hoofdkantoor

18 Nog vragen ? Bedankt voor jullie aandacht.


Download ppt "Orakel NV Marketingmanagement in een Europese KMO."

Verwante presentaties


Ads door Google