De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh. Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh. Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012."— Transcript van de presentatie:

1 1 Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh. Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012

2 Voorbeeld zoekresultaten • Betaalde advertenties / gratis vermeldingen • Opbouw vermelding: titel, url, tekst + evt. extra links / locatie / telefoon • Zoekwoord vet in vermeldingen • Vertical search: bijv. video’s, afbeeldingen, nieuws 2

3 Voorbeeld 2 zoekresultaten • Hoge vermelding op zoekwoord “motor” dankzij vermelding locatie Motorbeurs (vertical search) • Afhankelijk van de locatie waar gebruiker zoekopdracht uitvoert 3

4 Vermelding wordt bepaald door: ● Relevante inhoud pagina’s website ● Inkomende links relevante websites 4

5 Techniek ● Hoeven wij ons geen zorgen over te maken 5

6 PageRank ● Google’s methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang ● “Rapportcijfer” tussen 0 en 10, logaritmisch ● Bepaald door aantal (relevante) inkomende links op pagina die zelf een hoge PageRank hebben ● Ranking domein speelt ook een rol 6

7 Opbouw training ● Zoekwoorden bepalen ● Pagina’s aanpassen ● Linkbuilding > links naar de website/pagina ● Monitoren resultaten 7

8 OPDRACHT: 8 Elke website van VNU Exhibitions optimaliseren voor minimaal 5 geschikte zoektermen en resultaat hiervan aantoonbaar maken.

9 KEYWORDS: 9 Te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie, Adwords, YouTube, social media, branding, bannering, martketing, printed media, TV etc.

10 ZOEKTERMEN: 10

11 Zoektermen bepalen ● Op zoek naar geschikte keywords: ● Brainstorm ● Jatten van concurrentie ● (Google) keyword tool ● Maak lijst zoekwoorden + inschatting zoekvolume + inschatting concurrentie ● Verfijn en categoriseer zoekwoorden 11

12 Brainstorm ● Vraag projectteam om te helpen bij samenstellen van lijst zoekwoorden. Gebruik evt. SeedKeywords.com ● Deel op in verschillende categorieën en zoek dan verder. ● Je vindt zoekwoorden in/op: ● Eigen website, persberichten, nieuwsitems, brochure, vaktijdschriften etc. ● Rapport zoekmachines Webtrends (let op conversie, bounce rate, tijd op website) ● websites concurrenten, social media (bijv. (hash)tags), blogs, panels 12

13 Websites concurrenten ● Invoeren url concurrent in Google Keyword Tool ● Bekijk keywords uit keywords metatag ● Bekijk tekst website concurrent: ● Welke keywords gebruiken ze? ● Welke keywords gebruiken ze niet? 13

14 Google keyword tool ● Google “Google keyword tool” ● Typ zoektermen in. ● Bekijk lijst synoniemen ● Google Trends ● Google Insights 14

15 15

16 Uitbreiden / verfijnen / categoriseren ● Gebruik online “Van Dale” voor synoniemen / hyponiemen ● Bedenk voorvoegsels / achtervoegsels ● Bedenk verschillende vormen van het woord 16

17 Inschatting zoekvolume / concurrentie 17 ● Zet zoekwoorden in Excel en verdeel de zoekwoorden in categorieën op basis van: ● Doel bezoeker ● Persoonlijke karakteristieken ● Sector / productgroep ● Functie

18 Inschatting zoekvolume / concurrentie ● Neem zoekwoorden op in Excel bestand + kolommen voor: ● Relevantie zelf score bedenken van 1 t/m 10 ● Specifiek/algemeen zelf score bedenken van 1 t/m 10 ● Concurrentie (getal Google Keyw. Tool) ● Populariteit (getal Google Keyw. Tool -> lokaal per maand) ● Algehele score (op basis van weging?) ● Opmerkingen 18

19 PAGINA’S AANPASSEN 19

20 Kies zoekwoorden / pagina’s ● Kies de beste zoekwoorden: ● Relevant ● Weinig concurrentie (check ook welke websites nu hoog scoren op zoekw.) ● Hoog lokaal zoekvolume ● Makkelijk te gebruiken in website ● Kies de beste pagina’s: ● Veel binnenkomende links ● Hoge pagerank (“Quirk searchstatus” voor Firefox) ● Geschikt om tekst aan te passen ● 1-3 zoekwoorden per pagina 20

21 Optimaliseren website ● Domeinnaam ● URL ● Ankers en tags ● Inhoud website 21

22 Domeinnaam ● Heeft grote invloed op vindbaarheid ● Over het algemeen niet raadzaam meerdere domeinen te gebruiken ● 301-redirects (doorverwijzingen) verschillende domeinnamen naar één website hebben geen zin ● Belang domeinnaam neemt iets af 22

23 URL ● Belangrijk voor SEO ● Keywords gebruiken in url ● In plaats van spaties “-”-teken gebruiken ● Gebruik boomstructuur in opbouw url bv. én 23

24 Ankers en tags ● Page title ● Zeer belangrijk voor positie ● Wordt vaak gebruikt in vermelding ● Standaard opbouw Sitecore: titel pagina + “ – “ + domeinnaam of naam project ● Keyword vóóraan ● Ongeveer 70 tekens 24

25 Ankers en tags ● Meta description ● Niet belangrijk voor positie ● Wél belangrijk voor vermelding ● Gebruik keywords binnen de eerste 170 tekens ● Wordt vaak uitgelezen door andere websites (bijv. LinkedIn) ● Waarschuw Sicco als na 2 weken description tag nog niet door Google is overgenomen ● Meta keywords ● Zijn niet erg belangrijk meer 25

26 Ankers en tags ● Alt tags ● Geef alle afbeeldingen een relevante alt tag ● Headings ● Pagina title krijgt in Sitecore automatisch heading ● Geef subkoppen of headings ● Laat keywords terugkeren in headings ● Heading is gewoon te kiezen in WYSIWYG-editor 26

27 Ankers en tags ● Anker teksten van links ● Zijn teksten die linken naar andere pagina, bv. “Bekijk ons assortiment kazen” ● Zijn heel erg belangrijk voor SEO ● Keywords toevoegen ● Veel interne links naar belangrijke pagina’s 27

28 Inhoud website ● Vervang indien mogelijk zin(delen) door keywords waarop geoptimaliseerd moet worden ● Keywords evt. vet maken ● Aanpassingen mogen niet ten koste gaan van leesbaarheid 28

29 Keyword dichtheid ● 1x in Titel tag ● 1 of 2x in meta description ● 1x in H1 tag (titel op de pagina) ● 2x in de eerste 200 – 300 woorden ● 1x per paragraaf ● Dichtheid zoekwoord niet meer dan 5% 29

30 Handige tool Sitecore 30

31 LINKBUILDING 31

32 Linkbuilding ● Zorg voor tekstlinks van relevante en belangrijke websites ● Laat keywords in tekstlinks terugkomen ● Vergeet niet interne links te gebruiken ● En links vanaf andere relevante websites VNU Exh. ● Keywords moeten onderdeel zijn van de link, dus: ● NIET: Klik hier voor de link naar ons overzicht van luxe vakanties ● WEL: Bekijk de lijst met luxe vakanties 32

33 RESULTATEN MONITOREN 33

34 Resultaten monitoren ● Bekijk in Webtrends rapporten: ● VNU Most Recent Search Phrases (organic) ● Traffic Sources per Entry Page ● Org. Search Phrases per Entry Page ● Meer verkeer via gekozen zoekwoorden op desbetreffende pagina’s? ● Lage bounce rate? Hoe zit het met registraties? En tijd op website? ● Vergelijk met relevante vorige periode 34


Download ppt "1 Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh. Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google