De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online Marketing Omzet genereren via Internet. Programma •Introductie tot ▫Internet ▫Online Marketing branche ▫Vormen van online marketing •Zoekmachine(s)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online Marketing Omzet genereren via Internet. Programma •Introductie tot ▫Internet ▫Online Marketing branche ▫Vormen van online marketing •Zoekmachine(s)"— Transcript van de presentatie:

1 Online Marketing Omzet genereren via Internet

2 Programma •Introductie tot ▫Internet ▫Online Marketing branche ▫Vormen van online marketing •Zoekmachine(s) & Marketing ▫De (werking van) zoekmachines ▫Search Engine Optimization (SEO) ▫Search Engine Advertising(SEA) •Toekomst •Vragen

3 Ontwikkelingen •Ontstaan internet (1957 – 2008) ▫1990; internet & de consument ▫1993; de eerste echte zoekmachine: Lycos ▫1994; eerste online winkels ▫1997; Google! ▫1998; eerste portaalsites (i.e. startpagina) ▫2000; online marketing komt op ▫2003; een-derde huishoudens op breedband ▫2007; gemiddeld gebruik internet: 81% van de mensen

4 Groei internetpopulatie

5 Gebruik internet • en •Informatievergaring producten/diensten •Internetbankieren / financien •Informatievergaring opleidingen/bedrijven •Ontspanning •Nieuws •Aanschaf goederen / diensten •Downloaden software •Chatten

6 Online Marketing •nieuwe branche •sterke opkomst vanaf het jaar 2000 •eigen branchevereniging ▫IAB – •vaak al vast in de marketing mix •pull marketing

7 Online Marketing – enkele cijfers

8 Online Marketing in the mix Marketing Online marketing Direct Mailing Etc.. Marketing SEM Reclame Etc.. Meetbaar & relatief goedkoop SEO SEA Bron: Indenty

9 Online Marketing •Bekende vormen van online marketing ▫ marketing  Nieuwsbrieven (adverteren in)  Verhuur van opt-in adressen ▫Bannering ▫Viral marketing (mond-op-mond) ▫Search Engine Optimization (SEO) ▫Search Engine Advertising (SEA) ▫Sponsoring Search Engine Marketing (SEM)

10 Bannering / Webvertising zgn. Leaderbord zgn. Rectangle

11 Bannering / Webvertising 1.CPM ▫Cost per mille = kosten per bannerviews ▫Meest gebruikte methode ▫CPM varieert per type banner en site ▫Voor zakelijke site van € 30 CPM - € 100 CPM 2.Vaste prijs per maand ▫ Adverteerder betaalt vast bedrag ongeacht aantal bannerviews 3.CPC ▫Cost per Click = kosten per klik op de banner ▫Zoals bij Google 4.CPL ▫Cost per lead = kosten per aanmelding / aanvraag ▫Bijvoorbeeld bij krediet- of abonnement aanvraag

12 Search Engine Marketing

13 Waarom SEM? •Meest effectieve vorm van pullmarketing •Kostenefficiente manier van klantenwerving •Resultaten zijn goed meetbaar •24 / 7 •Meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten Vraag Aanbod

14 Marktaandelen zoekmachines

15 SEM in de Mix Marketing Internet Marketing Search Engine Marketing Search Engine AdvertisingSearch Engine Optimization

16 1. Paid search (betaalde resultaten) 2. Organic search (normale resultaten)

17 Zoekgedrag • 100% van de gebruikers kijkt bij organische resultaten • 50% en minder bij advertenties

18 Search Engine Advertising (SEA) Wat? -Betalen per klik (PPC) -Snel op te zetten -Beheersbaar -Direct resultaat -Goed meetbaar Waar? -Google Adwords -Yahoo -MSN AdCenter -overig Nadelen -Tijdrovend -Sommige kliks erg kostbaar (hypotheek kost enkele Euros’) -Minder resultaat dan Search Engine Optimization -Klikfraude

19 Search Engine Optimization (SEO) •Veel internetgebruikers kijken niet verder dan de top 10 •85% van de internetgebruikers beschouwt een merk met een toppositie in de zoekmachine als een topmerk •Tot 80% van de online sales wordt vaak gegenereerd dankzij zoekopdrachten in de zoekmachines •Effectief en goedkoop! •Een positie in de top 10 levert 3 keer meer bezoek op

20 Hoe werkt een zoekmachine

21 Search Engine Optimization (SEO) •De robot van een zoekmachine kijkt naar 3 zaken bij het bepalen van een positie: ▫1. toegankelijkheid van de website ▫2. populariteit van de website ▫3. de content op de website

22 Search Engine Optimization (SEO) •Indexatie kan alleen als zoekmachines toegang hebben tot de pagina’s binnen de website. ▫Heldere navigatie belangrijk ▫Dient HTML te zijn ▫Online inhoudsopgave (sitemap) Navigatiestructuur van een website:  Waar bent u nu?  Bent u op de goede plek?  Waar wilt u naar toe?  Waar komt u vandaan?  Hoe keert u terug naar de eerder bezochte pagina’s  Wat wilt u nu doen?

23 Search Engine Optimization (SEO) •Populariteit van een website wordt bepaald door: ▫Het aantal links dat van andere websites naar uw website verwijst ▫De kwaliteit van de pagina’s waarop deze links liggen ▫De relevantie van de link (onderwerp van de website / webpagina) Google heeft hiervoor het algoritme PageRank ontwikkeld PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) PR(Tn)/C(Tn))

24 Search Engine Optimization (SEO) •De invulling van de website / pagina is het derde en laatste element dat de positie bepaald. 1.Bepalen op welke zoektermen je gevonden wilt worden 2.De website op deze zoektermen inrichten ▫HTML Title element ▫De body van de pagina  Titel van de pagina (zgn. H1, H2 elementen)  Gebruik van beschrijvingen bij afbeeldingen  Tekst relevant aan de zoekterm ▫In de linkstructuur binnen de website

25 Wat zien wij?

26 Wat ziet een zoekmachine? Title tag H1 tag Body tekst Hyperlink

27 Wat ziet een zoekmachine? • • Goedkope schoenen? Scapino is betaalbaar • ▫ Goedkope schoenen nodig? ▫Hier een tekst over goedkope schoenen •

28 Toekomst -toename gepersonaliseerde search -mobiel internet -social bookmarking -meer uitbreiden verticale search -Video -Google maps -Afbeeldingen -meer aandacht naar ROI (return on investment) -toename investeringen in online marketing


Download ppt "Online Marketing Omzet genereren via Internet. Programma •Introductie tot ▫Internet ▫Online Marketing branche ▫Vormen van online marketing •Zoekmachine(s)"

Verwante presentaties


Ads door Google