De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatietheorie Johari venster & feedback. 1 4 2 3 41 2 13 4 2 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatietheorie Johari venster & feedback. 1 4 2 3 41 2 13 4 2 3."— Transcript van de presentatie:

1 Communicatietheorie Johari venster & feedback

2

3

4 Jij en het Johari venster: Wat laat je van jezelf zien?  Aan je beste vriend(in)?  In je SLB groep?  Straks, aan leerlingen?

5 Feedback

6

7 Soorten feedback Spontane feedback: impulsieve, tussentijdss reacties op wat een ander zegt. Evaluatieve feedback: evaluatie van iemands gedrag en prestaties binnen een bepaalde context, binnen een bepaalde periode.

8

9 Feedback geven en ontvangen Maak twee lijstjes: Do’s en don’ts

10 Feedback geven Voorbereidende vragen Wat wil je bereiken? Is dit doel haalbaar? Effectief? Zowel de ontvanger als de gever van feedback moet zijn voordeel kunnen doen met het commentaar, moet er belang bij hebben. Wat precies heeft je collega of de leerling goed gedaan of waarover ben je geïrriteerd, teleurgesteld of niet tevreden? Wat wil je zeggen?

11 Zet om in opbouwende feedback NegatiefPositief Schreeuw niet door de klas! Kijk niet bij je buurvrouw af! Ik kan ook wel merken dat je geen fatsoen hebt! Je moet ook vooral geen rekening houden met een ander! Ik zou me echt niet inspannen als ik jou was, je kon eens moe worden!

12 1. Geef negatieve feedback onder vier ogen. Positieve feedback bij voorkeur in de groep. 2. Doe dat zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen. 3. Geef opbouwende feedback en beperk je tot de feiten. 4. Geef het gevoel aan dat het gedrag bij je heeft opgeroepen. 5. Gebruik ik-boodschappen. 6. Ga na of de ontvanger de feedback heeft begrepen en herkend. Feedback geven

13 Feedback ontvangen Interpreteer kritiek niet onmiddellijk als een aanval op je persoon. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging, uit je emoties of rem je emoties. Probeer de feedback te begrijpen. Vraag door naar wat de nader precies bedoelt. Toon waardering voor de feedbackgever. Beoordeel de feedback. Doe iets met de feedback. Sta open voor complimenten, doe niet alsof ze niet belangrijk zijn.

14


Download ppt "Communicatietheorie Johari venster & feedback. 1 4 2 3 41 2 13 4 2 3."

Verwante presentaties


Ads door Google