De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MMNM 2011 Marketingcommunicatie. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MMNM 2011 Marketingcommunicatie. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 2."— Transcript van de presentatie:

1 MMNM 2011 Marketingcommunicatie

2 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 2

3 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3

4 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 4

5 • Ansoff-matrix geeft vier mogelijke groeistrategieën van marketingcommunicatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 5

6 • Een organisatie die marktpenetratie als groeistrategie kiest, wil grotere aantallen van bestaande producten op de bestaande markt afzetten. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 6

7 • Bij marktontwikkeling richt de organisatie zich op het verkopen van bestaande producten aan nieuwe klanten op nieuwe markten. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 7

8 • Productontwikkeling zorgt ervoor dat vaste klanten ook andere producten van de organisatie gaan kopen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 8

9 • Diversificatie is de introductie van een nieuw product op een nieuwe markt. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 9

10 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 10

11 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 11

12 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 12

13 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 13

14 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 14

15 Basisfuncties van een merknaam: – Zorgt voor bekendheid – Opbouwen van een emotionele band – Het herinnert klanten eraan het opnieuw te kopen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 15

16 Het consistent, coherent en continu uitdragen van de (gewenste) Merkidentiteit. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 16

17 • Een goede positionering leidt tot een duidelijke en onderscheidende plaats van het merk in het perspectief van de consument ten opzichte van de concurrentie. • Bij (her)positionering gaat het om: – het vinden van een match tussen identiteit, relevantie en onderscheid. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 17

18 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 18

19 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 19

20 • Informationele positionering • Transformationele positionering • Tweezijdige positionering • Uitvoeringspositionering © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 20

21 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 21

22 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 22

23 “Leef met je hart” heeft de waarden: – Genieten – Gezonde eigenschappen van product © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 23

24 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 24

25 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 25

26 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 26

27 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 27

28 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 28

29 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 29

30 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 30

31 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 31

32 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 32

33 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 33

34 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 34

35 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 35

36 • Kies voor een logische domeinnaam • Laat de website aansluiten bij de overige communicatiemiddelen • Maak de website persoonlijk • Geef interactiviteit de ruimte © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36

37 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 37

38 • Vindt vooral plaats via: – Direct mail – Telefonische verkoop – – Sms • Vroeger: bij verkoopacties • Nu: ook bij het opbouwen en behouden van relatie met de klant © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 38

39 Met CRM kan een organisatie: • Direct zien welke acties succesvol zijn • Geld besparen bij onrendabele klanten • Beter haar aanbod op de behoeften van de klant afstemmen • Snel op veranderingen in de situatie van de klant reageren • Gerichter en persoonlijker klanten aanspreken • Bestaande klanten langer vasthouden © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39

40 Marketinginspanningen moeten gericht zijn op de winstgevende klanten en op klanten die zich tot goede klanten kunnen ontwikkelen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40

41 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41

42 – Vaak bij duurdere consumenten- aankopen zoals bij keukens en auto’s – Winkels – Business-to-Business © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 42

43 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43

44 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44

45 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 45

46 DIESEL etalage © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46

47 • Doelen zijn: – Verhogen van naamsbekendheid – Versterken van imago – Opbouwen en onderhouden van relaties – Tonen van maatschappelijke betrokkenheid – Motiveren van de eigen medewerkers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 47

48 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 48

49 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49

50 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50

51 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51

52 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52

53 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53

54 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54

55 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55

56 • Ondernemingsdoelstellingen • Marketingdoelstellingen • Communicatiedoelstellingen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56

57 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57

58 Bijvoorbeeld: – 60% van de inwoners van de gemeente Eindhoven moet voor 1 januari 2011 weten dat de gemeente een nieuw vuilophaalsysteem invoert. – Een communicatiedoelstelling maakt dus duidelijk: • Welke doelgroep je wilt bereiken • Welk effect je wilt bereiken in termen van weten, vinden, doen • Binnen welke tijd je de doelstellingen wilt realiseren © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58

59 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59

60 • De doelstellingen moeten realistisch en acceptabel zijn. • De doelstellingen moeten meetbaar zijn. • De doelstellingen moeten specifiek en tijdgebonden zijn. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60

61 • Essentiële vragen zijn: – Met wie wil je communiceren? - doelgroep – Wat ga je communiceren? - boodschap – Hoe wil je communiceren? - middelen – Wanneer ga je wat communiceren? - doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61

62 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62

63 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63

64 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64

65 • Een goede propositie is: – Overtuigend – Onderscheidend – Geloofwaardig – Maatschappelijk aanvaardbaar © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65

66 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66

67 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 67

68 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 68

69 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 69

70 • De volgende criteria kunnen gebruikt worden: – Communicatiemodel – Eenvoud – Consistentie – Stijl – Onderscheidend © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 70

71 • Taakstellende methode • Uitgaven in voorafgaande jaren • Anticyclische methode © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 71

72 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 72


Download ppt "MMNM 2011 Marketingcommunicatie. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 2."

Verwante presentaties


Ads door Google