De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties Hoofdstuk 5 & 6.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties Hoofdstuk 5 & 6."— Transcript van de presentatie:

1

2 Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties Hoofdstuk 5 & 6

3 Consumenten gedrag Kopersgedrag van organisaties Eindopdracht Agenda

4 Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

5 Opdracht Tweetallen Kies 1 organisatie Geef aan op welke manieren de klant last van cognitieve dissonantie kan krijgen. Bedenk 1 creatieve manier om dit probleem op te lossen of te voorkomen.

6 Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijkheid Cultuur Sociale omgeving Inkomen Tijd en belang

7

8 Opdracht Welke koopsituatie? Huis Zak aardappelen Deze opleiding

9 Face-to-face groepen Anticipatiegroepen Dissociatiegroepen Sociale omgeving

10 Leeftijd Gezinssituatie Levensstijl Persoonlijkheid

11 Maslows hiërarchie van behoeften Behoefte aan zelfontplooiing Bereiken wat men kan Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Groeimotieven Sociale motieven Overlevingsmotieven

12 Perceptie Filters over boodschap –selectieve blootstelling –selectieve aandacht –selectieve interpretatie –selectieve herinnering

13 Attitude cognitieaffectiegedrag

14 Adoptie

15 Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards Adoptiesnelheid 2,5 % 13,5 % 34 % 16 %

16 Inkomensverandering –Doorschieten Inkomenselasticiteit –Luxe goederen –Noodzakelijke goederen –Inferieure goederen Afnemend grensnut Inkomen

17 Tijd en belang Sociale omgeving Persoonlijkheid Behoeften en motieven Perceptie Attitude Adoptie Inkomen Hypotheek nemen

18 Vragen?

19 Pauze

20

21 Wat zijn de verschillen tussen aankoopgedrag van een consument en een bedrijf? B-2-B

22 Duurzame productiemiddelen Grond- en hulpstoffen en halffabrikaten Aanvullende benodigdheden en diensten B-2-B

23 DMU (decision making unit) Samenstelling afhankelijk van: tijd en belang Complexiteit Gatekeeper B-2-B

24 Probleemidentificatie Specificatie van eisen Zoeken van informatie en leveranciers Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Voorlopige selectie leveranciers Keuze van de leverancier

25 Straight rebuy (RAG) Modified rebuy (BPG) New task buy (UPG) Koopsituaties

26 Zeer belangrijk Weten wie van wie afhankelijk is Gebruik maken van de situatie Reciprociteit

27 De drie R’en –Reputatie (nieuwe klanten) –Relatie (klanten behouden) –Ruil (win-win) CRM –Customer relations management Relatiemanagement

28 Zeer strak gereglementeerd Budgetten staan vast Europese aanbestedingen Geen garantie voor goede inkoop Non-profit

29 Vragen?

30 Einde

31 MK01 HEO-CE1

32 Evoked Set

33 Cognitieve dissonantie


Download ppt "Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties Hoofdstuk 5 & 6."

Verwante presentaties


Ads door Google