De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WC MARKETING BLOK 2 LESWEEK 1. A GENDA ‣ Blok 2 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie ‣

Verwante presentaties


Presentatie over: "WC MARKETING BLOK 2 LESWEEK 1. A GENDA ‣ Blok 2 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie ‣"— Transcript van de presentatie:

1 WC MARKETING BLOK 2 LESWEEK 1

2 A GENDA ‣ Blok 2 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie ‣ Huiswerk CMD Amsterdam propedeuse Marketing 2

3 B LOK 2 OVERZICHT WkVoorbereidingHoorcollegeWerkcollegeEindproduct (W/C en huiswerk) 1-Lezen 1 t/m 18, 41 t/m 66 & 261 t/m 278 Wat is marketing?Briefing / debriefing Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep Debriefing Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep 2-Lezen: 19 t/m 40 & 67 t/m 106 -Marktoriëntatie – marktomgeving & doelgroep Consumentengedrag & marketingstrategie Segmentatie oefening Motivaction Mentality™ segmentatie Customer journey Marktoriëntatie feedback Onderzoeksplan Doelgroep bepalen Primary persona Context & key-path scenario's Huidige customer journey 3-Lezen: pp 132 t/m 144 -Doelgroep bepalen -Primary persona -Context & key-path scenario’s -Huidige customer journey Creativiteit en product- / dienstontwikkeling Positionering Ideeontwikkeling Ideegeneratie Ideeselectie Onderzoek feedback Positionering 50+ ideeën 50+ → 3 ideeën 3 ideeën schetsen 3 ideeën testen 4-Lezen: pp. 110 t/m ideeën schetsen Testrapport Wat zijn producten en diensten? Product/dienst selectie (3 → 1) Pitch presentatie format Nieuwe customer journey Ideeën & positionering feedback Nieuwe customer journey Pitch presentatie v1 5-Lezen: NVT -Nieuwe customer journey Pitch presentatie v1 Proces, mensen en fysiek bewijs Aanpassen customer journey Pitch presentatie v1 feedback Aangepast customer journey Pitch presentatie v2 6-Lezen: 204 t/m 243 -Aangepast customer journey -Pitch presentatie v2 De promotiemixCreatieve concept & promotiemix bepalen Pitch presentatie v2 feedback Creatieve concept & promotiemix Aangepast customer journey Pitch presentatie v3 7-Lezen: 146 t/m 167 & 170 t/m 181 -Pitch presentatie v3 Prijs en distributiebeleidGenerale repetitie pitches 8/9Kerstvakantie, roostervrijweek (wk 8) & projectweek (wk 9) 10-Pitch definitieve versie -Tentamen voorbereiding NVTPitch presentaties Tentamen (niet in W/C Feedback en cijfer Tentamen cijfer (blok 3 wk 2) CMD Amsterdam propedeuse Marketing 3

4 DOEL ‣ Het proces van het maken van een marketing offer doorlopen ‣ Nieuwe tools leren (in aanvulling op UCD) om dit te doen ‣ Leren hoe marketing een bijdrage levert aan het (interactieve media) ontwerpproces en waarom dit belangrijk is CMD Amsterdam propedeuse Marketing 4

5 W ERKWIJZE ( WORKING METHOD ) ‣ Theorie via hoorcolleges en wekelijks lezen van de verplichte literatuur ‣ Pas de theorie toe in blokopdracht 5 CMD Amsterdam propedeuse Marketing

6 B EOORDELING ‣ Blokopdracht ‣ Ontwerpen van een concept voor een nieuw product/dienst (gebaseerd op 5 van de 7Ps) ‣ Pitch presentatie om het concept te “verkopen” ‣ Tentamen ‣ Vragen uit de verplichte literatuur ‣ Beide moet je halen ‣ Individuele cijfer voor blokopdracht (meestal) hetzelfde als team het cijfer = 50% ‣ Tentamen = 50% CMD Amsterdam propedeuse Marketing 6

7 ‣ Maak teams van 4 mensen, indien noodzakelijk 5 ‣ Zet jullie namen op het formulier dat rond gaat B LOKOPDRACHT TEAMFORMATIE CMD Amsterdam propedeuse Marketing 7

8 BLOKOPDRACHT MARKETING OUDERS MOGEN OOK GENIETEN

9

10 wij zijn SHN UxD, een nieuw user experience bureau gevestigd in amsterdam wij willen potentiele opdrachtgevers laten zien wat wij kunnen doen jullie gaan in de komende 10 weken voor ons als user experienceteams werken ouders mogen ook genieten A CHTERGROND CMD Amsterdam propedeuse Marketing 10

11 wij hebben het idee dat kindvriendelijke attracties ook aantrekkelijk voor ouders kunnen zijn En wij geloven dat zo’n verandering een attractie een meerwaarde kan geven t.o.v. hun concurrenten Dus wij willen dit idee aan een aantal kindvriendelijke attracties pitchen d.m.v. een uitgewerkt product- / dienstconcept jullie zijn gevraagd om een concept te ontwikkelen en te pitchen voor één van onze target bedrijven ouders mogen ook genieten D E OPDRACHT CMD Amsterdam propedeuse Marketing 11

12 D E ATTRACTIES ouders mogen ook genieten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 12

13 ouders met kinderen tussen 5 en 10 jaar, die zijn kinderen naar kindvriendelijke attracties meenemen, in het weekend en/of tijdens schoolvakanties de doelgroep moet scherper gedefinieerd d.m.v. onderzoek D E DOELGROEP ouders mogen ook genieten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 13

14 onderzoek marktomgeving onderzoek doelgroep onderzoek attractie bezoek interviews & observatie doelgroep bepalen persona / scenario’s huidige customer journey bepalen ideeontwikkeling positionering bepalen ideeën generen initiële selectie maken (3 ideeën) schetsen idee testen 1 idee selecteren concept-ontwikkeling product/dienst ontwerpen mensen/proces/fysiek bewijs elementen bepalen promotiemix maken aangepast customer journey bepalen concept testen pitchen concept presenteren concept beargumenteren onderzoek leveren H ET PROCES ( IN HOOFDLIJNEN ) ouders mogen ook genieten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 14

15 het concept moet voor een gedefinieerd segment binnen de groep; ouders met kinderen tussen 5 en 10 jaar, ontwikkeld worden het concept moet goed bij deze doelgroep passen elke team moet hun concept pitchen aan hun gekozen opdrachtgever via een presentatie van 10 minuten het concept moet helder gevisualiseerd zijn elke team moet hun concept en beslissingen met gebruikmaking van hun onderzoek kunnen beargumenteren en verdedigen R ANDVOORWAARDEN ouders mogen ook genieten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 15

16 Elk team moet hun concept pitchen via een presentatie van 10 minuten die bevat: een uitleg van de doelgroep een primary persona de positionering de aangepaste customer journey heldere visualisaties van het concept de promotiemix een cd/usb met de presentatie en het onderzoek de pitch presentaties vinden plaats in de week van 16 januari 2011 L EVERING ouders mogen ook genieten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 16

17 hebben jullie vragen? V RAAG EN A NTWOORD ouders mogen ook genieten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 17

18 DEBRIEFING

19 W AT IS EEN DEBRIEFING ? ‣ Een debriefing is een belangrijk document binnen een project ‣ Het is een samenvatting van de opdrachtgevers vraag in jullie eigen woorden ‣ Het is bedoeld om jullie opdrachtgever te laten controleren of jullie hun opdracht begrepen hebben en dat jullie de juiste taak gaan uitvoeren. En ‣ Om jullie te helpen om hun vraag jullie eigen te maken CMD Amsterdam propedeuse Marketing 19

20 D EBRIEFING FORMAT (N.B. AANGEPASTE VERSIE VAN TEAM PROJECT DEBRIEFING FORMAT ) ‣ Inleiding ‣ Waar gaat dit document over? ‣ De opdracht ‣ 2-3 zinnen samenvatting van de opdracht in eigen woorden ‣ Probleemstelling ‣ Omschrijving van een oplossingsvrije probleemstelling in één zin (wie, wat, waar, wanneer & hoe) in eigen woorden ‣ Doelgroep ‣ Omschrijving van de doelgroep jullie hebben gekregen, in eigen woorden ‣ De doelstelling ‣ Oplossingsvrije omschrijving van de opdracht doelstelling ‣ Randvoorwaarden ‣ Wat zijn de beperkingen? ‣ Wat zijn de kansen? ‣ Succesindicatoren ‣ Wanneer is er sprake van succes, gezien vanuit de opdrachtgever, de gebruiker en jullie team? CMD Amsterdam propedeuse Marketing 20

21 D OELSTELLINGEN – MAAK ZE SMART ‣ S pecifiek ‣ Wat willen jullie specifiek bereiken? ‣ M eetbaar ‣ Hoe kunnen jullie meten dat het is bereikt? ‣ A chievable (Haalbaar) ‣ Is het doel haalbaar of uitvoerbaar? ‣ R elevant ‣ Is het doel relevant voor de opdracht? ‣ T ijdgebonden ‣ Wanneer zou het doel bereikt worden? CMD Amsterdam propedeuse Marketing 21

22 M AAK NU JULLIE DEBRIEFING ‣ Kies als team jullie opdrachtgever ‣ Maak jullie debriefing op een flip-over vel ‣ Focus nu op: ‣ De opdrachtgever (wie?) ‣ De opdracht ‣ De probleemstelling ‣ De SMART doelstellingen ‣ De succesindicatoren ‣ Hoeft nog niet af ‣ 45 minuten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 22

23 MARKTORIËNTATIE – MARKTOMGEVING & DOELGROEP ONDERZOEK DEEL 1

24 O NDERZOEK PLAN VAN AANPAK STAPPEN 1: Probleemstelling “Hoe kan bedrijf X het bezoek naar kindervriendelijke attractie Y aantrekkelijker voor doelgroep Z?” 2: Deelvragen "Wat voor vragen moten wij antwoorden om dit probleem op te lossen?” (+/- 6 vragen) 3: Informatie (zoekstrategie) "Wat voor informatie hebben wij nodig om deze deelvragen te antwoorden?” (per deelvraag) 4: Locatie “Waar of van wie kunnen wij deze informatie krijgen?” (per informatie stuk) 5: Planning (per informatie stuk) Wie gaat het vinden? Hoe gaat ze het vinden? Hoe gaat ze het rapporten? Wanneer gaat ze het vinden? CMD Amsterdam propedeuse Marketing 24

25 I NITIËLE PROBLEEMSTELLING + TWEE DEELVRAGEN ‣ Probleemstelling (v1) ‣ Hoe kan [opdrachtgever] het bezoek van [attractie] aantrekkelijker maken voor [doelgroep] ‣ Deelvraag 1 (v1): ‣ Hoe ziet de marktomgeving van onze opdrachtgever eruit? ‣ Deelvraag 2 (v1): ‣ Hoe ziet de belevingswereld van de algemene doelgroep eruit? CMD Amsterdam propedeuse Marketing 25

26 D E MARKTOMGEVING Micro-omgeving Missie & visie Organisatie & strategie Merk & marketing offer Mensen, proces & fysiek bewijs Meso-omgeving Afnemers (consumenten) Bedrijfstak (industrie) Concurrenten Externe belangengroepen Intermediairs Toeleveranciers Macro-omgeving Demografische factoren Economische factoren Sociaal-culturele factoren Technologische factoren Ecologische factoren Politiek-juridische factoren CMD Amsterdam propedeuse Marketing 26

27 M ARKTOMGEVING – TYPISCHE INFORMATIE BEHOEFTES ‣ Micro-omgeving (de opdrachtgever) ‣ Wat zijn hun missie & visie? ‣ Hoe ziet de organisatie & strategie eruit en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Wat is de merk & marketing offer en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Wat soort van mensen, proces & fysiek bewijs hebben ze en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Meso-omgeving ‣ Wat voor afnemers (consumenten) zijn belangrijk en wat zijn hun behoeftes? ‣ Hoe concurrerend is de industrie?; wie speelt mee?; wat zijn de kansen en bedreigingen? ‣ Wie zijn de concurrenten en wat zijn hun sterkte en zwakke punten? ‣ Wie zijn externe belangengroepen en wat zijn hun relevante interesses? ‣ Intermediairs (NVT voor deze opdracht) ‣ Toeleveranciers (NVT voor deze opdracht) ‣ Macro-omgeving: Wat voor relevante ontwikkelingen ziin er in: ‣ Demografische factoren ‣ Economische factoren ‣ Sociaal-culturele factoren ‣ Technologische factoren ‣ Ecologische factoren ‣ Politiek-juridische factoren CMD Amsterdam propedeuse Marketing 27

28 De belevingswereld van de algemene doelgroep ‣ Jullie hebben de doelgroep nog niet bepaald… ‣ Maar jullie mogen wel beginnen met je onderzoek ‣ Dit zal jullie volgende week helpen met het bepalen van de doelgroep ‣ Probeer d.m.v. onderzoek de belevingswereld van de algemene doelgroep te visualiseren in een moodboard ‣ Let op overeenkomsten en verschillen in levensstijl, doelen, behoeftes, gedrag en denkwijzen CMD Amsterdam propedeuse Marketing 28

29 O EFENING : MAAK EEN ONDERZOEKS P V A ‣ Maak jullie onderzoek PvA voor deelvragen 1 & 2 ‣ Loop door stappen 3 – 5 van het PvA proces ‣ Gebruik het typische informatie-behoeftes sheet voor deelvraag 1 ‣ Identificeer jullie informatie behoeftes ‣ Probeer de locatie te vinden voor elk onderwerp ‣ Verdeel het onderzoek binnen het team en maak een planning ‣ 30 minuten CMD Amsterdam propedeuse Marketing 29

30 H UISWERK Klaar vóór de werkgroep van volgende week ‣ Maak de debriefing af ‣ Maximaal 2 vellen A4 (vergeet niet je klas en team naam) ‣ Voer jullie onderzoeksplan uit en maak een korte presentatie van jullie bevindingen met nadruk op ‣ De opdrachtgever ‣ De concurrenten ‣ De belangengroepen ‣ Belangrijke en relevante ontwikkelingen in de macro- omgeving ‣ Maak een digitaal moodboard over de belevingswereld van de algemene doelgroep ‣ Zet dit ook in de presentatie CMD Amsterdam propedeuse Marketing 30

31 LEZEN CMD Amsterdam propedeuse Marketing 31 Les 1: pag 1-18 pag pag Les 2: pag pag


Download ppt "WC MARKETING BLOK 2 LESWEEK 1. A GENDA ‣ Blok 2 overzicht ‣ Team formatie ‣ Blokopdracht briefing ‣ Debriefing ‣ Onderzoek deel 1 – marktoriëntatie ‣"

Verwante presentaties


Ads door Google