De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Argumenteren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Argumenteren."— Transcript van de presentatie:

1 Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Argumenteren

2 Inhoud  Notitie werkboekje  Introductie argumentatie (retorica)  Theorie  Casus uitvoeren  (indien tijd) oefening drogredenen  Notitie werkboekje

3 Werkboekje  Vul het werkboekje in.

4 Zes iam-competenties in relatie tot BV-lessen

5 Terugblik: Maatschappij & Media (P)  Wat is een argument?  Argumentatiestructuur  Verschillende debatvormen  Ethos, pathos en logos  Drogredenen  wel genoemd, maar niet mee gewerkt

6 Argumentatie  Wanneer je argumenteert probeer je een uitspraak te verdedigen door andere uitspraken aan te voeren ter ondersteuning  Essentieel hierbij is de ondersteuningsrelatie tussen uitspraken.

7 Argumentatie  De zin: “Het wordt mooi weer vandaag”, is een constatering.

8 Argumentatie  De zin: “Het wordt mooi weer vandaag”, is een constatering.  Maar kan ook een standpunt zijn: 1.Het wordt mooi weer vandaag, [standpunt] de zwaluwen vliegen al hoog. [argument]

9 Argumentatie  Of een argument: 2.Laten we naar het strand gaan, [standpunt] het wordt mooi weer vandaag. [argument]

10 de Retorica

11 Vijf fasen van de Retorica "Elke activiteit en vaardigheid van een redenaar behoort bij één van vijf fasen.... Eerst moet hij stuiten op wat hij moet zeggen; dan moet hij zijn ontdekkingen juist behandelen en ze rangschikken, niet alleen op ordelijke wijze, maar met een onderscheidend oog voor het exacte gewicht als het ware van elk argument; vervolgens moet hij ze tooien met de versierselen van stijl; daarna moet hij ze in zijn geheugen opslaan; en tenslotte moet hij ze doeltreffend en elegant voordragen".  Cicero schreef in zijn De Oratore (boek 1, xxxi, ): "Elke activiteit en vaardigheid van een redenaar behoort bij één van vijf fasen.... Eerst moet hij stuiten op wat hij moet zeggen; dan moet hij zijn ontdekkingen juist behandelen en ze rangschikken, niet alleen op ordelijke wijze, maar met een onderscheidend oog voor het exacte gewicht als het ware van elk argument; vervolgens moet hij ze tooien met de versierselen van stijl; daarna moet hij ze in zijn geheugen opslaan; en tenslotte moet hij ze doeltreffend en elegant voordragen".

12 De taken van de Redenaar 1. Vinding (inventio) 2. Ordening (dispositio) 3. Verwoording (elocutio) 4. Geheugen (memoria) 5. Voordracht (actio)

13 Hulpmiddelen bij (1) Vinding  Brainstorm  Topische vragen  Wie, wat, waar, waarmee, waarom, hoe, wanneer (quis, quid, uhi, quibus auxilus, cur, quomodo, quando)  Bronnenonderzoek  media-/bibliotheek, internet, actualiteiten rubrieken, tijdschriften

14 Hulpmiddelen bij (1) Vinding Doelgroepanalyse Oriëntatie op publiek  Voorkennis  uitleg op afstemmen  Geen voorkennis  gebruik zo mogelijk het publiek  korte, begrijpelijke uitleg

15 Doelgroepanalyse Oriëntatie op gewenste indruk  betrokken  begripvol  betrouwbaar  deskundig  kritisch  onpartijdig  …….

16 Keuze van de argumenten  Op basis van de doelgroepanalyse  En verder: 1. Actueel 2. Concreet 3. Gedetailleerd 4. Onderbouwd

17 Hulpmiddelen bij (2) Ordening  De indeling van een klassieke rede (PARTES ORATIONIS)  Opening  Opening (exordium)  Aandacht, Interesse, Welwillendheid  Toedracht  Toedracht (narratio)  Inleiding op het onderwerp  Standpunt  Standpunt (propositio)  Stelling nemen, de structuur van de argumentatie aankondigen  Argumentatie  Argumentatie (argumentatio)  Positieve argumenten, en het weerleggen van tegenargumenten  Afsluiting  Afsluiting (peroratio)  De stelling bewezen verklaren, de argumenten samenvatten, en het belang breed uitmeten

18 Hulpmiddelen bij (3) Verwoording  Grammaticaal correct  Duidelijk en begrijpelijk  Versiering  Stijlfiguren  Beeldspraak  Componeren en stileren  Afstemming op tijd, plaats en publiek

19 Hulpmiddelen bij (4&5) Voordracht  Onthouden wordt makkelijker door een logische opbouw  Bij een goede voordracht worden alle (bij 1 t/m 3) bedachte effecten bereikt  Bewust van stemgebruik, gebaren, mimiek en houding  (Present like Steve Jobs)

20 Presentaties…..

21 Drogredenen  Lees de twaalf drogredenen door  Maak oefening A t/m D

22 Werkboekje  Vul het werkboekje in.


Download ppt "Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC Argumenteren."

Verwante presentaties


Ads door Google