De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkcollege Marketing blok 2 week 5

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkcollege Marketing blok 2 week 5"— Transcript van de presentatie:

1 Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Propedeuse 2011/12

2 Agenda Debriefing  Doelgroep  Positionering  Productideeën
Met elkaar in lijn brengen (= consistent) Weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt (= relevant) Tip: gebruik de feedback die je eerder gekregen hebt Presenteer dit per groep in 3 minuten Kies het beste idee Maak de Customer Journey voor het gekozen idee Huiswerk

3 In lijn: van segmentatie tot positionering
Marktsegmentatie Kies segmentatievariabelen Segmenteer de markt Tip: klopt het bij opdracht en opdrachtgever? Doelgroep(en) bepalen Evalueren aantrekkelijkheid van de segmenten Kies marktdekkingstrategie Kies segment(en) Positionering Concurrentievoordeel zoeken Kies concurrentievoordeel (-voordelen) Maak de positionering duidelijk (1 of 2 zinnen)

4 Wil je nog een voorbeeld van “in lijn”

5 Elzet: Producten voor woningdecoratie

6 Opdracht doel: aanpassing van de woningdecoratie voor mensen bij wie de kinderen allemaal elders zijn gaan wonen; een product dat meerdere jaren kan geleverd en verkocht worden * doelgroep verder specificeren

7 Segmentatievariabelen: 4 soorten
Demografische variabelen Leeftijd Geslacht Familiegrootte Familie levenscyclus Levensfase Inkomen Beroep Opleidingsniveau Religie Ras Nationaliteit Geografische variabelen Wereld regio Continent Groep landen Land Oppervlakte van land Regio (binnen het land) Stad Inwoners in stad Wijk(en) Bevolkingsdichtheid Klimaat Psychografische variabelen Sociale klasse Persoonlijkheid Motivaties Interesses Overtuigingen Houdingen Normen & waarden Behoeftes (Kopers)gedragsvariabelen Aankoopgelegenheid Gezochte voordelen Status van gebruiker Gebruiksfrequentie Loyaliteit Houding tegen bedrijf / merk / product

8 Marktsegment: waarom deze criteria?
- “empty nesters” - samenwonend - leeftijd vrouw: 55 – 65 jaar - > Euro netto / maand Nederland, buiten de Randstad - nieuwe conservatieven en moderne burgerij - deze mensen willen “fatsoenlijk” wonen - woning met > 2 slaapkamers - erkenning en zekerheid - Aankoop bij bezoek aan een “woonwinkel” - gemakkelijk aan te brengen in de woning; duurzaam; aantrekkelijk geprijsd - geen specifieke merkvoorkeur

9 Een aantrekkelijk segment? 5 criteria
Meetbaar Je weet hoe groot het segment is Je kunt hun aankopen bijhouden Toegankelijk Je kunt in contact komen met dit segment Je kunt je aanbod aan hun bekend maken Duurzaam Je kunt winst maken Je kunt je aanbod langere tijd blijven doen Uitvoerbaar Je kunt een concurrerend aanbod voor het segment ontwerpen Inzichtelijk Je begrijpt het segment vanuit hun eigen standpunt, behoeften en wensen Je begrijpt hoe je beter aan de behoeften kunt voldoen dan je concurrenten

10 Aan de slag! (1) Breng de elementen in lijn met elkaar
Debriefing  doelgroep  positionering  ideeën (en straks:  beste idee  fysiek bewijs) Zorg dat je weet waarom Bereid voor: presentatie van 3 minuten

11 Aan de slag! (2) Kloppen je ideeën bij het voorgaande?
Zorg dat je weet waarom Werk van 1 idee de nieuwe Customer Journey uit

12 Customer journey canvas

13 Huiswerk Debriefing  Doelgroep  Positionering  Productideeën
Met elkaar in lijn brengen (= consistent) Weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt (= relevant) Tip: gebruik de feedback die je eerder gekregen hebt Presenteer dit per groep in 3 minuten Kies het beste idee Maak de Customer Journey voor het gekozen idee Hoe kun je deze CJ fysiek realiseren?


Download ppt "Werkcollege Marketing blok 2 week 5"

Verwante presentaties


Ads door Google