De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Richtlijnen voor de casustoets Walter Geerts Anne van der Werff.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Richtlijnen voor de casustoets Walter Geerts Anne van der Werff."— Transcript van de presentatie:

1 Richtlijnen voor de casustoets Walter Geerts Anne van der Werff

2  Voorstellen  De lerarenopleiding  Gesitueerde kennis  Hogere leerdoelen  (video) Casussen  Hogere leerdoelen in toetsen  Richtlijnen voor de casustoets Overzicht Richtlijnen voor de casustoets

3 Gesitueerde kennis Specifieke situatie Eerdere ervaringen Huidige lespraktijk Richtlijnen voor de casustoets Gelinkt aan Ontstaat door

4  Bloom (revised): analyseren, evalueren, creëren  Kritisch denken over theorie en praktijk  Casussen Hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets

5  Papier  Video  Holistische en contextuele weergave van de lespraktijk Casussen Richtlijnen voor de casustoets

6  Toets  Representatief voor de cursus  Hogere leerdoelen komen terug  Gesitueerde kennis  Casussen in de toets Hogere leerdoelen en toets Richtlijnen voor de casustoets

7  Toetsen van gesitueerde kennis door:  Een authentiek probleem  Meerdere korte casussen  Mondelinge en schriftelijke vragen  Toetsvragen gebaseerd op sleutelkenmerken  Toetsvragen die in meerderheid zijn gericht op hogere leerdoelen  Overkoepelende vragen Toetsen van gesitueerde kennis Richtlijnen voor de casustoets

8  Alle hogescholen met een lerarenopleiding  10 hogescholen met een casustoets in de beroepsvoorbereiding  Toetsen onderzocht op genoemde eisen  Hypothese 1: de meerderheid van de toetsvragen is op hogere leerdoelen  Hypothese 2: De toetsen zijn in overeenstemming met de eisen In de praktijk: een onderzoek Richtlijnen voor de casustoets

9 Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Vragen naar…Toetsen Overzicht gehele situatie Perspectiefwisseling Bewustzijn relevantie leerstof Kennis onafh. van begrip Zelfkennis Analyseren, evalueren, creëren Totaal aantal aspecten Beoordeling: “voldoende bij ≥5 aspecten

10 Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Punten in de toetsToetsen Totaal aantal punten Aantal punten voor hogere leerdoelen 8, Percentage punten voor hogere leerdoelen

11  5 van de tien toetsen  Meerderheid van de vragen is gericht op hogere orde leerdoelen  Met deze vragen kan ook het merendeel van de te behalen punten worden behaald Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets

12 Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets Richtlijnen voor de casustoets

13  1 van de tien toetsen  Voldoet aan ten minste vier vereisten  Waaronder minimaal:  De casus bevat een authentiek probleem  Vragen naar hogere leerdoelen Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets Richtlijnen voor de casustoets

14  Lerarenopleiders stellen nauwelijks hogere leerdoelen gericht op gesitueerde kennis bij casustoetsen  Casustoetsen worden niet ten volle benut  Als richtlijnen voor casustoetsen worden gevolgd, draagt dit bij aan de verwerven van gesitueerde kennis door leraren in opleiding. Conclusie onderzoek Richtlijnen voor de casustoets

15  Richtlijn 1: Meerdere casussen in de toets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

16  Richtlijn 2: De casus bevat een authentiek probleem Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

17 R1. Meerdere casussen Minimaal drie casussen R2. Authentiek probleem Situatiebeschrijving Werkzaamheden Eigen oplossing Handelen van de student Complexe taak Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

18  Richtlijn 3: De vragen bij de casus zijn opgesteld aan de hand van sleutelkenmerken. Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

19  Richtlijn 4: De toetsvragen zijn gericht op hogere leerdoelen (begrip en inzicht) Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

20 R.3 Sleutelkenmerken Minimaal drie vragen naar belangrijkste beslissingen R.4 Toetsvragen gericht op hogere leerdoelen Casus: Volledige situatie overzien Casus: Perspectief wisselen Toets: Besef noodzaak leerstof Toets: Kennis onafhankelijk van begrip Toets: Zelfkennis Toets: Minimaal twee inzichtvragen Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

21  Richtlijn 5: De toets bevat overkoepelende vragen Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

22  Richtlijn 6: De toets bevat mondelinge en schriftelijke vragen. Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

23 R5. Overkoepelende vragen Minimaal één overkoepelende vraag R6. Mondeling en schriftelijk Minimaal één mondelinge vraag Minimaal één schriftelijke vraag Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets

24 Conclusie Richtlijnen voor de casustoets


Download ppt "Richtlijnen voor de casustoets Walter Geerts Anne van der Werff."

Verwante presentaties


Ads door Google