De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet

2 Strategie (hoe?) Porter Cost leadership Differentiation Focus

3 Ondernemersdoelstellingen
Winst Marktaandeel Continuïteit SMART formuleren

4 Ansoff Matrix – groei strategie
Bestaand product nieuw product Bestaande markt Markt penetratie productontwikkeling Nieuwe markt marktontwikkeling diversificatie

5 Product Product = goed of dienst 1. Kernproduct = oplossing
Mooi, aantrekkelijk zijn; gat in de muur 2. Werkelijk product Gezicht crème, boormachine; ontwerp, kleur, verpakking 3. Uitgebreid product Service, garantie, installatie

6 Productkwaliteit (?) Niveau 2. Consistentie
Objectieve product eigenschappen Subjectieve product eigenschappen Kwaliteit meten vanuit de perceptie van de klant: specificaties, vormgeving, verpakking, presentatie 2. Consistentie - afwezigheid van defecten en afwijkingen

7 Boston Matrix – portfolio analyse
Relatief laag marktaandeel Relatief hoog marktaandeel Relatief lage marktgroei dog Cash cow Relatief hoge marktgroei Question mark star

8 levensproductcyclus

9

10

11 Marktsegmentatie 1.Markt verdelen in segmenten = doelgroepen
2. Doelgroepkeuze 3. Positionering Welke ‘positie’ neem je in t.o.v. de concurrent Hoog midden laag

12 Voorwaarden segmentatie
Meetbaar Toegankelijk/bereikbaar Omvang - groei Onderscheid – substituten/concurrenten bewerkbaarheid

13 positionering Concurrentievoordeel Verschil(len) benadrukken
Differentiëren: aanbod, product, personeel Verschil(len) benadrukken USP, EVA – toegevoegde waarde? Prijs, exclusief, onderscheidend positioneringstrategie expliciet maken, wie? hoe? Wat?

14 promotie Reclame Persoonlijke verkoop Promotions
Individueel, collectief, POS, direct mail Persoonlijke verkoop Verkoop gesprek Promotions Waardebonnen, 3 halen 2 betalen, prijsvragen

15 Het DAGMAR- model = model waarbij wordt uitgegaan van een opbouw van reclame doelstellingen. (Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results)   Percentage van de doelgroep 1. het onbekende merk/ product moet bekendheid krijgen. 60% cognitief element 2. begrip (wat kan het product voor de gebruiker betekenen) aankweken. 40% 3. de consument moet overtuigd worden van het nut van het product/ merk. 20% affectief element 4. Hierna moet de consument tot kopen overgaan. 15% conatief element

16 Medewerker gezocht! Wie en wat voor persoon zoeken wij?
Vacature – advertentie = eerste kennismaking Wat heeft het bedrijf te bieden? Sollicitatiegesprek Inwerken Perspectieven – salaris, persoonlijke ontwikkeling


Download ppt "Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet."

Verwante presentaties


Ads door Google