De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pi 7 Leren leren…..en het materiaal? Drs. Pauline Koppers PI Research Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pi 7 Leren leren…..en het materiaal? Drs. Pauline Koppers PI Research Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Pi 7 Leren leren…..en het materiaal? Drs. Pauline Koppers PI Research Amsterdam

2 Pi 7 Voorbeelden van materiaal Zou dit materiaal geschikt zijn voor uw leerlingen? Let vooral op het uiterlijk van het materiaal

3 Pi 7 Pluspunt

4 Pi 7 Pluspunt Werkboek

5 Pi 7 Goed gelezen!

6 Pi 7 Zelfstandig spellen

7 Pi 7 Hoe zou u methoden of materiaal kiezen? Waar zou u op letten?

8 Pi 7 Heeft materiaal invloed op taakgerichtheid? Waarom de nadruk op materiaal? Weinig onderzoek naar gedaan. Verwachten dat het invloed heeft.

9 Pi 7 Pi7 GIP model Competentiemodel Leren  en het materiaal?

10 Pi 7 Kenmerken cluster 4 leerlingen Snel afgeleid Niet gemotiveerd Geen interesse Faalangstig  veel begeleiding nodig van de leerkracht

11 Pi 7 Invloed op zelfstandig werken Motivatie Concentratie Interesse Onderzoek van Fulmer en Frijters (2008)

12 Pi 7 Het onderzoek Kun je motivatie en concentratie vergroten door aanpassingen te maken in het leermateriaal?

13 Pi 7 Opzet onderzoek Doel: Identificeren van materiaalfactoren bij zelfstandig werken Fase 1: Gesprekken Fase 2: Observaties Fase 3: Vergelijking

14 Pi 7 Fase 1: Gesprekken Met leerkrachten en IB-ers cluster 4 scholen Ambulant begeleiders Waarover gesproken ?

15 Pi 7 Uitkomsten gesprekken Materiaal wordt aangepast aan de leerlingen Stof moet rustig worden aangeboden Actualiteiten en visualiseren van lesstof Actief zijn, spelelement Doel moet duidelijk zijn Faalangst Belonen en succeservaringen op laten doen Duidelijkheid, regelmaat en structuur

16 Pi 7 Fase 2: Observatieonderzoek Observeren tijdens het zelfstandig werken Instrument ontwikkeld –Observatie tijdens zelfstandig werken –Voorwaarden en organisatie in de klas –Vragen voor leerling –Beoordeling materiaal observator

17 Pi 7 Observatie leerlingen Taakgerichtheid Werkomstandigheden Werkplezier

18 Pi 7 Voorwaarden en organisatie Rust in de klas. Leerlingen kunnen ‘teacher free’ doorwerken De leerlingen ontvangen een beloning/feedback/succes tijdens of na het maken van de taak. Werkklimaat : de regels in de klas zijn duidelijk, er is sprake van orde. De klassensituatie is voorspelbaar voor de leerlingen.

19 Pi 7 Vragenlijst materiaal Niveau Plezier Uiterlijk Iets geleerd? Als je mocht kiezen……

20 Pi 7 Beoordeling materiaal observator Hoe is de methode opgebouwd? Hoe hanteerbaar is de methode? Hoe vindt de instructie en verwerking plaats? Sluit de leerinhoud aan bij de behoeften van de leerlingen?

21 Pi 7 Design observatieonderzoek Cluster 4 en reguliere scholen (rugzakjes) 4 leerlingen per klas 80 tot 100 leerlingen 3 minuten per observatie 2 observatierondes

22 Pi 7 Fase 3: Vergelijking materialen Vergelijking Nieuw materiaal Observatie / interview Verder uitbreiden

23 Pi 7 Vragen en/of opmerkingen?


Download ppt "Pi 7 Leren leren…..en het materiaal? Drs. Pauline Koppers PI Research Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google