De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Media Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Media Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Media Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken

2 •Een mooie Engelse term die betekent hoe en op wat voor manier jij jezelf presenteert aan de buitenwereld en waar jij voor staat. •Elk bedrijf heeft een missie en een visie, waarin staat wat ze doen en waar ze voor staan. Verder is er de huisstijl voor brieven, , visitekaartjes, website. logo en dergelijke waarin en waaraan je het bedrijf kunt herkennen. Denk aan de grote gele M en je weet wat ik bedoel maar ook de BV Nederland, de Rijksoverheid en de belastingdienst zijn daardoor heel herkenbaar. •Om je als werkzoekende te kunnen onderscheiden in de grijze massa, doe je ook aan Personal Branding. •Google jezelf eens, wat vind je, is dit het beeld van jezelf zoals jij dat wilt? 2 Personal Branding

3 •In het boek Ik geeft Remco Claassen een methode om je eigen missie op te stellen. Je kunt daarvoor in the AppStore zelfs een App downloaden of naar de website gaan •Stel eerst vast wat je talenten zijn: •je krijgt er energie van •je doet het ook als je moe bent •je geniet ervan •je kijkt ernaar uit om te doen •je raakt de tijd kwijt maar je bent fysiek weer opgeladen. 3 Personal Branding

4 De meest gebruikte zijn: • LinkedIn • Facebook • Twitter • Instagram, Pinterest, Google+, Foursquare, YouTube, … en vele anderen • Klout (score) 4 Sociale Media

5 • Meld je aan bij • Vul je voornaam, achternaam, adres en wachtwoord in • Klik op de link in de die je ter bevestiging krijgt • Log in met je adres en wachtwoord • Je kunt aan de slag 5 LinkedIn

6 Headline (kopregel) (digitale visitekaartje) Om jezelf in een oogopslag te presenteren 6

7 • Plaats altijd een goede foto, lachend, van je gezicht, geen achtergrond • Sla het fotobestand op met je naam, functie en locatie (bijvoorbeeld: Frans de Jong Budgetbeheerder Amsterdam) • Vermeld je naam, voornaam en achternaam • Contact informatie, adres, telefoonnummer, Twitter • Gebruik je meest gangbare functienaam • In 120 tekens je elevator pitch • Woonplaats en vakgebied • Aangepaste URL • LinkedIn vult laatste twee werkgevers en laatste opleiding in • Open link en Jobseeker (betaald account, Premium) 7

8 • Literatuur “Solliciteren via LinkedIn” of “Hoe LinkedIn nu echt te gebruiken” (zie pdf van UWV) • Zet je activity broadcast, in de instellingen, uit zodat je netwerk niet bij elke wijziging een melding krijgt • Je mag maximaal 50 groepen volgen • Verjaardagen, iemand werkt een periode bij een bedrijf, een nieuwe baan, je kunt iedere keer reageren en ben je weer in beeld • Status update is nu publicatieplatform 8

9 Instellingen 9

10 Status updates •Alle berichten staan op de home page •Je kunt ze sorteren zoals gewenst •Ook alleen je eigen updates kun je zichtbaar maken

11 Publicatie platform •Hier kun je “content” delen zoals een blog of een zelf geschreven artikel •Dit is een vast onderdeel van het profiel •Het is voor iedereen zichtbaar die het profiel bekijkt 11

12 LinkedIn Samenvatting In drie tot vijf regels 12

13 13 • Geef in korte zinnen aan welke oplossing jij bent voor een probleem van een werkgever • Voor welk werk ben je inzetbaar • Rode draad van je werkervaring • Licht een carrièreswitch toe • Sta je open voor nieuw werk • Gebruik veelvoorkomende trefwoorden Samenvatting

14 Werkervaring 14

15 • Functie • Werkgever, huidige naam • Periode, van tot • Beschrijving organisatie, grootte, locatie (plaats maar ook hoofdkantoor) • Beschrijving werkzaamheden STARR • Aanbevelingen, van anderen over jou 15

16 Projecten Staan onder een werkervaring 16

17 • Naam van het project • Periode • Omschrijving • LinkedIn voegt dan functienamen of namen van contacten toe als teamsamenstelling 17

18 Skills 18

19 19 • LinkedIn laat skills zien waarvan anderen vinden dat jij ze hebt • Zelf toevoegen van skills (uit je competentie atlas) • Door de zoekmachine van LinkedIn kom je hoger in de zoekresultaten op basis van trefwoorden

20 Opleidingen 20

21 • Naam van de school • Naam van de opleiding • Periode, van tot en met • Beschrijving van de opleiding 21 Opleidingen

22 Banen, Groepen en Bedrijven 22

23 Netwerk 23

24 Geavanceerd zoeken, personen 24

25 Geavanceerd zoeken, banen 25

26 26 • Breid je netwerk uit, LinkedIn doet voorstellen voor mogelijk nieuwe contacten • Je kunt zien wie er jouw profiel heeft bekeken • Je kunt zien welk profiel anderen ook hebben bekeken • Je kunt zoeken op personen, banen, bedrijven en meer Netwerk uitbreiden

27 27 Banen, Groepen en Bedrijven •Lid worden van een groep (open of alleen voor leden), of voorstel van LinkedIn •Doel is om jezelf te profileren, je ziet ook de overige leden van de groepen zonder dat ze een contact van je zijn. Je ontvangt informatie over activiteiten (discussies, updates) in de groep. Neem actief deel! •Bedrijven volgen of voorstel van LinkedIn •Banen, zoeken of voorstel LinkedIn.

28 28 • Geavanceerd zoeken Netwerk uitbreiden

29 29 • Geavanceerd zoeken, resultaat Netwerk uitbreiden

30 Facebook 30 •Meld je aan bij •Vul je voornaam, achternaam, adres (2*) en een wachtwoord, je geboortedatum en geslacht in •Klik op de link in de bevestigings •Log in met je adres en je wachtwoord •Je kunt aan de slag

31 Facebook 31 •Je kunt pagina’s van bedrijven liken •Je krijgt van pagina’s van bedrijven updates •Je kunt doorklikken naar een website •Je krijgt een overzicht van vacatures

32 Facebook 32 •Als je pagina’s van een bedrijf leuk vindt, kun je ze liken •Klik op Pages Feed om te zien wat die pagina’s te bieden hebben •Van daaruit kun je vaak doorklikken naar een website •Daar kunnen ook vacatures staan

33 33 Voorbeeld, vacatures

34 BeKnown 34 •Bij Monsterboard kun je ook een profiel aanmaken (net als in LinkedIn) •Dit profiel wordt dan via BeKnown gekoppeld aan je Facebook account •Je kunt dit dan via Facebook rechtstreeks benaderen

35 BeKnown / Monsterboard 35

36 Twitter • Meld je aan bij • Vul je volledige naam in, je adres en een wachtwoord • Klik op de link in de die ter bevestiging krijgt • Personaliseer je naam (als dat kan) 36

37 • Je kunt mensen volgen • Je kunt bedrijven volgen • Je kunt een lijst maken met bijvoorbeeld de tekst “vacatures” en dan bedrijven toevoegen • Door deze lijst krijg je alleen tweets van deze bedrijven met vacatures 37 Twitter

38 38 Twitter Om jezelf in een oogopslag te presenteren

39 Twitter lijsten 39 •Maak een nieuwe lijst aan •Geef de lijst een naam •Geef een omschrijving •Kies voor openbaar of afgeschermd •Sla de lijst op •Voeg gebruikers toe •Produceer de lijst

40 Twitter lijsten 40

41 Twitter lijsten 41

42 Twitter lijsten 42

43 Twitter lijsten 43

44 Twitter 44 •Via instellingen kun je een profiel helemaal publiek zetten of grotendeels privé en aangeven wie je kan volgen •Gedraag je voor een goede reputatie •Het is geven en nemen voor het sociale kapitaal •Geen angst het is leuk om te doen

45 Google alerts • Ga naar • Vul zoektermen in, zie meteen het resultaat • Bij een goed resultaat, kun je de zoekopdracht opslaan 45


Download ppt "Sociale Media Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken."

Verwante presentaties


Ads door Google