De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakdidactiek 2 Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis. Doelen Kennis opdoen over het ontwikkelen van oriëntatiekennis bij leerlingen en het nieuwe examenprogramma.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakdidactiek 2 Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis. Doelen Kennis opdoen over het ontwikkelen van oriëntatiekennis bij leerlingen en het nieuwe examenprogramma."— Transcript van de presentatie:

1 Vakdidactiek 2 Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis

2 Doelen Kennis opdoen over het ontwikkelen van oriëntatiekennis bij leerlingen en het nieuwe examenprogramma Praktische ideeën opdoen voor in de les Aantal werkvormen oefenen die oriëntatiekennis bevorderen

3 Programma Kaartjesoefening Wat is oriëntatiekennis? Aantal examenvragen pilot-examen Dorpenoefening Informatie over nieuwe examen Meesterproef

4 Lessenserie vakdidactiek 1 Korte toelichting Inzien van lessenserie

5 Orientatiekennis Geef jouw (voorlopige) definitie van orientatiekennis. ………mag in kernwoorden…..

6 Opdracht Jullie krijgen twee gekleurde setjes met kaartjes in een enveloppe Leg deze in twee of drietallen op chronologische volgorde Jullie krijgen uiteindelijk dus twee chronologische rijtjes Jullie krijgen hier zes minuten voor

7 Wat is orientatiekennis? aanvullingen

8 Wat is oriëntatiekennis? Grote lijnen Contextualiseren Permanente kennis Kapstok Referentiekader Tijdvakken en kenmerkende aspecten

9 Typerend voor het vak geschiedenis…. is het leren beheersen van sleutelbegrippen en het opbouwen van oriëntatiekennis en historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden)

10 Examenvragen pilotexamen

11 Wat zijn de tien verschillen tussen deze twee dorpen? 1) zoek de tien verschillen in tweetallen 2) koppel daar historische begrippen aan 3) koppel er kenmerkende aspecten aan

12 Zie voorheen www2.ivlos.uu.nl/geschiedeniswww.uu.nl/geschiedenisendidactiek Gebruik een straat door de eeuwen heen…

13 Kaartjes Leerlingen zelf kaartjes laten maken met op voorkant jaartal en op achterkant gebeurtenis en die door andere leerlingen op volgorde laten leggen Anno-vroeger of later

14 Examenprogramma Havo-Vwo Domein A historisch besef/vaardigheden Domein B tien tijdvakken Domein C thema’s (2 voor Havo en 4 voor Vwo) Domein D Democratie en rechtsstaat

15 Overgangsregeling De 2 examenthema’s bleven tijdelijk en kwamen in de plaats van twee thema;s uit domein C Orientatiekennis/tien tijdvakken zat in Schoolexamen

16 Vanaf 2015 Domein A en B in Centraal Schriftelijk Examen (+ syllabuscie en omschrijving helft kenmerkende aspecten) Twee thema’s zelf te kiezen op Havo Vier thema’s zelf te kiezen op Vwo Thema democratie en rechtsstaat

17 Oriëntatiekennis is voor mij… Geef jouw definitie van orientatiekennis (mag ook met kernwoorden) Ga naar m.socrative.com Kies room Geef een voorlopige definitie

18 Meesterproef Wie heeft er een onderwerp? Wie nagedacht over opzet experiment / praktijkdeel? Wie heeft er een opzet met vraag, methode en planning?

19 Volgende bijeenkomst in zaal 204 Voor opzet meesterproef sturen met vraag, methode en planning Volgende keer thema historische vaardigheden/historisch redeneren Huiswerk= lezen artikel Carla van Boxtel en Jannet van Drie, Wineburg (stuur ik op) en paragraaf 2.4 Wilschut


Download ppt "Vakdidactiek 2 Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis. Doelen Kennis opdoen over het ontwikkelen van oriëntatiekennis bij leerlingen en het nieuwe examenprogramma."

Verwante presentaties


Ads door Google