De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?"— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?

2 Programma Ophalen kennis vorige college Verhouding kerndoelen en lesdoelen Het leren van leerlingen Opbouw van een les Instructie

3 Waar of niet waar? Leerlingen krijgen in Nederland voornamelijk vaderlandse en westerse geschiedenis Examenonderwerpen op vmbo zijn hetzelfde als voor havo-vwo Het schoolvak Geschiedenis kent drie pijlers namelijk tijdvakken, historisch denken en de Canonvensters. Op mijn school zijn ze heel bewust bezig met de voorbereiding op het nieuwe examen over de 10 tijdvakken

4 Leerdoelen en lesdoelen Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen (of opdracht)

5 Het leren van de de leerlingen in de theorie

6 Wie o wie? Romantische fase Spiraal curriculum Visuele intelligentie/ beeldknap

7 Wissel de antwoorden van de leerlingen uit en formuleer 3 of 4 praktijkregels

8 Praktijkregels?

9 Wat is er noodzakelijk in ene lesvoorbereiding? Kies in tweetallen zeven strookjes uit die volgens jullie essentieel zijn voor een lesvoorbereiding

10 Welke leerdoelen hebben jullie geformuleerd?

11 Maak een lesvoorbereiding in tweetallen Pak jullie al geformuleerde lesdoelen Gebruik de essentiele onderdelen voor een lesvoorbereiding of een ander format (lesdoel, beginsituatie, inhoud, wat heb ik nodig, werkvormen, evaluatie, planning) Neem een uitgangspunt uit theorie of praktijkregel uit interviews Maak een globale lesvoorbereiding van 50 minuten

12 Voorbeeld van een structuur van een les: Doel: tijdens deze les leer hoe Alexander de Grote aan zijn macht kwam en hoe hij zijn rijk vergrootte. 1) rood en groen (herhalen) 2) korte uitleg a.d.h.v. powerpoint 3) filmpje met drie vragen 4) nabespreken vr. 8, 9, 10 5) zelf nakijken vr. 7, 11, 12 + huiswerk maken 6) afsluiting met werkvorm welke foto weg.

13 Opbouw van een les Zorg dat er een kop en staart aan zitten!

14 Wisselmomenten Een les bevat altijd meerdere onderdelen / fasen De wisselmomenten zijn belangrijk en kwetsbaar Vaak hoort daar een instructie bij

15 Welke onderdelen bevat een effectieve instructie? Denk eerst individueel 2 minuten na over de onderdelen van een effectieve instructie voor leerlingen. Bespreek deze vraag vervolgens in je groep. Probeer tot minimaal 5 onderdelen te komen.

16 Een volledige instructie Waarom: Waarom moet ik dit doen? Wat: Wat moet ik doen? Hoe:Hoe moet ik het aanpakken? Tijd:Hoeveel tijd krijg ik ervoor? Hulp:Bij wie+waar kan ik hulp krijgen? Resultaat: Uitkomst/eindproduct Klaar: Wat kan ik doen als ik klaar ben?

17 Welke hadden jullie? Vergelijk het model volledige instructie met jullie uitkomst Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten? Kun je ze verklaren?

18 Leraar 24

19 Hoe bied je instructie aan? Mondeling Bord Ppt Digibord Studiewijzer/papier Boek/werkboek …………………..

20 Eigen voornemen/leeropbrengst

21

22 Wie kan er weg?

23 Volgende keer zaal 012 Lees hoofdstuk AW 11 Neem een instap voor een les mee Neem een ppt of prezi mee op stick/internet en in print


Download ppt "Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?"

Verwante presentaties


Ads door Google