De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag"— Transcript van de presentatie:

1 Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Thema-avond Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag welkom 19 september 2012

2 Ik speel elke week een gezelschapsspel met mijn kind
Als het regent breng ik mijn kind vaak met de auto naar school Mijn kind krijgt vaste taken in het huishouden, passend bij zijn/haar leeftijd

3 Schoolplein

4

5

6

7

8 Sociaal-emotionele ontwikkeling
Omgaan met jezelf en met anderen in verschillende situaties positieve gevoelens negatieve gevoelens en ervaringen kunnen hanteren

9 Wat heb je nodig Eigen emoties herkennen Emoties van anderen herkennen
Gevoelens uiten Verplaatsen in anderen. Eigen behoeften uitstellen Waarden en normen

10 Op welke leeftijd Kleuters: ik-gericht Samenspel stimuleren

11 Op welke leeftijd 6-7 jarigen: Voor wat hoort wat
Duidelijke spelregels, maar ook flexibel toepassen, uitleggen

12 Op welke leeftijd Vanaf ca. 8 jaar: Erbij horen Nieuwe emoties
Groepsgedrag Omgaan met conflicten Compromissen sluiten Zelfreflectie Zich kunnen verplaatsen in een ander Concurrentie Groepsdruk

13 Opstel van Ayumi “Ik kan heel slecht leren. Ik denk altijd, altijd van mezelf dat ik dom ben. Als het nou alleen het leren was, dan denk ik dat het nog wel zou gaan, maar ik ben ook slecht in sport. Zelfs over de bok kom ik nauwelijks heen. Toch, als dat het enige was, dan zou het nog wel gaan. Ik kan niet leren, niet sporten, geen instrument bespelen. Ik kan helemaal niets en ben steeds hopelozer geworden. Ik wil helemaal stoppen met leren. Ik wil ook stoppen met pianospelen. Ik wil eigenlijk helemaal niets meer. Maar ik denk er wel steeds over dat ik op een of andere manier slimmer wil worden. Bij de rekenles, bij de taalles, soms begrijp ik het best, maar lukt het me toch niet mijn hand op te steken. Dat is omdat ik geen zelfvertrouwen heb. Ik heb een hekel aan mezelf omdat ik niks kan”.

14 Basisbehoeften

15 Basisbehoeften ZELFBEELD

16 Relatie Waardering door anderen Vriendschappen Trouw Samenwerken
Krachten meten: competitie

17 Zelfstandigheid zelf keuzes maken zelf problemen oplossen
omgaan met uitgestelde aandacht verantwoordelijkheden op je nemen je zelf kunnen vermaken experimenteren

18 Competentie Je sterke en zwakke kanten kennen Frustratietolerantie
Omgaan met kritiek Taakgerichtheid: je inzetten om een prestatie te leveren Doelgerichtheid: ergens naartoe werken

19

20 Loyaliteiten kind Groeiruimte ouders leerkracht

21 De ‘no blame’ aanpak Gesprek met het kind dat gepest wordt
Bijeenkomst met betrokken leerlingen Leg het probleem uit aan de groep Deel de verantwoordelijkheid Vraag naar de ideeën van elk groepslid Laat het aan hen over Spreek hen opnieuw

22 Stellingen 1.Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden 2.Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen. 3.Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen. 4.School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding

23 Stelling 1 Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden

24 Stelling 2 Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen.

25 Stelling 3 Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen.

26 Stelling 4 School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding

27

28

29


Download ppt "Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag"

Verwante presentaties


Ads door Google