De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing voor verkeerskunde

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing voor verkeerskunde"— Transcript van de presentatie:

1 Marketing voor verkeerskunde
Ir Adriaan Walraad MBA

2 Even terug naar vorige week
Marketing, reclame en verkoop Continuum Aanbodgericht. Vraaggericht. Marketing. Imagineering! Homepages 3 concurrentiestrategieen, stuck in the middle en PMC’s Deze week: strategisch marketing management en dienstenmarketing management

3 Intern gericht versus extern gericht
Veronderstelt dat prijs en kwaliteit bepalend zijn voor verkoop Segmenteert naar type product Baseert zich op veronderstellingen Marketing als kostenpost Communiceert met klanten als een en dezelfde markt Fixatie op prijsvergelijk, omzetprognose, verkoopresultaat Is zich bewust van sterke en zwakke punten concurrentie Weet welke factoren koopbeslissing beinvloeden en positioneert product Segmenteert markt naar kopers en waarde Investeert regelmatig in marktonderzoek Marketing zo belangrijk als R&D Stemt communicatie af op het segment en de klanten Onderzoekt segmenten, behoeften, gebruiksmogelijkh. en marktaandeel Inzicht in doelstelling en marketingstrategieen concurrentie

4 Strategisch marketing management
De op de markt afgestemde ONTWIKKELING, PRIJSBEPALING, PROMOTIE en DISTRIBUTIE van producten en diensten teneinde PLANMATIG TRANSACTIES TE CREEREN waarmee organisaties en personen hun wederzijdse DOELSTELLINGEN VERWEZENLIJKEN

5 Waardeketen Primaire activiteiten Ondersteunend/overhead
Inkomende logistiek Productie Uitgaande logistiek Marketing en verkoop service Ondersteunend/overhead Infrastructuur Personeelsmanagement Technologieontwikkeling

6 Klanttevredenheidsketen
Analyse van wensen en behoeften geeft productontwerp productontwerp+marketing+ inkoop= inkoop en co-makership Inkoop +R&D +Productie= productieresearch Productresearch+ marketing + R&D= marketing strategie Marketingstrategie + marktonderzoek+ productie= (externe) consumententevredendheid

7 Concurrentie op verschillende niveaus
Behoefte: behoefte vervoer vs kleding Generiek: soortvraag- auto vs OV Product: typevraag- station vs suv Merken: merkenvraag- opel vs volvo

8 Drie dimensies van strategische marketing (Treacy & Wiersma)
in combinatie met Luteijn Best product Vraagt samenwerking tussen overheden Productleadership Operational excellence Customer intimacy Best total cost Vraagt heldere financiele stromen Best total solution Vraagt direct vraaggericht werken

9 Dienstenmarketing management
Diensten zijn van oorsprong ONTASTBARE en VERGANKELIJKE ACTIVITEITEN waarbij tijdens INTERACTIEVE CONSUMPTIE direct behoeftesatisfactie centraal staat -en niet de materiele bezitsvorming wordt nagestreefd Persoonlijke maatdiensten (geen ict) Gepersonifieerde maatdiensten (ict) Standaarddiensten (geen maatwerk) PROSUMER de tijdsduur en intensiteit van het moment dat klant en producent interactief zijn

10 Dienstenmarketing management
maatwerk contact hoog laag Veel Architect taxi Onderwijs garage minder horeca bioscoop

11 Dienstenmarketing management
Voorbereiding Gebruik Dienstverlener Consument ICT Aflevering Ervaring

12 Dienstenmarketing management
Product, prijs, promotie, plaats OOK: Beloven, verwachtingen creeren, verwachtingen waarmaken Bestaande klanten 5 a 10 keer goedkoper Genegen gerelateerde producten te kopen Vertellen ervaringen door Zijn bereid meer te betalen Motiveren personeel Ict biedt nieuwe mogelijkheden

13 Dienstenmarketing management
Advocate: in goede en slechte tijden Supporter: ondersteunt Client: koopt meerdere malen Customer: koopt een keer Prosepect: uitzicht op aankoop

14 Vraag CVV Je bent concessieverlener: Geef verschillende manieren om klanttevredenheid van CVV te monitoren


Download ppt "Marketing voor verkeerskunde"

Verwante presentaties


Ads door Google