De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groep 3 en 4...spannend! Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4 Roermond 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groep 3 en 4...spannend! Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4 Roermond 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Groep 3 en 4...spannend! Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4 Roermond 2009

2 In groep 3 en 4 leggen we de basis voor het leren

3

4 Letters worden op allerlei manieren aangeleerd: Visueel, auditief, als losse letter en in een woord. Het inslijpen van letters en woorden gebeurt op diverse manieren: Zelf lezen, voorlezen, stempelen, met behulp van de computer, de speel- lees-set en schrijven. De letters worden levend door ze te koppelen aan verschillende activiteiten waarbij ook een beroep wordt gedaan op de creativiteit van het kind. In groep 3 gebruiken we:

5 Het aanvankelijk lezen gaat over in technisch lezen; in groep 4 gebruiken we hiervoor de methode ‘Estafette’. Technisch lezen gaat puur om de leestechniek. Het automatiseren van het technisch leesproces is een kwestie van veel doen. Op school en ook thuis. Estafette sluit naadloos aan op ‘Velig leren lezen’ en is volledig afgestemd op de nieuwe AVI-niveaus. Vanaf groep 5 wordt de methode als differentiatiemateriaal gebruikt.

6 Natuurlijk is het zeker zo belangrijk dat we begrijpen wat we lezen. In groep 3 wordt hier al mee begonnen, in groep 4 wordt dit verdiept door middel van de methode ‘Goed Gelezen’

7 Schrijven is een zeer complexe handeling. Daarom beginnen we in groep 3 met het schrijven van blokletters, mede als ondersteuning van de leesmethode. Halverwege groep 3 gaan we over in het verbonden schrift. Dit doen we met de methode ‘Schrijven in de basisschool’.

8 Bij het rekenen gebruiken we de methode ‘Pluspunt’. Een realistische rekenmethode waarmee de leerkracht veel mogelijkheden heeft voor differentiatie. Als ondersteuning maken we veel gebruik van concreet materiaal.

9 Zowel in groep 3 als 4 is spelling een speerpunt. In groep 3 is het opgenomen in de methode ‘Veilig Leren Lezen’. In groep 4 worden ‘Taal in Beeld’ en ‘Spelling in beeld’ gebruikt.

10 Om onderwijs op maat te kunnen bieden gebruiken wij het Directe Instructie Model (DIM). De leerkracht start met een heldere instructie en de snelle leerlingen kunnen, na een afcheckronde, meteen aan de slag. De leerkracht heeft nu ruimte voor de leerlingen die meer instructie nodig hebben. Op die manier kunnen we voorkomen dat kinderen afhaken omdat het te snel of te langzaam gaat. Het DIM wordt overigens in alle groepen gebruikt, van groep 1 tot en met 8.

11 Iedere dag zijn er momenten waarop de kinderen zelfstandig aan de slag gaan met een dagtaak. Dit gaat later over in een weektaak. Hierover zijn schoolbreed afspraken gemaakt. De leerkracht werkt in die tijd met kinderen die extra zorg nodig hebben. De kinderen die zelfstandig aan het werk zijn gebruiken een blokje om aan te geven of ze hulp nodig hebben of bijvoorbeeld niet gestoord willen worden. Aan de hand van een werkbrief weten de kinderen wat hun taken zijn.

12 Veiligheid Verantwoordelijkheid Betrokkenheid Ontwikkeling Vormgeving en foto’s: Reggie Hamers-Geelen Met dank aan: Marja Wijnen Ivon Hamers Casper Hamers Update september 2010


Download ppt "Groep 3 en 4...spannend! Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4 Roermond 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google