De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. 2 3 Wie ben ik? Wat doe ik? 4 Identiteit Doel Visie 5.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. 2 3 Wie ben ik? Wat doe ik? 4 Identiteit Doel Visie 5."— Transcript van de presentatie:

1 1

2 2

3 3

4 Wie ben ik? Wat doe ik? 4

5 Identiteit Doel Visie 5

6 Identiteit Regisseur: Sturen met losse handen Resultaten en processen Doel Een systeem borgt dat processen beheerst worden om klanten tevreden te maken Visie Een goed proces levert een goed product op 6

7 7

8 Waarde 1 Klantgerichtheid Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Waarde 2 Proces-aanpak Systeembenadering Continue verbetering Besluitvorming obv feiten 8

9 Waarde 1 Klantgerichtheid Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Wat wil de klant bereiken? Wat is uiteindelijk doel? Welke eisen stelt de klant? Hoe toetst de klant dat hij tevreden is met het resultaat? 9

10 Waarde 1 Klantgerichtheid Leiderschap Betrokkenheid Cultuur (win-win) Uiteindelijk wil een klant alleen maar geholpen worden. 10

11 Waarde 2 Proces-aanpak Systeembenadering Continue verbetering Besluitvorming obv feiten Proces-view Horizontaal Verticaal 11

12 Aandachtspunten: Kijk van voor naar achter en Kijk van achter naar voor Meten is weten Onderken de stappen Onderken de risico’s (wachten, zoeken, lopen) Input-Output In: grondstoffen, kennis Uit: producten, diensten Dit is de primaire stroom van het proces 12

13 Leiderschap Zorg voor doelen Zorg voor middelen Zorg voor mensen Zorg voor verbinding Wees betrokken, geef aandacht Beleid-Middelen Beleid: doelstellingen, plannen, evaluaties Middelen: tijd, geld, ‘meet- en regeltechniek’ Dit is de besturende stroom van het proces Aandachtspunten: Zonder doel geen verwachting Resultaat = toegevoegde waarde Risico’s moet je managen Onderken de doelen Onderken de risico’s (RAMSSHEEP) 13

14 Kwaliteitsborging Het systematisch verhogen van het kwaliteitsniveau gezien door de ogen van de klanten. (vrij naar de ISO norm) Deming cirkel • Plan wat je gaat doen • Doe het • Check het resultaat • Acteer, verbeter 14

15 Toetsen • Risico’s • Toetsmix • Toetsplan • Toets (systeem, proces, product) • Advies aan directie Omgekeerde bewijslast De leverancier toont aan dat hij de doelstellingen behaalt en aan alle eisen en voorwaarden voldoet 15

16 Wat is SCB? Wat heb je eraan? Hoe doe je het? Wat kost het? Welke risico’s loop je? 16 Contractbeheersing : alle activiteiten die door de opdrachtgever worden uitgevoerd, die er op gericht zijn om zeker te stellen dat de doelstellingen en eisen uit de overeenkomst worden bereikt en dat de risico’s voor de opdrachtgever op een acceptabel niveau blijven. Primaire doel: contractbeheersing is efficiënt (op afstand, met zo min mogelijk inspanning) en effectief (gericht op toprisico’s van opdrachtgever). • Een goed systeem = een goed proces = een goed product • Kwaliteit =  Het managen van verwachtingen tijdens  Het leveren van dat, wat de klant nodig heeft Externe Kwaliteitsborging = gebruik maken van het kwaliteitsmanagementsysteem van opdrachtnemer ISO Eyes on, hands off (MIDEZ) Toetsen = Audits (systeem-, proces-, producttoets) Auditors Interne weerstand tegen verandering Leveranciers ‘zijn er niet aan toe’ Angst

17 Toetsen Risicogestuurd PDCA Doel Basis Scope Midez Deming cirkel SCB • Plan (inkoop) • Doe het (contract) • Check (toets) • Voer verbeteringen door Contract • Eis een KMS • Right to audit • Gevolgen bevindingen o financieel o escalatie o verslag 17

18 Bahama model • Bepaal klantwens • Regel SCB in • Doel – Eis – Toets • Vertrouwen • Relax Kwaliteitsborging • Bepaal de risico’s • Plan wat je gaat doen • Doe het • Check het resultaat • Acteer, verbeter customers happy! 18

19 19

20 20


Download ppt "1. 2 3 Wie ben ik? Wat doe ik? 4 Identiteit Doel Visie 5."

Verwante presentaties


Ads door Google