De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat zeggen leestoetsen over het leesproces? Roel van Steensel Salsa-project Universiteit van Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat zeggen leestoetsen over het leesproces? Roel van Steensel Salsa-project Universiteit van Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Wat zeggen leestoetsen over het leesproces? Roel van Steensel Salsa-project Universiteit van Amsterdam

2 Structuur Roel van Steensel: – Centrale vraag: in hoeverre kunnen we met leestoetsen iets over het leesproces te weten komen? – Onderzoek: Leestoets. Onderzoeksvragen. Resultaten. Consequenties. Gineke Moes en Pauline Troost: – Toetsing begrijpend lezen in de praktijk.

3 Het leesproces Wat gebeurt er als je een tekst leest?

4 Het leesproces Je haalt informatie op uit de tekst.

5 Het leesproces Je haalt informatie op uit de tekst. Je voegt eigen achtergrondkennis toe. +

6 Het leesproces Je haalt informatie op uit de tekst. Je voegt eigen achtergrondkennis toe. += Je maakt je eigen mentale plaatje van de tekst (situatiemodel).

7 Het leesproces

8 = text base

9 Het leesproces = text base Microstructuur

10 Het leesproces = text base MicrostructuurMacrostructuu r

11 Het leesproces Microstructuur = het hele netwerk van betekeniseenheden waar een tekst uit bestaat. Betekeniseenheid = propositie.

12 Het leesproces Kleinste betekeniseenheden (‘atomische proposities’), bijvoorbeeld: HENK WAS TE LAAT.

13 Het leesproces Grotere betekeniseenheden (‘complexe proposities’), bijvoorbeeld: HENK WAS TE LAAT.DE BRUG STOND OPEN.

14 Het leesproces Grotere betekeniseenheden (‘complexe proposities’), bijvoorbeeld: HENK WAS TE LAAT.DE BRUG STOND OPEN. gevolg - oorzaak

15 Het leesproces Macrostructuur: microstructuur wordt teruggebracht tot aantal globale betekeniseenheden (‘macroproposities’).

16 Het leesproces Vaak op basis van een vast schema of scenario.

17 Het leesproces Voorbeeld: sprookjes. Standaardscenario: 1.Setting. 2.Complicatie. 3.Oplossing.

18 Het leesproces

19 Setting: -Locatie: huis Roodkapje, bos, huis oma. -Hoofdpersonen: Roodkapje, wolf, oma, moeder. -Moeder stuurt Roodkapje naar waarschuwt voor de boze wolf.

20 Het leesproces Setting: -Locatie: huis Roodkapje, bos, huis oma. -Hoofdpersonen: Roodkapje, wolf, oma, moeder. -Moeder stuurt Roodkapje naar waarschuwt voor de boze wolf. Complicatie: -Roodkapje gaat van het pad en komt de boze wolf tegen. -De wolf haast zich naar het huis van oma, eet oma op, verkleedt zich als oma en eet vervolgens Roodkapje op.

21 Het leesproces Setting: -Locatie: huis Roodkapje, bos, huis oma. -Hoofdpersonen: Roodkapje, wolf, oma, moeder. -Moeder stuurt Roodkapje naar waarschuwt voor de boze wolf. Complicatie: -Roodkapje gaat van het pad en komt de boze wolf tegen. -De wolf haast zich naar het huis van oma, eet oma op, verkleedt zich als oma en eet vervolgens Roodkapje op. Oplossing: -De jager komt langs, snijdt de buik van de wolf open en bevrijdt oma en Roodkapje. -Ze vullen de buik van de wolf met stenen. Als de wolf uit de beek wil drinken, valt hij voorover en verdrinkt.

22 Leesprocessen en leestoetsen Atomische proposities Complexe proposities Macrostructuur Microstructuur

23 Leesprocessen en leestoetsen Atomische proposities Complexe proposities Macrostructuur Ophalen van details Microstructuur

24 Leesprocessen en leestoetsen Atomische proposities Complexe proposities Macrostructuur Ophalen van details Afleidingen maken Microstructuur

25 Leesprocessen en leestoetsen Atomische proposities Complexe proposities Macrostructuur Ophalen van details Hoofdgedachte achterhalen Microstructuur Afleidingen maken

26 Salsa-leestoets Leestoets ontwikkeld voor vmbo-basis/kader. Verschillende teksttypen: verhalen, betogen, informatieve teksten, instructies. Verschillende media: (school)boeken, kranten en tijdschriften, officiële documenten, internet. Verschillende deelvaardigheden (65 vragen): 1.Ophalen details (21 vragen). 2.Maken van afleidingen (26 vragen). 3.Hoofdgedachte achterhalen (18 vragen).

27 Salsa-leestoets Onderzoeksvraag: – Kunnen we deelvaardigheden onderscheiden als we naar de scores van leerlingen kijken? Waarom is dat belangrijk? – Als we die deelvaardigheden niet kunnen onderscheiden, dan kunnen we niet hard maken dat we daar lezersprofielen op kunnen baseren.

28 Onderzoek 200 eersteklassers vmbo-basis/kader. Statistische analyse om relaties tussen vragen vast te stellen.

29 Onderzoek Mogelijkheid 1: Begrijpend lezen Details ophalen Afleidingen maken Hoofdgedachte achterhalen

30 Onderzoek Mogelijkheid 2: Begrijpend lezen Details ophalen = Afleidingen maken = Hoofdgedachte achterhalen

31 Onderzoek Mogelijkheid 1: Begrijpend lezen Details ophalen Afleidingen maken Hoofgedachte achterhalen

32 Onderzoek Mogelijkheid 1: Begrijpend lezen Details ophalen Afleidingen maken Hoofgedachte achterhalen

33 Onderzoek Mogelijkheid 2: Begrijpend lezen Details ophalen = Afleidingen maken = Hoofdgedachte achterhalen

34 Onderzoek Mogelijkheid 2: Begrijpend lezen Details ophalen = Afleidingen maken = Hoofdgedachte achterhalen

35 Onderzoek Geen nieuwe uitkomst. Mogelijke verklaring?

36 Terug naar het leesproces Het ene proces staat niet los van het andere proces.

37 Terug naar het leesproces Het ene proces staat niet los van het andere proces. Microstructuur

38 Terug naar het leesproces Het ene proces staat niet los van het andere proces. MacrostructuurMicrostructuur

39 Terug naar het leesproces Het ene proces staat niet los van het andere proces. MacrostructuurMicrostructuur

40 Terug naar het leesproces Het ene proces staat niet los van het andere proces. MacrostructuurMicrostructuur

41 Terug naar het leesproces Het ene proces staat niet los van het andere proces. MacrostructuurMicrostructuur

42 Terug naar het leesproces Alle informatie wordt verenigd in het situatiemodel, dat fungeert als een geheugenstructuur. Macrostructuur Microstructuur Atomische proposities Complexe proposities

43 Consequenties? We moeten voorzichtig zijn bij het gebruiken van zulke toetsen om specifieke diagnoses over het leesproces op te baseren. Moeten we ons wel richten op het diagnostiseren van dit soort verschillen tussen lezers? Zijn er geen betere manieren om problemen die leerlingen tijdens het leesproces tegenkomen, te achterhalen?

44 Vervolg van de presentatie Gineke Moes en Pauline Troost, Calscollege IJsselstein Alternatieve manieren om leesvaardigheid te toetsen en specifieke problemen te diagnostiseren. Focus op leerling: zelf reflecteren op het eigen leesproces.

45 Bedankt! Roel van Steensel


Download ppt "Wat zeggen leestoetsen over het leesproces? Roel van Steensel Salsa-project Universiteit van Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google