De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 1 Inleiding Online Marketing & Missie van Google (Waarom online.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 1 Inleiding Online Marketing & Missie van Google (Waarom online."— Transcript van de presentatie:

1 Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 1 Inleiding Online Marketing & Missie van Google (Waarom online marketing zo belangrijk is!?) Versie

2 AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport ©

3 Opbouw les 1 De leerdoelen van deze les: • Een uitleg kunnen geven aan de betekenis van online marketing • Kunnen aangeven waarom zoekmachineoptimalisatie noodzakelijk is • Een uitleg kunnen geven over de missie van Google • Uitleggen hoe een zoekmachine werkt • Kunnen verklaren van de term SERP Duur en opbouw van de les: 45 min. directe kennisoverdracht / 45 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online Marketing voor het MBO’ Werkboek ‘Online Marketing voor het MBO’ 3

4 De evolutie van verkoop tot online marketing in notedop “Verkoop wat je produceert” “Verkoop waar de markt behoefte aan heeft” Marketing “Wordt gevonden door je gekozen doelgroep!” Online marketing

5 Hoe doet de consument tegenwoordig zijn aankopen? Bron: ABN AMRO 5

6 Vindbaarheid op internet • pagina’s op internet • Het zoekwoord ‘rookmelder’ levert resultaten op in Google Opdracht: Bepaal iets dat je binnenkort nodig hebt en zoek op internet, hoeveel resultaten tref je aan. 6

7 Feiten vooraf….vragen aan een ondernemer (of student)…  Wat vindt jij van jouw website?  Wat vindt uw klant ervan? Bij het volgen van online marketing ontdek je waarom en hoe een website wordt afgestemd op je doelgroepen, nl.: 1.Belangrijk voor de vindbaarheid via de zoekmachines (zoekmachines kijken naar de gebruiksvriendelijkheid en correctheid) 2.Belangrijk voor de aantrekkingskracht naar de klant (het gaat erom dat een klant blijft ‘plakken’ aan de website) 3.Vindbaarheid regel je niet achteraf (je houdt hier rekening mee tijdens het ontwerp van je site, bij een bestaande site doe je aanpassingen) Inhoud website + vindbaarheid = Succesbepalend! 7

8 Zoekwoord of zoekterm Het zoekwoord is één van de belangrijkste zaken waar het om draait bij vindbaarheid op internet 8

9 Zoekwoord of zoekterm Een zoekwoord is een woord die jouw product of dienst kenmerkt en door de internetgebruiker wordt gebruikt in de zoekmachine Bent jij vindbaar? 9

10 • Als je de omzet wilt verhogen. • Als je de merkbekendheid wilt verhogen. • Als je de gebruikerservaring wilt verbeteren. (user experience) • Als je wilt worden gevonden op zoekwoorden. • Als je Social Media effectief wilt inzetten. • Als de website een kritische succesfactor is of gaat worden. SEO: Als de website een kritische succesfactor is! Wat is SEO? SEO is een afkorting van ‘Search Engine Optimization’ = Zoekmachineoptimalisatie SEO is een vorm van online marketing SEO is een manier om goed gevonden te worden in zoekmachines, bijv. in Google Waarom SEO? Noodzakelijk als je wilt worden gevonden op internet! 10

11 Hoe kan ik worden gevonden? Mogelijkheden om goed te worden gevonden: 1.Beïnvloeden van de zoekmachine (push) – bijv. Google 2.Beïnvloeden van de gebruiker (pull) Leverancier Zoekmachine Klant 11

12 Het beïnvloeden Leverancier Zoekmachine Klant Websiteoptimalisatie (SEO) Adverteren (SEA) marketing Social Media (Conventional marketing) 12

13 De missie van zoekmachine Google en de kern van SEO Google kijkt naar de opbouw van een website en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Ten aanzien van de opbouw: • Logische en gebruiksvriendelijke structuur van de website en gebruikte teksten • Optimaal gebruik van zoekwoorden • Belangrijke externe links naar je website De basis van SEO voor Google is gebaseerd op het volgende: “De zoekresultaten moeten maximaal relevant en belangrijk zijn, in relatie tot de zoekopdracht” Definities: • “Relevantie” = maximale aansluiting tussen zoekwoord en te presenteren pagina • “Belangrijkheid” = een goede reputatie, de webpagina is populair 13

14 De missie van Google en de kern van SEO “De kern van SEO is om ervoor te zorgen dat jouw webpagina maximaal relevant en belangrijk is voor een zoekopdracht” On page factoren > betreft eigen pagina Off page factoren > buiten je pagina vb. domeinnaam, domeinleeftijd Ca. 200 factoren spelen een rol máár ga uit van de 80/20 regel! (het gaat erom dat je niet met alle factoren rekening kunt en gaat houden > slechts enkele zijn meetbaar en beïnvloedbaar) 14

15 De zoekmachine De functies van een zoekmachine? • Vinden en presenteren van een website • Indexeren en opslaan van data uit Hoe doet de zoekmachine dat? • Afspeuren van internet naar nieuwe en gewijzigde pagina’s het zogenaamde ‘Crawling’ De crawler leest de zogeheten HTML taal van de website De crawler slaat een deel van de data van de website op in een database 15

16 Zoekresultatenpagina (SERP) • De zoekresultatenpagina noemen we SERP SERP = Search Engine Results Page “SERP” 16

17 Om een website zichtbaar te maken op een willekeurige pc of tablet wordt een browser gebruikt zoals Internet Explorer of Google Chrome Een browser (en ook een zoekmachine) leest de HTML code. De HTML code vormt de ruggegraat van de website en bevat: - teksten van de pagina, lettertype en grootte - structuur van de website - verwijzing naar CSS bestanden (voor de grafische opmaak) - verwijzing naar JPG bestanden (voor illustraties) HTML code hoef je niet te kennen. Een website wordt gemaakt in een zogenaamd CMS systeem (CMS = Content Management Systeem) Het CMS systeem vertaalt alles naar HTML, CSS bestanden voor uploading naar de webserver (waar de website ‘’gehost” wordt) Tot slot – verschil termen HTML, CSS, CMS…… 17

18 Aan de slag! Opdracht 1.1 – Op welke wijze doe jij jouw aankopen? Bedenk een aantal mogelijke producten (non-food) en beantwoord daarbij de volgende vragen: A.Op welke wijze doe jij de oriëntatie van je aankoop en vervolgens de aankoop zelf? Gebruikt je uitsluitend internet, uitsluitend de winkel of een combinatie? Beschrijf in enkele zinnen de verschillende stappen in jouw aankoopproces B.Benoem een aantal voor- en nadelen die je ziet bij de online oriëntatie en aankoop van een product 18

19 Aan de slag! Opdracht Zoeken op zoekwoorden In deze opdracht gaan we vaststellen hoeveel resultaten er beschikbaar zijn binnen Google op basis van een aantal zoekwoorden of zoekwoordcombinaties. Ga naar de Google zoekmachine en noteer het aantal zoekresultaten in de SERP voor ieder van onderstaand zoekwoord of zoekzin, schrijf dit op: - Winterjas - Rode winterjas - Rode winterjas heren - Rode winterjas heren grote maat Wat zijn jouw conclusies? 19

20 Aan de slag! Opdracht 1.3 – Bekijken van de broncode van de website In deze opdracht gaan we bekijken hoe de broncode (ook wel HTML code genoemd) eruit ziet van een website. Ga naar een willekeurige website. Klik in de werkbalk op ‘Pagina’ en selecteer vervolgens ‘Bron weergeven’ Wat valt je op? Benoem 3 dingen. 20

21 Aan de slag! Opdracht 1.4 – Toepassing van online marketing Tijdens deze opdracht gaan we in tweetallen vaststellen in hoeverre een bedrijf doet aan online marketing. We doen dit door te kijken naar de opbouw van de website en door het onderzoeken van de vindbaarheid. Neem een bedrijf dat jij goed kent en ga naar de website. A. Beoordeel en beschrijf zelf de volgende vragen in enkele alinea’s:  Overzichtelijkheid van de pagina’s (helderheid, vriendelijkheid)  Structuur / opbouw van de website (hoe is de samenhang van de verschillende pagina’s)  Tekst op de website (hoeveelheid?, duidelijkheid?, correct en helder?)  Hoe beoordeel de je aanwezige links (naar andere websites en binnen eigen website) 21

22 Aan de slag! Opdracht 1.4 – Toepassing van online marketing (vervolg) B. Analyse van zoekwoorden.  Lees de opdracht en bepaal een aantal zoekwoorden. Onderscheid zoekwoorden die een relatie hebben met het bedrijf en zoekwoorden die te maken hebben met het product of de dienst in het algemeen (bedenk goed wat de klant in zou kunnen typen in de zoekmachine)  Analyseer vervolgens zelf via Google op welke positie binnen de SERP het gekozen bedrijf naar voren komt. 22

23 Aan de slag! – tot slot Opdracht 1.5 – Opbouw van de website – 3 belangrijke onderdelen voor Google In les 1 hebben we het gehad over het feit dat Google o.a. de opbouw van de website belangrijk vindt. Benoem 3 onderdelen die hierbij te onderscheiden zijn en relevant worden gevonden. 23

24 Bedankt! Tot de volgende les! 24


Download ppt "Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 1 Inleiding Online Marketing & Missie van Google (Waarom online."

Verwante presentaties


Ads door Google