De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag 19 september 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag 19 september 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag 19 september 2012

2  Ik speel elke week een gezelschapsspel met mijn kind  Als het regent breng ik mijn kind vaak met de auto naar school  Mijn kind krijgt vaste taken in het huishouden, passend bij zijn/haar leeftijd 2

3 3

4 4

5 5

6 6

7 7

8 Sociaal-emotionele ontwikkeling  Omgaan met jezelf  en met anderen  in verschillende situaties  positieve gevoelens  negatieve gevoelens en ervaringen kunnen hanteren 8

9 Wat heb je nodig  Eigen emoties herkennen  Emoties van anderen herkennen  Gevoelens uiten  Verplaatsen in anderen.  Eigen behoeften uitstellen  Waarden en normen 9

10 Op welke leeftijd  Kleuters: ik-gericht  Samenspel stimuleren 10

11 Op welke leeftijd  6-7 jarigen: Voor wat hoort wat  Duidelijke spelregels, maar ook flexibel toepassen, uitleggen 11

12 Op welke leeftijd  Vanaf ca. 8 jaar: Erbij horen  Nieuwe emoties  Groepsgedrag  Omgaan met conflicten  Compromissen sluiten  Zelfreflectie  Zich kunnen verplaatsen in een ander  Concurrentie  Groepsdruk 12

13 Opstel van Ayumi “Ik kan heel slecht leren. Ik denk altijd, altijd van mezelf dat ik dom ben. Als het nou alleen het leren was, dan denk ik dat het nog wel zou gaan, maar ik ben ook slecht in sport. Zelfs over de bok kom ik nauwelijks heen. Toch, als dat het enige was, dan zou het nog wel gaan. Ik kan niet leren, niet sporten, geen instrument bespelen. Ik kan helemaal niets en ben steeds hopelozer geworden. Ik wil helemaal stoppen met leren. Ik wil ook stoppen met pianospelen. Ik wil eigenlijk helemaal niets meer. Maar ik denk er wel steeds over dat ik op een of andere manier slimmer wil worden. Bij de rekenles, bij de taalles, soms begrijp ik het best, maar lukt het me toch niet mijn hand op te steken. Dat is omdat ik geen zelfvertrouwen heb. Ik heb een hekel aan mezelf omdat ik niks kan”. 13

14 Basisbehoeften 14

15 Basisbehoeften ZELFBEELD 15

16 Relatie  Waardering door anderen  Vriendschappen  Trouw  Samenwerken  Krachten meten: competitie 16

17 Zelfstandigheid  zelf keuzes maken  zelf problemen oplossen  omgaan met uitgestelde aandacht  verantwoordelijkheden op je nemen  je zelf kunnen vermaken  experimenteren 17

18 Competentie  Je sterke en zwakke kanten kennen  Frustratietolerantie  Omgaan met kritiek  Taakgerichtheid: je inzetten om een prestatie te leveren  Doelgerichtheid: ergens naartoe werken 18

19 19

20 Loyaliteiten Groeiruimte 20 kind oudersleerkracht

21 De ‘no blame’ aanpak  Gesprek met het kind dat gepest wordt  Bijeenkomst met betrokken leerlingen  Leg het probleem uit aan de groep  Deel de verantwoordelijkheid  Vraag naar de ideeën van elk groepslid  Laat het aan hen over  Spreek hen opnieuw 21

22 Stellingen 1.Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden 2.Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen. 3.Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen. 4.School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding 22

23 Stelling 1  Bij een conflict tussen twee kinderen moet de leerkracht ingrijpen en een oplossing vinden 23

24 Stelling 2  Als mijn kind gepest wordt, vind ik dat hij/ zij iets terug mag doen. 24

25 Stelling 3  Een veilig klimaat in de klas kan niet zonder de ouders tot stand komen. 25

26 Stelling 4  School is verantwoordelijk voor de sociale opvoeding 26

27 27

28 28

29 29


Download ppt "Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag 19 september 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google