De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Feedback geven en ontvangen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Feedback geven en ontvangen."— Transcript van de presentatie:

1 Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Feedback geven en ontvangen

2 Inhoud  Notitie werkboekje  Introductie verschillende vormen feedback  Casus uitvoeren  Theorie  Verdieping onderwerp  Notitie werkboekje

3 Zes iam-competenties in relatie tot BV-lessen

4 Verschillende vormen van feedback  In een creatief proces  In een zakelijke situatie  Op de persoon

5 Feedback geven en ontvangen is een gesprekstechniek. Je moet er wel even mee oefenen om het je eigen te maken!!

6 Casus

7 Theorie  Wat houdt feedback in? Definitie: informatieve reactie over het waargenomen gedrag van de andere. In het Engelse begrip “feedback” zit het woord voeden. Zorgen dat een ander informatie krijgt (waarover hij zelf niet beschikt) om van te leren.

8 Theorie feedback geven  Waar moet feedback aan voldoen om effectief te zijn? Voordat je begint:  Kies de juiste omstandigheden / setting.  Zorg dat het actueel is en spaar niet op.  Hou het kort.  Alleen feedback geven op gedrag, niet op karaktereigenschappen of beperkingen.  Doe geen veronderstellingen over de motieven van een ander. (normatief)  Spreek voor jezelf en kijk ook naar je eigen aandeel.

9 Theorie feedback geven  gBA&feature=related gBA&feature=related

10 Theorie feedback geven  Als je feedback geeft, benoem dan de 3 G’s: 1.Gebeurtenis: concreet, waarneembaar gedrag. Voorbeeld: Niet: “Jij luisterde niet naar de reactie van Peter.” Wel: “Toen Peter reageerde op jouw voorstel, zag ik dat jij in je agenda aan het bladeren was.”

11 Theorie feedback geven  2. Gevoel of gedachte: Wat gebeurt op dat moment met jou / hoe komt het op jou over? Voorbeeld: Niet: “Dat vind ik belachelijk. Dat kan je niet maken.” Wel: “Dat geeft mij het gevoel dat je Peter niet serieus neemt.”

12 Theorie feedback geven  3.Gevolg: Welk effect heeft dit op jou? Voorbeeld: Niet: “Dat moet je niet meer doen.” Wel: “Hierdoor ontmoedig je mij om ook te reageren en hou ik mijn mond.”

13 Theorie feedback ontvangen 4 stappen bij het ontvangen van feedback:  Stap 1. Luisteren, wacht tot de feedback gever klaar is  Stap 2. Vraag om verduidelijking zonder het aan te vechten. “Wat bedoel je precies?”  Stap 3. Instemmen met kritiek  Instemmen met de waarheid.  Instemmen met het recht van een andere mening van een ander.  Stap 4. Probleem oplossen en afspraken maken  Zijn er zaken die nog aandacht vragen, maak daar afspraken over. Laat geen losse eindjes over.

14 Feedback geven en ontvangen

15 Feedback geven/ontvangen  Complimenten geven en krijgen. Let op: hanteer de feedback-regels…. 1. Gebeurtenis 2. Gevoel 3. Gevolg

16 Feedback geven en ontvangen Oefening  Bespreek met je groep het feedback geven en ontvangen.  Wat zijn jullie ervaringen?  Zijn er punten die het feedback geven en ontvangen makkelijker maken?  Of ontbreekt er nog wat….

17 Let op:  Feedback is een mening van een persoon op gedrag. Gedrag kun je veranderen.  Feedback is geen aanval, als persoon kun je niet veranderen.  Feedback geven en ontvangen stelt mensen in een kwetsbare positie, hou daar rekening mee.  Geef gedoseerd feedback, niet alles in 1 keer. Stop met feedback geven als de ontvanger dit aangeeft.  Geef alleen feedback als het veilig genoeg is in een groep en over gedrag in een gemeenschappelijke context, waarvan alle leden van de groep van op de hoogte zijn.

18 Verdieping De “sandwich methode”  Start met wat je goed vond.  Daarna feedback  Afsluiten met nog een positief punt

19 Hoe kunnen mensen reageren op feedback? Voorbeelden:  Iemand gaat in de aanval en keert de feedback om naar de gever.  Iemand kan niet met de feedback omgaan en ontkent het, is afwerend of ontloopt de feedback.  Iemand kan in de verdediging gaan en/of gaat de discussie aan.  Iemand verstart helemaal bij het horen van feedback en kan dus niet meer luisteren, laat staan reageren. In alle bovenstaande gevallen is het beter om de feedback te stoppen en eerst te kijken met elkaar wat er nu precies aan de hand is en de belemmering proberen op te lossen.

20 Werkboekje  Vul het werkboekje in.


Download ppt "Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Feedback geven en ontvangen."

Verwante presentaties


Ads door Google