De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het belang van leesattituden en buitenschools lezen in de bevordering van de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het belang van leesattituden en buitenschools lezen in de bevordering van de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano,"— Transcript van de presentatie:

1 Het belang van leesattituden en buitenschools lezen in de bevordering van de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel Studie naar Achtergronden van Lees- en Schrijfontwikkeling bij Adolescenten SALSA

2 2 Project SALSA Lees-/schrijfontwikkeling Van Steensel Onderwijscontext De Milliano Buitenschoolse context Van Kruistum Individuele attributen Trapman

3 3 Project SALSA Lees-/schrijfontwikkeling Van Steensel Onderwijscontext De Milliano Buitenschoolse context Van Kruistum Individuele attributen Trapman

4 4 Project SALSA Lees-/schrijfontwikkeling Van Steensel Onderwijscontext De Milliano Buitenschoolse context Van Kruistum Individuele attributen Trapman

5 5 Project SALSA Lees-/schrijfontwikkeling Van Steensel Onderwijscontext De Milliano Buitenschoolse context Van Kruistum Individuele attributen Trapman

6 6 Achtergrond Leesachterstanden –Belang leesvaardigheid –Meer dan 60% vmbo-leerlingen (bbl/kbl) achterstanden Oplossing? –Stimuleringsprogramma’s leesplezier –Extrinsieke motivatie

7 Relatie attitude, gedrag en vaardigheid (1) 7

8 Relatie attitude, gedrag en vaardigheid (2) 8

9 9 Andere bedreigingen lezen –Leeftijd –Concurrerende activiteiten Relatie attitude, gedrag en vaardigheid (3)

10 10 Deze studie Focus –Relatie tussen leesattitude en –gedrag –Verband met leesvaardigheid Sample –55 leerlingen uit 2 e klas vmbo bbl/kbl –13-15 jaar (M = 13.91) –30 jongens, 25 meisjes –27 monolingualen, 28 multilingualen

11 11 Instrumenten Leesattitude –Vragenlijst over intrinsieke en extrinsieke motivatie, inzet en vertrouwen –Interview over motieven voor buitenschools leesgedrag Leesgedrag –Vragenlijst over buitenschools lezen in brede zin Leesvaardigheid –Nieuw ontwikkelde toets begrijpend lezen

12 12 Voorbeelden items Leesattitude –‘Als ik iets lees dan vergeet ik de tijd’ –‘Lezen is belangrijk om later een baan te krijgen’ –‘Als ik iets moet lezen ben ik bang om fouten te maken’ –‘Ik doe erg mijn best om beter te kunnen begrijpend lezen’ Leesgedrag –‘Lees je wel eens voor je plezier een tijdschrift, bijvoorbeeld over mode of computergames?’ –‘Lees je wel eens een krant om te weten wat er in de wereld gebeurt?’

13 13 Leesattitude en leesgedrag (1) Lezen voor plezier

14 14 Leesattitude en leesgedrag (2) Lezen voor informatie

15 15 Interview: verklaring discrepantie Positieve motieven –69% extrinsiek –62% intrinsiek Tegenmotieven –81% redenen om niet te lezen –Saai, andere prioriteiten, te veel moeite, nutteloos Concurrentie nieuwe media –54% liever nieuwe media of contact in het echt

16 16 Interview: tegenmotieven 13-jarig, monolinguaal meisje: “Huiswerk is wel belangrijk om te leren, maar het is... heel veel huiswerk is wel moeilijk. En soms heb je er ook helemaal geen zin in, dan heb je andere dingen aan je hoofd. Maar ik vind wel dat het belangrijk is. Mijn huiswerk is ook weer niet het allerbelangrijkste van de wereld. Er zijn wel belangrijkere dingen. En soms heb je zoveel huiswerk dat je een hele dag bezig bent. Dat is niet leuk, omdat je ook veel andere dingen moet doen. Je moet bijvoorbeeld naar sport, of je wil graag wat anders doen. Maar je moet het gewoon doen, want anders wordt je leerkracht boos, dat je het niet af hebt.”

17 17 Interview: concurrentie 13-jarig, meertalig meisje: “Ja, ik vind wel dat ze gelijk heeft, alleen ja... (zucht) Ik vind computeren ook leuk. En lezen vind ik ook leuk, maar iets minder leuk dan computeren. Want met lezen kom je niet echt in contact met vrienden, en MSN wel, en Hyves en zo.”

18 18 Relatie met leesvaardigheid (1) Leesvaardigheid en -attitude –Positieve correlatie intrinsieke motivatie (r =.42**) –Geen correlatie extrinsieke motivatie Leesvaardigheid en -gedrag –Positieve correlatie ontspannend lezen (r =.31*) –Geen correlatie informatief lezen

19 19 Relatie met leesvaardigheid (2) Leesattitude en leesgedrag ontspanning: –Frequent & positief: r =.46** –Frequent & negatief: r = -.25 –Infrequent & positief :r =.04 –Infrequent & negatief: r = -.29* Leesattitude en leesgedrag informatief: –Frequent & positief: r =.29* –Frequent & negatief: r = -.17 –Infrequent & positief :r = -.05 –Infrequent & negatief: r = -.10

20 20 Overige aspecten attitude Vertrouwen –Positieve correlatie leesvaardigheid (r =.32) –Geen correlatie leesgedrag Inzet –Geen correlatie leesvaardigheid –Positieve correlatie leesgedrag (r =.51 en r =.46)

21 21 Conclusie en discussie Conclusie –Relatie attitude, gedrag en vaardigheid –Relatie anders voor intrinsiek/ontspanning en extrinsiek/informatie –Discrepantie attitude en gedrag Discussie –Samenhang verder onderzoeken –Motivationele structuur op individueel niveau uitdiepen –Implicaties voor onderwijs?

22 22 Contact Bedankt voor het luisteren! Contact –Claudia van Kruistum: –Ilona de Milliano: –Roel van Steensel: Website –Kijk ook eens op


Download ppt "Het belang van leesattituden en buitenschools lezen in de bevordering van de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano,"

Verwante presentaties


Ads door Google