De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding Brandveiligheidsadviseur. 2 Vandaag  Inleiding  Onderwijs aan kinderen  Het lesplan  Van alles en nog wat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding Brandveiligheidsadviseur. 2 Vandaag  Inleiding  Onderwijs aan kinderen  Het lesplan  Van alles en nog wat."— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding Brandveiligheidsadviseur

2 2 Vandaag  Inleiding  Onderwijs aan kinderen  Het lesplan  Van alles en nog wat

3 3 Succesvol lesgeven

4 4 Wat is “leren” eigenlijk? Het tot stand brengen van nieuw gedrag Doel is: een geplande, positieve ervaring die een relatief permanente verandering in het gedrag brengt

5 5 Wat moet de leerling gaan doen en hoe zal ik hem daarbij helpen? Samenspel tussen lesgever, leerling en inhoud van de les

6 6 Didactiek = de kunst van het lesgeven

7 7 Voorbereidingsfase: het lesplan Voor aanvang van de les 1.Beginsituatie:hoe sluit ik aan bij wat ze weten/kunnen? 2.Doelstelling: wat moeten ze weten?

8 8 Voorbereidingsfase: het lesplan Uitvoeren tijdens de les 3. Leerstof: wat is de leerinhoud en hoe orden ik die? 4. Didactische werkvorm: hoe breng ik kennis en vaardigheden over? 5.Leeractiviteiten: welke activiteit lok ik uit? 6.Leermiddelen: wat zijn geschikte hulpmiddelen?

9 9 Voorbereidingsfase: het lesplan Na de les 7. Evaluatie: wat is het resultaat?

10 10 Beginsituatie  Voorkennis: wat weten/kunnen/doen ze al (hoe sluit ik hierbij aan?)  Tijdstip van de dag  Het weer  De fysieke gesteldheid van de leerling  Actuele gebeurtenissen

11 11 Beginsituatie  Voorkennis: wat weten/kunnen/doen ze al (hoe sluit ik hierbij aan?)  Groepssamenstelling en groepsopstelling*  Visie van de school  Informatie van de leerkracht  Leerstijl van de leerling*

12 12 *Leerstijl van de leerling 4 leerfasen van Kolb  Ervaren  Reflecteren  Theoriseren  Experimenteren

13 13 Het doel/de doelstelling Wat wil ik dat mijn leerling doet of weet aan het eind van de les De les is geslaagd als …… Het gaat om het gedrag van de leerling, niet om de leerstof!

14 14 Het doel/ de doelstelling Componenten in een leerdoel:  Inhoud: onderwerp  Gedrag: weten of kunnen (= doen)  Voorwaarden: omstandigheden  Criterium: te behalen niveau

15 15 Leerstof = kennis opdoen Wat is de leerinhoud en hoe orden ik die? Vakinhoud die dient om je lesdoel te bereiken

16 16 Didactische werkvormen Hoe breng ik kennis en vaardigheden over?  Interactieve werkvormen  Informatie aanbiedende werkvormen  Opdrachtbegeleidende werkvormen  Opdrachtdelegerende werkvormen

17 17 Leeractiviteiten  Luisteren  Waarnemen  Iets uitzoeken  Doen, uitvoeren, oefenen  Meedenken, antwoorden

18 18 Leermiddelen  Audiovisuele middelen  Schriftelijk materiaal  Bordsystemen  Realistische hulpmiddelen

19 19 Evaluatie  Product = resultaat = leerdoel(en) bereikt?  Proces = aanpak = hoe heb je gewerkt?

20 20 Indeling van een les  Inleiding = opening en inleiding  Kern = instructie  Afsluiting = verwerking

21 21 Samengevat (1) Omgeving  Zorg voor een goede opstelling  Check de apparatuur Introductie  Vertel doel van de les  Leg de regels uit over vragen en onderbreking

22 22 Samengevat (2) Verhaal  Logische volgorde  Visuele - demonstratiemiddelen  Goede interactie  Tussentijds samenvatten Afsluiting  Beantwoorden van vragen/stel vragen  Herhaal het doel en vat samen

23 23 Groepsopstelling  Zichtbaar  Verstaanbaar  Ruimte

24 24 Goede eerste indruk

25 25 Stemgebruik  Houding en ademhaling  Stem  Articulatie  Levendig spreken en tempo

26 26 Voor de klas staan is niet je toverdoos leegschudden, zelfs niet als dat aanvankelijk ogenschijnlijk met veel succes gebeurt!

27 27 Dank voor uw aandacht


Download ppt "Opleiding Brandveiligheidsadviseur. 2 Vandaag  Inleiding  Onderwijs aan kinderen  Het lesplan  Van alles en nog wat."

Verwante presentaties


Ads door Google