De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam

2 Achtergrond onderzoek Uitgevoerd door Movisie in opdracht van en samenwerking met VCA 14 juni – 1 augustus 2011 Online- enquête 52 organisaties deden mee 35% respons - goed

3 Achtergrond organisaties in de zorg- en hulpverlening, kunst en cultuur of natuur en milieu; met maximaal 5, of meer dan 20 beroepskrachten; met meer dan 20 vrijwilligers; die vóór 2010 begonnen is met het aanbieden van maatschappelijke stages aan maximaal 10 leerlingen per jaar en dit vooral doet in de vorm van een actiedag, blok- of lintstage Gemiddelde leeftijd medewerkers 45-55 jaar

4 Motieven Bijdrage leveren aan de samenleving (67%) Bekendheid vergroten (42%) School of scholier helpen (40%) Imago verbeteren bij jongeren (27%) Klus klaren (27%) Vrijwilligersbestand vergroten (23%) Meer jonge vrijwilligers werven (17%)

5 Draagvlak binnen organisatie Bij 94% is er draagvlak Directie scoort het hoogst (71%) Beroepskrachten 57% Vrijwilligers 54%

6 Voorbereiding binnen organisatie Korte uitleg door externe partij/stagemakelaar 65% Korte uitleg door directie 8% Externe training/cursus 5% Interne training/cursus 3% Tijdens een conferentie/bijeenkomst 54% Anders 14% Geen uitleg 27%

7 Samenwerkingsafspraken Scholen 60% Stagemakelaar VCA 55% Andere betrokkenen van MaS 19% Maar 55% heeft geen regelmatig contact met de school (21% geen CP binnen school, 21 % verloopt contact via VCA)

8 Taken van de coördinator Bij 77% is dat een intern aangewezen betaalde kracht Communicatie 72% Organisatie en administratie 69% Begeleiding leerlingen (67%) – meerderheid leerlingen wordt door collega’s op de werkvloer begeleid (72%) Werving leerlingen 36% Op zoek naar geld 15% (85% van organisaties ontvangt geen extra financiering voor stages)

9 De leerlingen VWO en HAVO 56%, Vmbo 48%, praktijkonderwijs 24 % Leerlingen komen zelf of via via bij ons terecht 59% Via school 51% Via stagemakelaar VCA 47% Anders 25%

10 Introductie leerlingen 56% heeft geen introductieprogramma Niet nodig voor de taken van de leerling 34% Vraagt te veel tijd 31% Is er nog niet maar komt wel 7% Anders 28%

11 Waarom waardevol om bij organisatie stage te lopen? Leerlingen kunnen veel leren 73% Interessante doelgroep 67% Interessante werkzaamheden 59% Leerlingen worden gewaardeerd 59% Leuke sfeer 59% Leerlingen krijgen goede begeleiding 45% Leerlingen kunnen meedenken 37%

12 Wanneer is de MaS succesvol? Leerling tevreden 55% Organisatie tevreden over functioneren leerling 37% Als leerling veel geleerd heeft 37% Als leerling anderen enthusiasmeert 29% Als klus geklaard is 10% Als leerling vrijwilliger wordt 8%

13 Effecten MaS op organisatie Klussen zijn geklaard 44% Imago verbeterd 36% Meer begrip voor leerlingen 31% Nieuwe vrijwilligers erbij 31% Organisatie bekender 28% Iets van leerlingen geleerd 28% Nieuwe projecten uitgevoerd 23%

14 Contact met ex-stagiairs Alleen 22% houdt contact Geen tijd (23%) of geen behoefte (23%) belangrijkste redenen Contact vooral persoonlijk (tel, email) (55%) Of nodigen leerlingen uit (55%) Social media (27%) Nieuwsbrief (27%)

15 Wil je vrijwilligerswerk blijven doen? 53% van de organisaties stelt deze vraag NIET Omdat: vinden of hun eigen VW-werk of de jongeren niet geschikt, gewoon vergeten, beleid is dat VW initiatief moet nemen Mede daarom zijn bij 58% van de organisaties geen stagiairs gestart als vrijwilligers in 2010/11

16 Tips en aanbevelingen Zorg voor draagvlak en bereid medewerkers voor (over MaS maar ook omgang met jongeren) Coördinator moet ondersteund worden door organisatie en gemotiveerd zijn Ontwikkel en introductieprogramma (kan heel simpel) Weet of leerlingen zijn voorbereid Maak gebruik van ervaringen voormalige stagiairs Neem leerlingen serieus en betrek hen Evalueer de stage met leerling en ga in op hun motivatie Hou contact – ook met social media Vraag of ze terug willen komen


Download ppt "De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google