De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing OrganisatieMarketing Productproduct TWpositionering Klantdoelgroep Promotiepromotie Omzet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing OrganisatieMarketing Productproduct TWpositionering Klantdoelgroep Promotiepromotie Omzet."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing OrganisatieMarketing Productproduct TWpositionering Klantdoelgroep Promotiepromotie Omzet

2 Strategie (hoe?) Porter Cost leadershipDifferentiation Focus

3 Ondernemersdoelstellingen Winst Marktaandeel Continuïteit SMART formuleren

4 Ansoff Matrix – groei strategie Bestaand productnieuw product Bestaande marktMarkt penetratieproductontwikkeling Nieuwe marktmarktontwikkelingdiversificatie

5 Product Product = goed of dienst 1. Kernproduct = oplossing -Mooi, aantrekkelijk zijn; gat in de muur 2. Werkelijk product -Gezicht crème, boormachine; ontwerp, kleur, verpakking 3. Uitgebreid product –Service, garantie, installatie

6 Productkwaliteit (?) 1.Niveau Objectieve product eigenschappen Subjectieve product eigenschappen Kwaliteit meten vanuit de perceptie van de klant: specificaties, vormgeving, verpakking, presentatie 2. Consistentie - afwezigheid van defecten en afwijkingen

7 Boston Matrix – portfolio analyse Relatief laag marktaandeel Relatief hoog marktaandeel Relatief lage marktgroeidogCash cow Relatief hoge marktgroeiQuestion markstar

8 levensproductcyclus

9

10

11 Marktsegmentatie 1.Markt verdelen in segmenten = doelgroepen 2. Doelgroepkeuze 3. Positionering Welke ‘positie’ neem je in t.o.v. de concurrent Hoog middenlaag

12 Voorwaarden segmentatie Meetbaar Toegankelijk/bereikbaar Omvang - groei Onderscheid – substituten/concurrenten bewerkbaarheid

13 positionering Concurrentievoordeel –Differentiëren: aanbod, product, personeel Verschil(len) benadrukken –USP, EVA – toegevoegde waarde? –Prijs, exclusief, onderscheidend positioneringstrategie – expliciet maken, wie? hoe? Wat?

14 promotie Reclame –Individueel, collectief, POS, direct mail Persoonlijke verkoop –Verkoop gesprek Promotions –Waardebonnen, 3 halen 2 betalen, prijsvragen

15 Het DAGMAR- model = model waarbij wordt uitgegaan van een opbouw van reclame doelstellingen. (Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results) Percentage van de doelgroep 1. het onbekende merk/ product moet bekendheid krijgen. 60% cognitief element 2. begrip (wat kan het product voor de gebruiker betekenen) aankweken. 40% cognitief element 3. de consument moet overtuigd worden van het nut van het product/ merk. 20% affectief element 4. Hierna moet de consument tot kopen overgaan. 15% conatief element

16 Medewerker gezocht! Wie en wat voor persoon zoeken wij? Vacature – advertentie = eerste kennismaking –Wat heeft het bedrijf te bieden? Sollicitatiegesprek Inwerken Perspectieven – salaris, persoonlijke ontwikkeling


Download ppt "Marketing OrganisatieMarketing Productproduct TWpositionering Klantdoelgroep Promotiepromotie Omzet."

Verwante presentaties


Ads door Google