De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing. De lessenserie 5 lessen Verantwoording Feedback Vakdidactische ontwikkeling Leeropbrengsten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing. De lessenserie 5 lessen Verantwoording Feedback Vakdidactische ontwikkeling Leeropbrengsten."— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing

2 De lessenserie 5 lessen Verantwoording Feedback Vakdidactische ontwikkeling Leeropbrengsten

3 Bijeenkomst 8 toetsing Doelen: - In kaart brengen wat jullie weten over toetsing - Aanvullende kennis over het thema toetsing verwerven - Voor jezelf prioriteiten stellen t.a.v. toetsing - Toetsen analyseren en tips verzamelen

4 Programma Wat vinden jullie belangrijk bij toetsing? Verschillende niveau’s van toetsing/kennis Stappenplan Wilschut Prioriteiten stellen Meegebrachte toetsen analyseren aan de hand van de prioriteiten Jouw voornemens

5 Christian de Vito zegt dag…….

6 Maak een toetsvraag Pak een lesdoel uit je lessenserie Maak daarbij een of meerdere toetsvragen

7 Wat vind jij belangrijk? Schrijf voor jezelf op wat jij belangrijk vindt bij het maken en afnemen van toetsen – 2 minuten Wissel dat uit met een buurman/vrouw – 3 minuten Vul eventueel aan wat jij hebt opgeschreven – 1 minuut

8 Examens Bekijk deze VMBO-examens individueel: Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen?

9 Functies van toetsen 1. Selectie en determinatie 2. Motivatie 3. Evaluatie 4. Diagnose 5. Afsluiting

10 Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën 1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren

11 Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.

12 RTTI (een model in de praktijk) Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij)

13 Analyseer je toets Bekijk je meegebrachte toets en stel vast hoeveel vragen op het niveau van kennis/begrijpen er zijn en hoeveel van hogere niveau’s (toepassing, analyse, evalueren en construeren)

14 Valide Toets je wat je wilt toetsen? Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod?

15 Betrouwbaarheid = De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding

16 Stappenplan Lees het stappenplan van Arie Wilschut in hoofdstuk 14 op bladzijde 343 Kies daar 2 dingen uit die jij belangrijk vindt voor maken en nakijken van toetsen

17 Toetsen analyseren met je top 2 Gebruik je eigen top 2 om elkaars toetsen te analyseren Schrijf minimaal 1 compliment en een tip op iedere toets Noteer de punten die je goed vindt en kunt gebruiken

18 Je lessenserie Kijk nog een naar je toetsvragen bij je lessenserie. Kan deze verbeterd worden?

19 Formatieve toetsing/Feedback Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren (zie Kleio- artikel) Evalueer het leren ook tijdens de lessen

20 toetsing.hum.uu.nl Een website met literatuur, webworkshops en tips

21 Prioriteiten Bij toetsen is het voor mij belangrijk dat….

22 Volgende bijeenkomst Begripsvorming Bekijk de website toetsing.hum.uu.nl Lees paragraaf 2.3 begrippen uit Wilschut Bekijk filmpje Verboden te zeggen en eventueel WWW

23 Vakdidactiek 2 Bijeenkomsten: 21 januari, 25 februari, 22 april, 27 mei en 17 juni in JK15A zaal 204 Meesterproef Landelijke liodag 25 maart Amsterdam


Download ppt "Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing. De lessenserie 5 lessen Verantwoording Feedback Vakdidactische ontwikkeling Leeropbrengsten."

Verwante presentaties


Ads door Google