De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BUSINESS PLAN Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BUSINESS PLAN Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel."— Transcript van de presentatie:

1 BUSINESS PLAN Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel

2 Uit liefde voor het product  Veel ondernemers starten met een “uitvinding”  De “betere muizenval” – de Nobelprijs – heet patent  Goed begin maar niet genoeg voor een “lancering”  Lancering = weten wie je klant is  NIET “welke klanten vind ik dat moeten kopen”  WEL: wie vindt dit waarom waarvoor iets wat ze moeten/willen hebben?  En ook: hoe kan ik die bereiken? Wat willen ze betalen? Hoe vaak gaan ze kopen? …  En vooral: kan ik van de opbrengst overleven.. En mijn investeerders terug betalen en opbrengst-op-investering geven?

3 Uit liefde voor het product

4 Communicatie = balans houden Context Doel Publiek Communievoerder

5 Kies een communicatiestrategie Content / inhoud Wat heb je te vertellen? Wat moet blijven hangen?Structuur Hoe kan je het verhaal opbouwen? Welke invalshoeken zijn er? SWOP? Management stijl Hoe pak jij de dingen aan? Wie ben je en hoe werk jij?Kanaal Via welke weg ga je de doelgroep benaderen? Via welke nog? Wat impliceert dat comm. tecnisch?

6 Identificeer uw management stijl LAAGHOOG Writer/speaker control LAAG HOOG Betrokkenheid v/h publiek

7 Structuur: algemene opties DIRECTINDIRECT Informatief Kernargumenten gevolgd door ondersteunende deelargumenten Deelargumenten die het kernargument vooraf gaan Overtuigend Aanbeveling ondersteund door argumenten Argumenten die opbouwen/leiden naar een aanbeveling

8 Structuurkeuze: afwegingen Betrokkenheid Publiek Vooroordeel publiek Uw geloof- waardigheid Directe structuur Indirecte structuur Laag Hoog Positief Negatief Hoog Laag

9 Structuurkeuze: een balans zoeken  Factoren die spelen bij elk publiek  Geheugencurve  Cognitief kader  Factoren die enkel voor DIT publiek gelden  Vooroordelen  Betrokkenheid publiek  Comm. context Factoren in Cognitieve Verwerking Retorische factoren

10 Structuurkeuze: geheugencurve Wat een typisch publiek onthoudt Begin Einde weinig veel Loop van de presentatie

11 Verkopen: tips & trics  Begin met een expliciet doel en een doordacht plan  Respecteer het medium dat je gebruikt  Indien audio: “componeer voor het oor”  Indien visueel: “componeer voor het oog”  Concentreer op je inleiding en je conclusie  Polijst je aanbreng  dry runs rule!  Visuele hulpmiddelen zijn zeer effectief … als ze effectief naar doel en juist naar context ingezet worden  Bereid je voor op de vragenronde en houd in gedachten:  je moet niet winnen noch gelijk halen,  je moet DOOR JE PUBLIEK de meest deskundige professional over uw onderwerp GEVONDEN WORDEN.

12 Business Plan : een gedragen visie Financiële projecties Technologie Intelectueel eigendom Markt Analyses Concurrentie analyse Verkoop & Distributie Bedrijfsteam Gedetailleerde ondersteuning DE FUNDAMENTEN Volledig Business Plan 20 tot 30 pag. 10 à 15 minuten Powerpoint Presentatie 10 à 15 minuten Executive Summary – 2 à 5 pag. Pitch/ “elevator speech” – 30 seconden

13 Business Plan Basis: kernvraag 2 Wat moet er in een Business Plan staan? ELEMENTEN VAN EEN BUSINESS PLAN  Executive Summary  De opportuniteit, het bedrijf, zijn producten/diensten  Marktonderzoek en –analyse  Economie van het bedrijf  Marketing Plan  Plan voor ontwerp & ontwikkeling  Plan voor productie en bedrijfsorganisatie  Management team  Werkschema  Kritische factoren: risico’s, problemen en assumpties  Financieel plan  Bijlagen NOTEER NOTEER: “technologie” is GEEN onderdeel!!!! – uw doelgroep bestaat uit financiers, NIET uit ingenieurs

14 Aanbevolen studiemateriaal  BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen  Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube    


Download ppt "BUSINESS PLAN Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel."

Verwante presentaties


Ads door Google