De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen bouwen aan zelfvertrouwen. Placemat Schrijf wat zelfvertrouwen betekent voor jou  Elk voor zich  Per vakje.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen bouwen aan zelfvertrouwen. Placemat Schrijf wat zelfvertrouwen betekent voor jou  Elk voor zich  Per vakje."— Transcript van de presentatie:

1 Samen bouwen aan zelfvertrouwen

2 Placemat Schrijf wat zelfvertrouwen betekent voor jou  Elk voor zich  Per vakje

3 Samen bouwen aan zelfvertrouwen  Welke verwachtingen hebben we van ons K ?  Wat doe je als je K anders is dan verwacht?  Hoe zit het met ons zelfvertrouwen ?  Welke is de invloed van onze opvoeding?

4 Placemat Consensus : Wat zijn de gezamenlijke bevindingen

5 Zelfvertrouwen en zelfbeeld Geboorte : zelfvertrouwen Je bouwt langzaam op zelfvertrouwen vertrouwen zelfbeeld

6 Zelfbeeld en zelfvertrouwen Geloof in jezelf: • Je kan iets • Jezelf motiveren Waardering: • Waar ben ik goed in? • Dat kan ik goed? • Wat vind ik goed bij mezelf? Zelfreflectie: • Kritisch kijken naar jezelf (vanaf 10j)  Wie ben ik?  Mijn karakter  Waarom deed ik zo?

7 Zelfbeeld Beeld van zichzelf je karakter je vaardigheden +/- Ervaringen anderen +/- met onszelf

8 Het proces Ontwikkeling van K is een samenspel van  Temperament  Aanleg  Omgeving  Rijping Ouders = basis  Laten blijken dat je je kind waardeert  Stimuleren om te gaan onderzoeken  Om op pad te gaan Ouders hebben niet alles in de hand

9 De kruk Symbool voor 3 acties die belangrijk zijn voor zelfvertrouwen

10 Appreciatie van de ouders “Proficiat dat heb je goed gedaan” K de kans geven acties te ondernemen K zelf laten verwoorden wat hij/zij er zelf van vindt STABIEL : als alle poten even lang zijn

11 Acties K wordt • Overbeschermd • Overvraagd Wat kan er mislopen?

12 Appreciatie : • Te hoog • Te laag Wat kan er mislopen?

13 Zelfevaluatie Kind: • Te hoog ( ik ben geweldig) • Te laag ( ik kan niks goed doen) Wat kan er mislopen?

14 Voor welke dingen heb ik verantwoordelijkheid? Wat neem ik op me? Wat kan ik goed? Welke vaardigheden heb ik? Wat vinden anderen goed van me? Waarvoor krijg ik erkenning? “DE kruk” voor pubers

15 Tips voor stimuleren van zelfvertrouwen  BASIS:  Verwachtingen volgens  Aard  Leeftijd  Mogelijkheden  Leg de lat niet te hoog, niet voor jezelf als voor het K  K kan niet even goed zijn in alles  Geef het K ruimte om te oefenen en fouten te maken  Werk met kleine overwinningen, verdeel in deeltaken Onvoorwaardelijk acceptatie

16 Tips voor stimuleren van zelfvertrouwen  BASIS:  Vergelijk niet!  Ruimte geven voor gevoelens  Opvoeden en loslaten  Verantwoordelijkheid nemen begint thuis  Stap voor stap  Consequent zijn  Vertrouwen en verantwoordelijkheid  Grenzen trekken Onvoorwaardelijk acceptatie

17 Samen bouwen aan zelfvertrouwen  Reacties van vrienden  Iedereen “mag - dag”  Iedereen doet dat.  Luisteren  = proberen begrijpen  Positieve feedback  Eerlijke erkenning  Communicatie!

18 Zelfvertrouwen en taalgebruik  Jij kan nooit doen wat we vragen Ik wil graag dat je je spullen opruimt veralgemeen nooit, benoem het gedrag  Wat ben je toch lui Ik vind het erg dat je je huiswerk nog moet maken werk met de IK- taal  Dat heb je niet slecht gedaan Goed gedaan! maar….. vermijd negatieve woorden

19 Zelfvertrouwen en taalgebruik  Je bent weer te laat, hé ik zou graag hebben dat je de volgende keer op tijd bent positieve taal verwijst naar de toekomst  Het kan me niet schelen wat je denkt welke voorstellen heb jij? Je gaat een evenwaardige relatie aan

20 Aan het werk

21 Zelfvertrouwen vanuit een verschillende brillen  Communicatie Gedrag van het K Reactie van ouders en anderen Zelfbeeld van het K Gevoel van het K

22 Zelfvertrouwen vanuit een verschillende brillen  Zelfvertrouwen = succes ervaren  Erkenning  Je bent “ model” Positief zelfbeeld Complimenten geven Verantwooordelijkheid geven Opbouwende kritiek geven

23 Zelfvertrouwen vanuit een verschillende brillen  Zelfvertrouwen = succes ervaren Positief zelfbeeld Complimenten geven Verantwoordelijkheid geven Opbouwende kritiek geven Het K leert zijn sterke en zwakke punten kennen Het K leert de gevolgen van zijn gedrag ervaren Schouderklop, duim in de lucht, amaai… da’s flink

24


Download ppt "Samen bouwen aan zelfvertrouwen. Placemat Schrijf wat zelfvertrouwen betekent voor jou  Elk voor zich  Per vakje."

Verwante presentaties


Ads door Google