De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social media & Google Ferdy Wolthuizen. Agenda Google 2 Afsluiting 3 3 Social Media 3 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social media & Google Ferdy Wolthuizen. Agenda Google 2 Afsluiting 3 3 Social Media 3 1."— Transcript van de presentatie:

1 Social media & Google Ferdy Wolthuizen

2 Agenda Google 2 Afsluiting 3 3 Social Media 3 1

3 SOCIAL MEDIA Zoeken via.. 3 1

4 Media consumptie • 2x zoveel mensen gaan on-line om te “socializen” dan voor voor het doen zaken of aankopen • slechts 19% van de internetters heeft Sales als doel • 33% gaat on-line om aankopen te doen

5 Social media ? Wiki’s Blogs Photo-sharing Video-sharing Social network Business network Search Engine SOCIAL MEDIA: “on-line platformen waar gebruikers, zonder tussenkomst van professionele redactie, de inhoud verzorgen” Het Internet: # Pagina’s: # Woorden:

6 Blogs •Weblog •website waarop regelmatig.. •nieuwe bijdragen verschijnen •In omgekeerde chronologische volgorde (meest recente bovenaan) •www.nrcnext, Hyves, etc.www.nrcnext •Twitter •Micro-blog site met 7 miljoen gebruikers •40% tussen 35 – 49 jaar •Tweet = tekstbericht 140 karakters •“What are you doing-thinking-liking now ?” •Twitter heeft alleen zin i.g.v.: •Voldoende “Followers” •Regelmatig interessante tweets Magazine: Auteur: Hoofdpersoon: Uitgever:

7 Business network site •Meest populaire network site voor business professionals •Kengetallen: •50+ miljoen users in 200 landen •>1 miljoen users in Nederland •Gem. Leeftijd = 41 jaar •15 jaar werkervaring •Users profiteren van elkaars zakelijk netwerk: •Onderhouden netwerk •Introductie via connectie •Plaatsen en vinden van banen •Discussie via “groups”: •“Hexspoor Support Center Group” 5 handshakes away from the US president ?

8 Social media •Social Media revolutie ? •96% van 35 jaar en jonger zit op sociale netwerken •78% gelooft wat sociale media connecties aanraden •Radio had na 38 jaar 50 miljoen luisteraars •Facebook had na 9 maanden 100 miljoen gebruikers •1,5 miljoen stukjes nieuwe Facebook content per dag..

9 Search engines •Search Engine: •Tool om World Wide Web te doorzoeken •Meestal via complexe algoritme •Google, Yahoo, Bing, Lycos •Google: •“Google” typefout “Googol” ( ) •> 200 mln zoekacties per dag •~50% buiten de US •zoekmogelijkheden: •Internet •Afbeeldingen & Video’s •Maps •Boeken •Real-time search (Twitter, Facebook,..)

10 Google Boeken •Google Boeken: •Doorzoeken van boek-inhoud op zoektermen •Gratis service voor uitgevers •~ 7 miljoen boeken on-line •Hoe werkt het ? 1.Meld je aan voor Google Partnerprogramma 2.Afstemming welk gedeelte zichtbaar is (bv. 20%) 3.Lever boeken aan als hardcopy of pdf 4.Google scant en plaatst boeken on-line •Voordelen •Vergelijking boek-inhoud met zoekopdrachten •Gebruikers kunnen beperkt # pagina’s inzien •Links naar website waar boek besteld kan worden

11 Google Boeken samenvatting aanbieders

12 Google Boeken scan van hardcopy

13 Gevonden worden via.. GOOGLE 2

14 Gevonden worden Search Engine

15 Zoekscherm

16 Zoekresultaten 1,200,000 resultaten !

17 Zoekresultaten •Waar kijkt user naar ? •Top resultaten (sponsored + natural) •1e verticale betaalde link •Welk resultaat wordt aangeklikt ? •42% users klikt op 1e resultaat •8% klikt op 2e resultaat •Welk pagina wordt bekeken ? •75% kijkt niet verder dan pagina

18 SPONSORED LINKS (SEA) SPONSORED LINKS (SEA: Search Engine Advertising) NATURAL LINKS (SEO: Search Engine Optimization) Zoekresultaten

19 •Search Engine Optimization •Optimaliseren vindbaarheid door zoekmachines •Zoektermen zo organiseren dat je op 1e pagina verschijnt •2 methoden: •Off page optimization: externe links naar je website •On page optimization: inhoud eigen website •Google Pagerank •Vernoemd naar oprichter Larry Page •Rapportcijfer tussen •Hoogste rank in NL = 8, zoals: UVA.nl •“Search Engine Optimization”: het verbeteren van je pagerank Search Engine Optimization

20 •Off-page optimization •Aantal keer dat je gelinkt wordt •Links van relevante pagina (zelfde categorie) •Link van pagina met hoge pagerank •Bij voorkeur: link van een pagina zonder teruglinken Search Engine Optimization PR=3t PR=6 PR=7 PR=3t PR=3t eigenwebsite

21 •On- page optimization •URL code: beter dan •Broncode moet schoon zijn en voldoen aan w3c, zodat Google makkelijk je site kan doorzoeken •Zoekwoorden op pagina: •Paginatitel •Headings •Tekst in bold of italic •Meta tekst: •Meta – omschrijving (50 woorden) •Meta – zoekwoorden Search Engine Optimization

22 Zoekwoorden in titel van pagina Zoekwoorden URL van pagina Zoekwoorden header (h1/h2/h3) van pagina Zoekwoorden in de hoofdtekst Zoekwoorden in de vetgedrukte tekst

23 SPONSORED LINKS (SEA) SPONSORED LINKS (SEA = Search Engine Advertising) Search Engine Advertising

24 Zoekers Informatie/producten/diensten Zoekgedrag Zoektermen BetaaldOnbetaald opbouwen van kennis van zoektermen en zoekgedrag optimaliseren van de website met de juiste zoektermen Website Search Engine Advertising

25 Informatie/producten/diensten Zoekgedrag Zoektermen BetaaldOnbetaald Zoekers Search Engine Advertising Website

26 GOOGLE ADWORDS

27 •Google Adwords: •Voor adverteerders die op efficiënte wijze een geschikt publiek willen bereiken. •Adverteerders kiezen hun eigen trefwoorden en betalen alleen als klanten hun advertenties aanklikken. •Mogelijkheden: •Bieden op lose zoektermen of combinaties •Per regio •Taal-afhankelijk •Over bepaalde periode •Tegen vastgesteld budget Adwords

28

29 GOOGLE ANALYTICS

30 •Google Analytics: •Geeft inzicht in website verkeer & marketingeffect •Terugkoppeling resultaten van Adwords campagne: •Trekt u meer bezoekers naar uw website? •Welke pagina’s worden het vaakst bezocht? •Via welke kanalen komen ze binnen •Of ze op één van uw advertenties hebben geklikt •Zelfs mogelijk om kosten per verkoop te monitoren Analytics

31 nieuwsbrief

32 - Hoe komen bezoekers op mijn site terecht? - Op welke sites word ik doorverwezen?

33 Welke pagina’s van mijn website worden het meest bezocht?

34 Waar zitten mijn klanten/lezers/ geïnteresseerden?

35 • Wat zijn de resultaten als ik een Google AdWords-campagne heb opgestart? • Heeft mijn campagne succes gehad?

36 CASE: BOUWMARKT

37 •Introductie: •Belangrijke speler met winkels in Benelux •Doel : •Verhoging on-line visibility regio België •Doel is meer bezoekers in de winkels bv. door “tool-tips” of “how-to-guide” •Uitdaging: •Resultaat is lastig te meten -> aankoop is off-line •Beperkt budget & resources •URL is niet maar •kostencontrole via budgetten per dag Case 1: Bouwmarkt

38 start gecombineerde SEO + SEA nauwe samenwerking SEO & SEA Adverteren op: • merken • typefouten 1 1 •Aanpak: Case 1: Bouwmarkt gebruik specifieke, lange zoektermen 234 Goed presterende zoektermen vanuit advertenties gebruiken: • optimalisatie zoektermen op website • landinspagina’s Weinig zoektransacties Hoge succesgraad Verhoging vindbaarheid

39 •Resultaten na 6 maanden: •Meer dan 30,000 nieuwe bezoekers op website •Gemiddeld 70% van de nieuwe bezoekers door natural links •Conclusie: •Goede resultaten met met beperkte resources Case 1: Bouwmarkt

40 AFRONDING 3 3 4

41 Presentaties LinkedIn – Hexspoor Support Center Group b Slideshare.net/HexspoorSupportCenter/presentatie-webwinkel d Twitter – twitter.com/hexspoorsupport 3 c 3 a nieuws.support.hexspoor.nl/

42


Download ppt "Social media & Google Ferdy Wolthuizen. Agenda Google 2 Afsluiting 3 3 Social Media 3 1."

Verwante presentaties


Ads door Google