De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fasen in een les Hoofdstuk 1 effectief leren en directe instructie Sebo Ebbens en Simon Ettekoven 6 sleutelbegrippen lesopbouw.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fasen in een les Hoofdstuk 1 effectief leren en directe instructie Sebo Ebbens en Simon Ettekoven 6 sleutelbegrippen lesopbouw."— Transcript van de presentatie:

1 Fasen in een les Hoofdstuk 1 effectief leren en directe instructie Sebo Ebbens en Simon Ettekoven 6 sleutelbegrippen lesopbouw

2 Fasen in een les voorbereiden uitvoeren

3 voorbereiden doelen (wat) ( voorkennis) taken (wie, hoe) plannen (tijd) uitvoeren voorkennis (wat kunnen ze al) informatie instructie begeleiden afsluiten (feedback)

4 6 sleutelbegrippen 1.structuur in opbouw leerstof 2.juiste niveau leerstof 3.betekenis geven 4.individuele aanspreekbaarheid 5.zichtbaarheid 6.motivatie (Ebbens en Ettekoven) Wat bepaalt een goede les?

5 6 sleutelbegrippen 1.structuur in opbouw leerstof begin –kern- afsluiting (plannen) opbouw lessenreeks (zie ook lesvoorbereidingsmodel ABV) Wat bepaalt een goede les?

6 6 sleutelbegrippen 2.juiste niveau leerstof voorkennis : cognitief/ vaardigheden/ werkvormen beginsituatie (klas, uur, dag, situatie) Wat bepaalt een goede les?

7 6 sleutelbegrippen 3.betekenis geven “waarvoor kan ik de kennis/vaardigheid gebruiken”? 1. wat is de functie het doel van deze kennis/vaardigheid? 2. waarom is dit kennis/vaardigheid? 3. voorbeelden uit belevingswereld? 4. waarom zou ik dit moeten leren? ( zie ook Stevens adaptief leren hst 6.2) Wat bepaalt een goede les?

8 6 sleutelbegrippen 4.individuele aanspreekbaarheid: leerlingen actief laten deelnemen aan een les (didactische werkvorm) Zie ook samenwerkend leren hst 4 en Meervoudige Intelligentie hst 5 en deel 3 leerklimaat Wat bepaalt een goede les? activerende didactiek samenwerkend leren leerklimaat

9 6 sleutelbegrippen 5.Zichtbaarheid: hoe weet je of een leerling het snapt, kan ? vragen stellen observeren controleren, toetsen feedback geven Wat bepaalt een goede les?

10 6 sleutelbegrippen 6.Motivatie - (kleine) succeservaringen - individuele aanspreekbaarheid (didactische werkvorm) - directe feedback - betekenis geven - veiligheid (zie Stevens adaptief leren hst 6.2 ) - positieve benadering Wat bepaalt een goede les?

11 voorbereiden doelen (wat) algemene doelen (reeks van lessen) sub doelen (per les) taken (wie, hoe) plannen (tijd) uitvoeren voorkennis (wat kunnen ze al) informatie (feedback) instructie (feedback) begeleiden (feedback) afsluiten (toetsen/feedback) Zie ook portal ABV: onderwijsmaterialen  beroepsvoorbereiding  lesvoorbereiding model

12 procesmatig werken beeldend vak Probleem stelling onderzoekproefproductreflectie


Download ppt "Fasen in een les Hoofdstuk 1 effectief leren en directe instructie Sebo Ebbens en Simon Ettekoven 6 sleutelbegrippen lesopbouw."

Verwante presentaties


Ads door Google