De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !"— Transcript van de presentatie:

1 1 Op Stap naar het SO

2 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken ! • Horizontaal – vertikaal • Een impressie… • Voor leerkracht en clb-medewerker • Handleiding en antwoordsleutel • Bijlagen en extra’s • Projecteren in de klas • Op Stap met Op Stap • School en CLB • Stappenplan • Tijd • Heikele vragen

3 3 Op Stap brengt: 1. Een nieuw keuzewerkboek voor de leerling

4 4 Op Stap brengt: 2. Een nieuwe handleiding voor de leerkracht

5 5 Op Stap brengt: 3. Extra’s voor leerkracht en clb-medewerker Projecteren in de klas

6 6 Eerst even kijken naar het werkboekje 1.Wat moest er zo dringend veranderen ? 2.Werken met Studiekeuzetaken ! 3.Horizontaal – Vertikaal.

7 7 Wat moest er zo dringend veranderen ? Bevraging van 160 leerkrachten en vijf focusgroepen van school en clb: 1. Lay-out en bladspiegel mogen meer uitnodigend 2. Meer betrokkenheid van ouders 3. Meer variatie in de werkvormen 4. Verder kijken dan 2de jaar van de eerste graad 5.Open vragen zijn voor leerlingen vaak te moeilijk 6.Meer speelse werkvormen en meer extra’s 7. En dit zeker als het over beroepen gaat 8. Meer aandacht voor 1B in werkboekje 9. Infobrochure is voor leerlingen te moeilijk 10.Bij de doelstellingen naar de eindtermen verwijzen

8 8 Werken met studiekeuzetaken Wetenschappelijke bevraging leert ons te werken met zes studiekeuzetaken: ze doen er alle zes toe !

9 9 sensibiliseren

10 10 exploreren in de breedte

11 11 zelfconcept verhelderen

12 12 exploreren in de diepte

13 13 kiezen

14 14 binden

15 15 horizontaal en vertikaal Vertikaal: Op Stap legt zich toe op studiekeuzebegeleiding bij scharniermomenten in het onderwijssysteem. Horizontaal: Verkennen en ontwikkelen van talenten en zelfconcept gebeurt altijd. 12345op1 345 talentenstapt-enstaptalentenstap

16 16 horizontaal en vertikaal gaan samen !

17 17 een impressie

18 18 een impressie

19 19 een impressie

20 20 een impressie

21 21 een impressie

22 22 een impressie

23 23 een impressie

24 24 een impressie

25 25 een impressie

26 26 Voor leerkracht en CLB-medewerker • Handleiding • Antwoordsleutel • Extra’s en bijlagen • Projecteren

27 27 Handleiding -Inleiding -Beknopte voorstelling van de studiekeuzetaken -Instructies projecteren in de klas -Lessenfiche per onderdeel met -Doel -Eindtermen -Voorbereiding -Tijdens de les -Benodigdheden -Lesverloop - Uitbreidingsmodules

28 28 HANDLEIDINGHANDLEIDING

29 29 HANDLEIDINGHANDLEIDING

30 30 De antwoordsleutel

31 31 Extra’s en bijlagen: online -Extra opdrachten -Ondersteunend materiaal vaak te kopiëren -Ondersteunende uitleg voor de leerkracht of de leerling www.opstapnaar.bewww.opstapnaar.be in voorbereiding

32 32 Extra’s en bijlagen: voorbeeld

33 33 Extra’s en bijlagen: voorbeeld

34 34 Projecteren Een digitale versie van het keuzeboekje kan gebruikt worden - - als ‘gewone’ projectie via de pc - of op een digibord. Voor gebruik op het digibord kunt u de software “Iumi” gratis downloaden (op http://www.iumi.be). Iumi is ook handig voor wie op pc werkt. Via deze software kunt u meteen gebruik maken van actieve links en kan er meteen doorgeklikt worden op verwijzingen naar internetpagina’s + interactief werken op het bord.

35 35 Projecteren met Iumi

36 36 3. Op Stap met… Op Stap 1.School en CLB: leerkracht en CLB-medewerker werken samen. 2.Een stappenplan voor leerlingen en ouders. 3.Een ruimer werkboekje = vroeger opstarten.

37 37 School en CLB • De Op Stap-methodiek maakt deel uit van het aanbod van CLB aan de school. • CLB ondersteunt vanuit een transparante visie op OLB. De school kiest. • Leerkracht en clb-medewerker kennen mekaar. De CLB-medewerker weet wat de leerkracht in de klas doet. De leerkracht kent het hulpverleningsaanbod van het CLB.

38 38 Stappenplan • Wie doet wat ? Hoe en wanneer ? • Duidelijk voor leerlingen en ouders. • Het aandeel van school en CLB zijn duidelijk zichtbaar voor leerlingen en ouders. ( denk ook aan actieve betrokkenheid van clb uit het BVR )

39 39 Tijd • Opgelet: werken met het keuzewerkboekje vraagt meer tijd dan vroeger ! • Starten in het vijfde leerjaar ? Waarom niet. • De keuzetaak ‘sensibiliseren’ voelt zich het beste thuis in het zesde leerjaar

40 40 Heikele vragen

41 41 Heikele vragen • Ja, er komt een boekje voor BLO: T1 en T8 Het enige verschil zit in het onderdeel ‘ik leer het secundair onderwijs kennen’. En zelfs met een eigen TV Klasse filmpje ! Deadline: oktober 2011. • Wat doen we met onze “vervroegde” instappers in 1B op basis van leeftijd ?

42 42 En nu … kiezen maar ! OP Stap Naar Het Secundair Onderwijs


Download ppt "1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !"

Verwante presentaties


Ads door Google