De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA

2 Even terug naar vorige week  Marketing, reclame en verkoop  Continuum  Aanbodgericht.  Vraaggericht.  Marketing.  Imagineering!  Homepages 3 concurrentiestrategieen, stuck in the middle en PMC’s  Deze week: strategisch marketing management en dienstenmarketing management  Marketing, reclame en verkoop  Continuum  Aanbodgericht.  Vraaggericht.  Marketing.  Imagineering!  Homepages 3 concurrentiestrategieen, stuck in the middle en PMC’s  Deze week: strategisch marketing management en dienstenmarketing management

3 Intern gericht versus extern gericht  Veronderstelt dat prijs en kwaliteit bepalend zijn voor verkoop  Segmenteert naar type product  Baseert zich op veronderstellingen  Marketing als kostenpost  Communiceert met klanten als een en dezelfde markt  Fixatie op prijsvergelijk, omzetprognose, verkoopresultaat  Is zich bewust van sterke en zwakke punten concurrentie  Veronderstelt dat prijs en kwaliteit bepalend zijn voor verkoop  Segmenteert naar type product  Baseert zich op veronderstellingen  Marketing als kostenpost  Communiceert met klanten als een en dezelfde markt  Fixatie op prijsvergelijk, omzetprognose, verkoopresultaat  Is zich bewust van sterke en zwakke punten concurrentie  Weet welke factoren koopbeslissing beinvloeden en positioneert product  Segmenteert markt naar kopers en waarde  Investeert regelmatig in marktonderzoek  Marketing zo belangrijk als R&D  Stemt communicatie af op het segment en de klanten  Onderzoekt segmenten, behoeften, gebruiksmogelijkh. en marktaandeel  Inzicht in doelstelling en marketingstrategieen concurrentie

4 Strategisch marketing management  De op de markt afgestemde ONTWIKKELING, PRIJSBEPALING, PROMOTIE en DISTRIBUTIE van producten en diensten teneinde PLANMATIG TRANSACTIES TE CREEREN waarmee organisaties en personen hun wederzijdse DOELSTELLINGEN VERWEZENLIJKEN

5 Waardeketen  Primaire activiteiten  Inkomende logistiek  Productie  Uitgaande logistiek  Marketing en verkoop  service  Ondersteunend/overhead  Infrastructuur  Personeelsmanagement  Technologieontwikkeling  Primaire activiteiten  Inkomende logistiek  Productie  Uitgaande logistiek  Marketing en verkoop  service  Ondersteunend/overhead  Infrastructuur  Personeelsmanagement  Technologieontwikkeling

6 Klanttevredenheidsketen  Analyse van wensen en behoeften geeft productontwerp  productontwerp+marketing+ inkoop= inkoop en co-makership  Inkoop +R&D +Productie= productieresearch  Productresearch+ marketing + R&D= marketing strategie  Marketingstrategie + marktonderzoek+ productie= (externe) consumententevredendheid  Analyse van wensen en behoeften geeft productontwerp  productontwerp+marketing+ inkoop= inkoop en co-makership  Inkoop +R&D +Productie= productieresearch  Productresearch+ marketing + R&D= marketing strategie  Marketingstrategie + marktonderzoek+ productie= (externe) consumententevredendheid

7 Concurrentie op verschillende niveaus  Behoefte: behoefte vervoer vs kleding  Generiek: soortvraag- auto vs OV  Product: typevraag- station vs suv  Merken: merkenvraag- opel vs volvo  Behoefte: behoefte vervoer vs kleding  Generiek: soortvraag- auto vs OV  Product: typevraag- station vs suv  Merken: merkenvraag- opel vs volvo

8 Productleadership Customer intimacyOperational excellence Best total cost Vraagt heldere financiele stromen Best product Vraagt samenwerking tussen overheden Best total solution Vraagt direct vraaggericht werken Drie dimensies van strategische marketing (Treacy & Wiersma) in combinatie met Luteijn

9 Dienstenmarketing management  Diensten zijn van oorsprong ONTASTBARE en VERGANKELIJKE ACTIVITEITEN waarbij tijdens INTERACTIEVE CONSUMPTIE direct behoeftesatisfactie centraal staat -en niet de materiele bezitsvorming wordt nagestreefd  Persoonlijke maatdiensten (geen ict)  Gepersonifieerde maatdiensten (ict)  Standaarddiensten (geen maatwerk)  PROSUMER de tijdsduur en intensiteit van het moment dat klant en producent interactief zijn  Diensten zijn van oorsprong ONTASTBARE en VERGANKELIJKE ACTIVITEITEN waarbij tijdens INTERACTIEVE CONSUMPTIE direct behoeftesatisfactie centraal staat -en niet de materiele bezitsvorming wordt nagestreefd  Persoonlijke maatdiensten (geen ict)  Gepersonifieerde maatdiensten (ict)  Standaarddiensten (geen maatwerk)  PROSUMER de tijdsduur en intensiteit van het moment dat klant en producent interactief zijn

10 Dienstenmarketing management maatwerk contacthooglaag VeelArchitect taxi Onderwijs garage minderhorecabioscoop

11 Dienstenmarketing management Voorbereiding Gebruik Dienstverlener Consument Aflevering Ervaring ICT

12 Dienstenmarketing management  Product, prijs, promotie, plaats  OOK: Beloven, verwachtingen creeren, verwachtingen waarmaken  Bestaande klanten  5 a 10 keer goedkoper  Genegen gerelateerde producten te kopen  Vertellen ervaringen door  Zijn bereid meer te betalen  Motiveren personeel  Ict biedt nieuwe mogelijkheden  Product, prijs, promotie, plaats  OOK: Beloven, verwachtingen creeren, verwachtingen waarmaken  Bestaande klanten  5 a 10 keer goedkoper  Genegen gerelateerde producten te kopen  Vertellen ervaringen door  Zijn bereid meer te betalen  Motiveren personeel  Ict biedt nieuwe mogelijkheden

13 Dienstenmarketing management  Advocate: in goede en slechte tijden  Supporter: ondersteunt  Client: koopt meerdere malen  Customer: koopt een keer  Prosepect: uitzicht op aankoop  Advocate: in goede en slechte tijden  Supporter: ondersteunt  Client: koopt meerdere malen  Customer: koopt een keer  Prosepect: uitzicht op aankoop

14 Vraag CVV  Je bent concessieverlener: Geef verschillende manieren om klanttevredenheid van CVV te monitoren


Download ppt "Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA."

Verwante presentaties


Ads door Google