De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Actieonderzoek instructietafel. stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Actieonderzoek instructietafel. stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan."— Transcript van de presentatie:

1 Actieonderzoek instructietafel

2 stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan.

3 Problematiek/ uitdaging School werkt met instructietafel Geen ervaring Voor- en nadelen Ervaringen van leerlingen organisatie

4 Schets gewenste werksituatie Begeleiding kinderen met specifieke hulpvragen organisatie Kennis: wanneer sluit welke vorm van extra begeleiding het beste aan

5 Relevante aspecten Adaptief onderwijs Convergente differentiatie Pre-teaching Verlengde instructie Individuele instructie Instructietafel/instructiehoek Groepsinstructie

6 Onderzoeksvraag 1: Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Hypothese Ideaal hulpmiddel voor extra begeleiding Behalen van groepsdoelen Voldoen aan onderwijsbehoeften Adaptief onderwijs

7 Onderzoeksvraag 2: Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Hypothese Pre-teaching Verlengde instructie Nieuwe dingen leren Oudere leerstof

8 Onderzoeksvraag 3: Hypothese Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? Één keer uitleggen tijdsbesparing Individuele leerling minder actief Voordelen Nadelen Aan instructietafel werken

9 Organisatie en planning onderzoek Onderzoeksvraag 1literatuurikzelf22 t/m 31 januari Onderzoeksvraag 2 literatuur leerlingen mentor ikzelf leerlingen mentor 22 t/m 31 januari Onderzoeksvraag 3 ikzelf leerlingen 1 t/m 15 februari

10 Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Adaptief onderwijs Onderwijs voor ieder kind Convergente differentiatie differentiatievorm instructietafel

11 Onderzoeksresultaten en conclusies Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Pre-teaching Risico kinderen Voorbereiden op de les Verlengde instructie Na de les Start: stap terug op de leerlijn Re-teaching Na de les Herhalen instructie met meer voorbeelden

12 Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? Voordelen Nadelen leerkracht 1 keer instructie Zicht op de leerlingen Leerlingen geneigd tot kletsen Ruimte voor de tafel leerlingen Voordelen Nadelen Gemakkelijk vragen stellen Anderen leerlingen zien dat je instructie nodig hebt Klasgenoten kunnen minder hulp bieden

13 Ontwikkelpunten Zwakke leerlingen rekenen Sterke leerlingen rekenen organisatie Verdieping en voortgang

14 Implimentatieactiviteiten en resultaten Pre-teaching/Verlengde instructie/re-teaching uitproberen Onderzoek inzet begeleidingsvormen Voor- nadelen instructietafel

15 Waarom heeft dit delen van de opgedane kennis en vaardigheden een meerwaarde?

16


Download ppt "Actieonderzoek instructietafel. stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan."

Verwante presentaties


Ads door Google