De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "3-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005."— Transcript van de presentatie:

1 3-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

2 3-2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen De obstakels voor effectieve communicatie herkennen en vermijden Heldere en begrijpelijke boodschappen verzenden Actief naar anderen luisteren Non-verbale signalen gebruiken Om betekenisvolle feedback vragen Je aanpassen aan iemands stijl, sekse en culturele achtergrond Toepasselijke feedback geven

3 3-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Veelvoorkomende communicatieproblemen Woorden hebben niet voor iedereen hetzelfde betekenen Boodschap verzenden is geen garantie dat zij ontvangen of juist begrepen wordt Boodschappen worden vaak vervormd

4 3-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is communicatie belangrijk? Is onderdeel is van bijna alles wat een manager doet Ineffectieve communicatie zorgt voor continue stroom van problemen

5 3-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is communicatie belangrijk? Managers kunnen geen goede beslissing nemen als ze niet alle relevante informatie krijgen Als een beslissing eenmaal genomen is, moet zij duidelijk worden gemaakt aan degenen die de beslissing moeten uitvoeren

6 3-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat houdt het interpersoonlijke communicatieproces in? Communicatie begint wanneer iemand een boodschap verzendt aan iemand anders met de bedoeling om een reactie op te roepen

7 3-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Communicatie Mondeling – toespraak, vergadering, telefoongesprekken Non-verbaal – aanraken, gezichtsuitdrukking of intonatie Schriftelijk – brieven, memoranda of rapporten Electronisch – , voic of faxen

8 3-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat houdt het interpersoonlijke communicatieproces in? Effectieve communicatie:Effectieve communicatie: als de zender ideeën en gevoelens volledig en juist overbrengt en de ontvanger de boodschap precies zo interpreteert als de zender heeft bedoeld Efficiënte communicatie:Efficiënte communicatie: als er weinig tijd en middelen voor worden gebruikt

9 3-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het communicatieproces in modelvorm

10 3-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Basisvaardigheden voor interpersoonlijke communicatie Vermijd communicatie- barrières Verzend begrijpelijke boodschappen Luister actief

11 3-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Basisvaardigheden voor interpersoonlijke communicatie Gebruik non-verbale signalen op een correcte wijze Vraag en geef betekenisvolle feedback Pas op de juiste manier uiteenlopende communicatiestijlen aan

12 3-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Referentiekaders Semantiek Waardeoordelen Selectief luisteren Filteren Wantrouwen Communicatie- barrières

13 3-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe verzend je heldere, begrijpelijke boodschappen? Gebruik meerdere kanalen Wees volledig en concreet Claim je eigen boodschap

14 3-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe verzend je heldere, begrijpelijke boodschappen? Wees consequent Gebruik eenvoudige taal Behoud je geloofwaardigheid Vraag om feedback

15 3-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor het geven en ontvangen van feedback Criteria voor het geven van feedback 1.Zorg ervoor dat je opmerkingen zijn bedoeld om de ontvanger te helpen. 2.Spreek op een directe manier en op een verantwoorde wijze met gevoel. 3.Beschrijf wat die persoon doet en het effect dat die persoon heeft. 4.Wees niet bedreigend en vel geen oordelen. 5.Wees concreet, niet algemeen (gebruik duidelijke en recente voorbeelden) 6.Geef feedback als de ontvanger ervoor openstaat om deze te ontvangen. 7.Controleer je uitspraken, zodat ze kloppen. 8.Ga alleen op de dingen in waaraan de ontvanger iets kan doen. 9.Overlaad de ander niet met meer dingen dan hij aankan.

16 3-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor het geven en ontvangen van feedback Criteria voor het ontvangen van feedback 1.Ga niet in de verdediging. 2.Zoek concrete voorbeelden. 3.Wees er zeker van dat je het begrijpt (vat samen). 4.Laat merken wat je van het commentaar vindt. 5.Vraag om definities. 6.Ga in op onderliggende vooronderstellingen. 7.Wees gevoelig voor de non-verbale boodschappen van de zender. 8.Stel vragen om dingen te verhelderen.

17 3-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe ontvang en begrijp je boodschappen correct? Actief luisteren Aanvoelen Aandacht schenken Reflecteren

18 3-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe kun je non-verbale signalen gebruiken? Visueel Tactiel Vocaal Ruimtelijk

19 3-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Manieren om non-verbaal te communiceren

20 3-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Manieren om non-verbaal te communiceren

21 3-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe kun je productiever communiceren? Productieve communicatie is het proces waarbij je weet wat je wilt bereiken, de boodschap stroomlijnt en met tact communiceert

22 3-22 Copyright © 2005 Prentice-Hall Communicatiestijlen De contactenlegger-stijl De regisseurs-stijl De denker-stijl De sfeerbewaker-stijl Hoe kun je je aan verschillende communicatiestijlen aanpassen?

23 3-23 Copyright © 2005 Prentice-Hall Culturele verschillen Dezelfde woorden kunnen verschillende dingen betekenen voor mensen uit verschillende culturen

24 3-24 Copyright © 2005 Prentice-Hall Sekseverschillen Kenmerken van communicatiegedrag van mannen: Taakgerichtheid Dominantie Anderen uitdagen Pogingen om het gesprek te sturen

25 3-25 Copyright © 2005 Prentice-Hall Sekseverschillen Kenmerken van communicatiegedrag van vrouwen: Meer informatie Ontvankelijk voor ideeën Richten zich op interpersoonlijke relaties Maken zich druk om anderen

26 3-26 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe kun je de communicatie vergemakkelijken bij een verschillende achtergrond? Ga van verschillen uit tot overeenkomsten zijn bewezen Geef eerder beschrijvingen dan interpretaties of evaluaties Toon empathie Zie je interpretaties als veronderstellingen tot je ze kunt bevestigen


Download ppt "3-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005."

Verwante presentaties


Ads door Google