De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker."— Transcript van de presentatie:

1 12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

2 12-2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen De cultuur van een organisatie bepalen Beoordelen hoe een persoon in een specieke cultuur past Culturele waarden en normen overbrengen op ondergeschikten Een organisatiecultuur veranderen

3 12-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall De organisatiecultuur De cultuur van een organisatie bestaat uit de voornaamste kenmerken die in de organisatie worden gewaardeerd en waarmee een organisatie van andere organisaties kan worden onderscheiden

4 12-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom de organisatiecultuur zo belangrijk is Managers moeten vooral gevoelig zijn voor de organisatiecultuur omdat ze zelf moeten reageren op de consequenties van deze cultuur en ze de cultuur ook moeten doorgeven aan hun ondergeschikten

5 12-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom de organisatiecultuur zo belangrijk is Hoewel firma’s uitstekend bij elkaar kunnen passen vanuit het oogpunt van traditionele bedrijfscriteria, blijken de bedrijfsculturen vaak moeilijk samen te gaan

6 12-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waaruit bestaat de organisatiecultuur? 1.Innovatie en risicobereidheid 2.Aandacht voor details 3.Resultaatgerichtheid 4.Mensgerichtheid 5.Teamgerichtheid 6.Agressiviteit 7.Groei

7 12-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Innovatie en risicobereidheid De mate waarin werknemers worden aangemoedigd vernieuwend te zijn en risico’s te nemen

8 12-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Aandacht voor details De mate waarin werknemers worden geacht nauwkeurig te zijn en aandacht te besteden aan details

9 12-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Resultaatgerichtheid De mate waarin het management focust op resultaten in plaats van op het proces waarmee die resultaten worden geproduceerd

10 12-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Mensgerichtheid De mate waarin het management bij het nemen van beslissingen rekening houdt met de manier waarop die beslissingen de mensen in de organisatie raken

11 12-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Teamgerichtheid De mate waarin werk door teams wordt verricht in plaats van door individuen

12 12-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Aggressiviteit De mate waarin mensen agressief en ambitieus zijn

13 12-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Groei De mate waarin bij de activiteiten van de organisatie de nadruk wordt gelegd op groei in tegen- stelling tot het behouden van de status-quo

14 12-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall De essentie van de organisatiecultuur van Nordstrom

15 12-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Redenen om te streven naar een sterke organisatiecultuur In de praktijk blijkt dat sterke culturen garant staan voor goede prestaties. Werknemers zijn extra betrokken en loyaal Geeft de organisatie een belangrijk concurrentievoordeel dat moeilijk te evenaren is

16 12-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waar komt de organisatiecultuur vandaan? De oprichters nemen werknemers aan die er dezelfde ideeën op nahouden als zijzelf De oprichters doordringen deze werknemers van hun denkbeelden ten aanzien van de onderneming en de daarmee verbonden doelen De oprichters fungeren als rolmodel

17 12-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe wordt de cultuur overgebracht Verhalen Rituelen Materiële symbolen Taal

18 12-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall De rol van subculturen De meeste grote organisaties hebben een dominante cultuur en verschillende subculturen

19 12-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall De cultuur van een organisatie herkennen De fysieke omgeving observeren Vragen of je een teamvergadering mag bijwonen Naar de taal luisteren Kijken aan wie je wordt voorgesteld en hoe zij zich gedragen Dezelfde vragen stellen aan meerdere mensen en hun antwoorden vergelijken Buitenstaanders om hun mening vragen

20 12-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Vier soorten organisatieculturen

21 12-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Een cultuur in stand houden Selectie Gedrag van het top- management Socialisatie

22 12-22 Copyright © 2005 Prentice-Hall Omstandigheden die een cultuuromslag vergemakkelijken Een dramatische crisis Nieuwe leider Jonge, kleine organisatie Zwakke cultuur

23 12-23 Copyright © 2005 Prentice-Hall Cultuur veranderen Acties om een cultuur te veranderen Een culturele analyse uitvoeren Zorgen voor een gevoel van urgentie Iemand benoemen die garant staat voor verandering Ondersteunende elementen creëren


Download ppt "12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker."

Verwante presentaties


Ads door Google