De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 12 Conflicthantering Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.

Verwante presentaties


Presentatie over: "10-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 12 Conflicthantering Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall."— Transcript van de presentatie:

1 10-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 12 Conflicthantering Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

2 10-2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren

3 10-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie?

4 10-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben

5 10-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf

6 10-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen

7 10-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten Communicatieproblemen Organisatiestructuur Persoonlijke verschillen

8 10-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Organigram

9 10-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden

10 10-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen?

11 10-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Handel de emotionele aspecten van het conflict af 1.Behandel de ander met respect 2.Laat de ander weten dat je hem begrijpt 3.Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens

12 10-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Strategie voor conflicthantering Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg

13 10-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall De verschillende stijlen voor conflicthantering Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten

14 10-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Stijlen van conflicthantering

15 10-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering

16 10-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen.

17 10-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Onderhandelingsstrategieën Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen

18 10-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall De onderhandelingsruimte

19 10-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor effectief onderhandelen 1.Besteed aandacht aan de positie van de andere partij 2.Zorg voor een concrete strategie 3.Open met een positieve noot 4.Stel problemen aan de kaak, geen personen 5.Blijf rationeel en doelgericht

20 10-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor effectief onderhandelen 6.Gebruik objectieve criteria 7.Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod 8.Benadruk win-winoplossingen 9.Schep een klimaat van vertrouwen 10.Sta open voor hulp van buitenaf

21 10-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het stimuleren van conflicten 1.Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie 2.Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen 3.Haal buitenstaanders binnen 4.Herstructureer de organisatie 5.Wijs een advocaat van de duivel aan

22 10-22 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen? Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden


Download ppt "10-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 12 Conflicthantering Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall."

Verwante presentaties


Ads door Google