De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MK01 HEO-CE1 Inleiding in de Marketing MK01. HEO-CE1 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04 Doelstellingen MK01 Studiewijzer Begin.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MK01 HEO-CE1 Inleiding in de Marketing MK01. HEO-CE1 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04 Doelstellingen MK01 Studiewijzer Begin."— Transcript van de presentatie:

1 MK01 HEO-CE1 Inleiding in de Marketing MK01

2 HEO-CE1 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04 Doelstellingen MK01 Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 Voorbereiding volgende keer

3 MK01 HEO-CE1 De heer J.J. Dekker Roepnaam: Hans Afkorting: Dkk Geboren: Woonplaats: Goes Opleiding: HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds: mei 2000 Hiervoor: verkoop copiers/printers Tevens: The Consultant

4 MK01 HEO-CE1 Doelstellingen MK MK01 Inleiding in de marketing; MK02 Interne en externe analyse; MK03 Marketingmix; MK04 B-2-B en Dienstenmarketing

5 MK01 HEO-CE1 Doelstellingen MK01 Beeld hebben van vakgebied marketing; Basisbegrippen kennen en begrijpen. Met betrekking tot ABP1 –zelfde stof maar hoger niveau –ABP1: Cases/praktijk zeer belangrijk

6 MK01 HEO-CE1 Studiewijzer Motivatie/Doelstellingen Studieinhoud –Verhage Toepassingen (zelfevaluatie) Studieactiviteiten – ZELFSTUDIE, hoorcollege, o.l.g. Studieplanner – Tentamen

7 MK01 HEO-CE1 Het O.L.G. O.L.G. = Onderwijsleergesprek Kort toetsen kennis Voorleggen vraag of situatie Discussie met relevante argumenten –Nou, dat vind ik –Zover ben ik nog niet –Geen J.B.F. algoritmen Leereffect hangt af van JULLIE!

8 MK01 HEO-CE1 Samenvatting Je zult het met mij moeten doen Bijna alles op het gebied van marketing –Inleiding in de marketing, Externe en interne analyse, Marketingmix, B-2-B marketing en Dienstenmarketing. MK01 –Wat is markting? –Wat zijn de basisbegrippen? Gebruik studiewijzer!

9 MK01 HEO-CE1 Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan van marketing

10 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

11 MK01 HEO-CE1 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

12 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

13 MK01 HEO-CE1 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

14 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

15 MK01 HEO-CE1 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

16 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

17 MK01 HEO-CE1 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

18 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

19 MK01 HEO-CE1 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

20 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

21 MK01 HEO-CE1 Marketinggerichte organisatie Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Marktonderzoek Ideeën over wensen en behoeften ProductPrijs PromotiePlaats ReputatieRelatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en

22 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

23 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

24 MK01 HEO-CE1 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

25 MK01 HEO-CE1 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing

26 MK01 HEO-CE1 Invalshoeken Macromarketing –behoeften van de samenleving als geheel –societal/maatschappelijk marketingconcept –lange termijn gericht Mesomarketing Micromarketing

27 MK01 HEO-CE1 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing –bedrijfstak –bedrijfskolom –distributiekanaal Micromarketing

28 MK01 HEO-CE1 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing –individuele bedrijf –marketing managementproces

29 MK01 HEO-CE1 Het ontstaan van Marketing productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht Verkopersmarkt Kopersmarkt

30 MK01 HEO-CE1 Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken” geen absolute wetenschap

31 MK01 HEO-CE1 Samenvatting Definitie begrip Marketing –op de markt afgestemd –marketingmix (volgende week) –maakt niet uit wat –drie R- en (volgende week) –stakeholders –win-win –belangen verwezenlijken

32 MK01 HEO-CE1 Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken –Macro - Samenleving –Meso - Bedrijfstak –Micro - Bedrijf

33 MK01 HEO-CE1 Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken Ontstaan Marketing –Productie –Product –Verkoop –Marketing

34 MK01 HEO-CE1 VRAGEN?

35 MK01 HEO-CE1 voor volgende keer Hoofstuk 1 bestuderen niet § en § alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven

36 MK01 HEO-CE1 Einde

37 MK01 HEO-CE1 Einde


Download ppt "MK01 HEO-CE1 Inleiding in de Marketing MK01. HEO-CE1 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04 Doelstellingen MK01 Studiewijzer Begin."

Verwante presentaties


Ads door Google