De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op www.zakelijk.net Frits Veenstra | november 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op www.zakelijk.net Frits Veenstra | november 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op Frits Veenstra | november 2011

2 Een prima combinatie Voordelen voor een werkgever  Een ervaren werknemer is goud waard. U bent vaak loyaal, u heeft een schat aan ervaring en vakkennis. Dit zijn kwaliteiten die u goed over kunt brengen. Hoe kunt u Social Media hierin gebruiken? 1 op de 200 hebben een baan gevonden via LinkedIn. Een korte introductie.

3 De groei van Social Media  e=related e=related  Natuurlijk bepaalt u zelf of én hoe u gebruik wilt maken van Social Media. Een succesverhaal: ‘LinkedIn is een handig medium om de markt waar je wilt werken uit te pluizen', vertelt Welter. ‘Je kunt met mensen van bedrijven waar je wilt werken in contact komen als je via iemand in je eigen netwerk met ze bent verbonden. Of je vraagt of ze willen linken en stuurt met die uitnodiging een bericht mee, zoals ik deed.'

4 Programma  Wat zijn Social Media?  Waar moeten we beginnen?  Waar liggen mijn contacten?  Hoe breng ik mijn kwaliteiten over?  Wanneer heb ik succes?

5 Wat zijn social media? 1. Verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen of; 2. Een verzamelnaam voor Media 2.0. In plaats van het verkeer één kant op te sturen, gaat het bij Social Media om het sturen van verkeer naar tientallen, honderdtallen en in sommige gevallen zelfs naar miljoenen kanten (Twitter).  Tekst: nieuws, artikelen, reviews, blog, forums  Geluid: muziek  Beeld: fotografie, video

6 Enkele voorbeelden:

7 Normale vs Social Media  Tijdschriften  Kranten  Boeken  Catalogussen  Foto’s  Televisie, Radio  Blogs  Twitter  Netwerksites (LinkedIn)  Nieuws sites (Nu.nl)  Wiki’s (Wikipedia)  Video’s (Youtube)  Foto’s (Flickr, Picasa)

8 Het effect van contact: vroeger en nu Sociale drijfveren:  We verbinden ons met elkaar in groepen  We delen kennis en informatie  We communiceren (via met name gedrukte media) Onze drijfveren zijn niet veranderd, de mogelijkheden wel. Social media tijdperk:  Groot bereik (mondiaal)  Plaats- en tijdsonafhankelijk  Eenvoudig, snel en goedkoop  Eigen regie in handen

9 Waar moeten we beginnen? Bepaal wat u met Social Media wilt bereiken:  Een functie in loondienst of ZZP?  Waarom Social Media?

10 Nut van Social Media (1)  Gevonden worden door werkgevers/recruiters Op trefwoord zoeken selecteurs op zoekmachines zoals Monsterboard, maar ook op complete profielen op netwerksites zoals LinkedIn.  Banen vinden Via SimplyHired.nl kunt u via uw LI-contacten een ingang vinden bij een bedrijf. RSS feeds en Google Reader bieden gemak. Bron:

11 Nut van Social Media (2)  Netwerken is dé succesvolste manier om werk te vinden Via Social Netwerksites heeft u toegang tot contacten die u normaal niet snel heeft.  Kennis vergaren In uw vakgebied kunt u met groepsgenoten uw kennis delen en updaten.  Personal branding Positioneren op de arbeidsmarkt.

12 Waar liggen mijn contacten? Netwerksite LinkedIn  Meer dan 2 miljoen mensen, 24% werkende bevolking, heeft een profiel op LinkedIn.  Groepen binnen LI. Recruiters zijn actief in de voor hen relevante groepen. Twitter (2,1 miljoen nederlandse tweets per dag)  Bedrijven of mensen volgen (of andersom). Facebook (4,7 miljoen actief in Nederland)  Persoonlijk profiel; uw doelgroep kan u nu volgen. Bron:

13 Linked Zichtbaarheid vergroten / profileren Netwerk in kaart brengen uitbreiden Advies vragen / kennis opdoen Informatie over mensen / bedrijven Banen zoeken Activiteiten volgen Aanbevelingen Nieuwe contacten, nieuwe kansen Kwaliteiten overbrengen: regie in eigen hand!

14 Zichtbaar via LI en Twitter Waarom zou iemand mij willen toevoegen als connectie of willen volgen? Dit hangt af van verschillende factoren:  Uw profiel is meestal het eerste wat bezoekers bekijken Tip: bekijk andere zeer populaire profielen. Op die manier kunt u namelijk achterhalen door wat voor soort profielen mensen worden aangetrokken.  Uiteraard bepalen ook de berichten die u plaatst, of u interessant wordt gevonden door anderen. Tip: plaats leuke nieuwtjes of handige tips op uw pagina. Het laatstgenoemde trekt over het algemeen de meeste connecties aan.

15 Wanneer heb ik succes? Meten = Weten  Waar liggen mijn nuttige contacten (Resumé Builder:  Hoe zichtbaar ben ik (LI networkstatistics).  Hoeveel volgers heb ik (Twitter) en wie volg ik.  Hoe vaak heb ik gesprekken.  Enzovoorts…..afhankelijk van uw eigen doelstelling.

16 Hoe ziet LinkedIn eruit?

17 Hoe ziet Twitter eruit?

18 Social Media leren?  Zoeken op internet via youtube, slideshare, google etc.  Bekende auteurs: Aaltje Vincent, Jan Vermeiren, Fiona Stoop, Interim intelligence etc. Bron: Trefwoord: Social Mediahttp://www.managementboek.nl

19 Tot slot: Sociale media…  Investeer en geef het de tijd!  Het is slechts een onderdeel van alle manieren om een baan of netwerkcontact te zoeken.  Tips: in de laatste twee sheets. Succes met netwerken!

20 Vragen? Frits Veenstra | november 2011

21 Tips voor LinkedIn (1)  Herschrijf Public Profile; daardoor ben je beter vindbaar, ook op google.  Maak een CV van je eigen LI-profiel; klik op het PDF knopje.  Gebruik Menuopties linkerkant om verfijnd te zoeken.  Breid uit met Applicaties; blog linken, met slideshare presentaties online zetten.

22  Twitter aan LinkedIn koppelen; status updates worden automatisch doorgezet. NB: Welke tweets op LI-profiel? Kies optie: only tweets that contain #in.  Zet Social Advertising uit; via Settings tabblad account Manage social advertising aanvinken.  Backup je contacten; klik op contacts en op connections. Onderin Export connections. Tips voor LinkedIn (2)


Download ppt "Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op www.zakelijk.net Frits Veenstra | november 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google