De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Menno Karres Lead Auditor

Verwante presentaties


Presentatie over: "Menno Karres Lead Auditor"— Transcript van de presentatie:

1 Menno Karres Lead Auditor
Systeemgerichte Contract Beheersing oeps! Menno Karres Lead Auditor

2 Herken je dit?

3 Sneller Beter Goedkoper
Bahama model Sneller Beter Goedkoper

4 Wie ben ik? Wat doe ik?

5 Identiteit Visie Doel

6 Identiteit Visie Doel Regisseur: Sturen met losse handen
Resultaten en processen Visie Een goed proces levert een goed product op Doel Een systeem borgt dat processen beheerst worden om klanten tevreden te maken

7 Aanpak

8 Besluitvorming obv feiten
Waarde 1 Klantgerichtheid Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Waarde 2 Proces-aanpak Systeembenadering Continue verbetering Besluitvorming obv feiten

9 Waarde 1 Klantgerichtheid Wie is de klant? Wat wil de klant bereiken?
Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Wie is de klant? Wat wil de klant bereiken? Wat is uiteindelijk doel? Welke eisen stelt de klant? Hoe toetst de klant dat hij tevreden is met het resultaat?

10 Waarde 1 Wat wil Klantgerichtheid de klant? geholpen worden.
Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Wat wil de klant? Uiteindelijk wil een klant alleen maar geholpen worden.

11 Besluitvorming obv feiten
Waarde 2 Proces-aanpak Systeembenadering Continue verbetering Besluitvorming obv feiten Wat is een proces? Proces-view Horizontaal Verticaal

12 Input-Output Wat is een proces? Aandachtspunten:
In: grondstoffen, kennis Uit: producten, diensten Dit is de primaire stroom van het proces Wat is een proces? Aandachtspunten: Kijk van voor naar achter en Kijk van achter naar voor Meten is weten Onderken de stappen Onderken de risico’s (wachten, zoeken, lopen)

13 Beleid-Middelen Leiderschap Aandachtspunten:
Beleid: doelstellingen, plannen, evaluaties Middelen: tijd, geld, ‘meet- en regeltechniek’ Dit is de besturende stroom van het proces Leiderschap Zorg voor doelen Zorg voor middelen Zorg voor mensen Zorg voor verbinding Wees betrokken, geef aandacht Aandachtspunten: Zonder doel geen verwachting Resultaat = toegevoegde waarde Risico’s moet je managen Onderken de doelen Onderken de risico’s (RAMSSHEEP)

14 Kwaliteitsborging Deming cirkel
Het systematisch verhogen van het kwaliteitsniveau gezien door de ogen van de klanten. (vrij naar de ISO norm) Deming cirkel Plan wat je gaat doen Doe het Check het resultaat Acteer, verbeter

15 Omgekeerde bewijslast
SCB Systeemgerichte Contract Beheersing Toetsen Risico’s Toetsmix Toetsplan Toets (systeem, proces, product) Advies aan directie Omgekeerde bewijslast De leverancier toont aan dat hij de doelstellingen behaalt en aan alle eisen en voorwaarden voldoet

16 Wat is SCB? Wat heb je eraan? Hoe doe je het? Wat kost het?
Contractbeheersing : alle activiteiten die door de opdrachtgever worden uitgevoerd, die er op gericht zijn om zeker te stellen dat de doelstellingen en eisen uit de overeenkomst worden bereikt en dat de risico’s voor de opdrachtgever op een acceptabel niveau blijven. Primaire doel: contractbeheersing is efficiënt (op afstand, met zo min mogelijk inspanning) en effectief (gericht op toprisico’s van opdrachtgever). Een goed systeem = een goed proces = een goed product Kwaliteit = Het managen van verwachtingen tijdens Het leveren van dat, wat de klant nodig heeft Wat is SCB? Wat heb je eraan? Hoe doe je het? Wat kost het? Welke risico’s loop je? Externe Kwaliteitsborging = gebruik maken van het kwaliteitsmanagementsysteem van opdrachtnemer ISO Eyes on, hands off (MIDEZ) Toetsen = Audits (systeem-, proces-, producttoets) Auditors Interne weerstand tegen verandering Leveranciers ‘zijn er niet aan toe’ Angst

17 SCB Hoe doe je dat? Deming cirkel SCB Contract Toetsen Plan (inkoop)
Doe het (contract) Check (toets) Voer verbeteringen door Contract Eis een KMS Right to audit Gevolgen bevindingen financieel escalatie verslag Toetsen Risicogestuurd PDCA Doel Basis Scope Midez

18 SCB Wrap Up Bahama model Kwaliteitsborging Bepaal klantwens
Regel SCB in Doel – Eis – Toets Vertrouwen Relax Kwaliteitsborging Bepaal de risico’s Plan wat je gaat doen Doe het Check het resultaat Acteer, verbeter customers happy!

19 Sneller Beter Goedkoper
Leiderschap Wat nodig is is lef! (de tegenpartij) Kwaliteitsborging Goed proces = Goed product (iso ) Sneller Beter Goedkoper

20 Bahama model Zien is geloven


Download ppt "Menno Karres Lead Auditor"

Verwante presentaties


Ads door Google