De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Portfolio Ontwikkeldoel / -opdracht:  indicator 4: activerende directe instructie  indicator 5: strategieën voor denken en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Portfolio Ontwikkeldoel / -opdracht:  indicator 4: activerende directe instructie  indicator 5: strategieën voor denken en."— Transcript van de presentatie:

1 Portfolio

2 Ontwikkeldoel / -opdracht:  indicator 4: activerende directe instructie  indicator 5: strategieën voor denken en leren  indicator 6: systematisch volgen van vorderingen  indicator 7: afstemmen van instructie en verwerking  aan het eind van het schooljaar (juni 2011);  zijn de verschillende fasen van directe activerende instructie te onderscheiden tijdens de instructie van de leerkrachten  wordt tijdens de instructies (klassikaal en in groepjes) duidelijk ingespeeld op de leerstrategieën  is er een eenduidig systeem waarin de differentiatie-acties op basis van methodegebonden toetsen wordt weergegeven  worden de instructies dusdanig gefaseerd aangeboden zodat die recht doen aan het niveau van de leerlingen

3 Klassenmanagement  Je hanteert het beschikbare klassenmanagement  Soms klink je wat bestraffend als je wilt dat kinderen iets doen.  Tip:  Maak complimenten groot en correcties klein

4  Een leesles volgens de methode  Het gaat over open lettergrepen.  Hoewel de kinderen hier al kennis van hebben is het belangrijk de kenmerken van de open lettergreep goed te benoemen. VVL

5  Je start direct met flitsen. Vergeet de startronde niet. Daarmee houd je contact met de groep. Het levert je meer rust en minder extra werk op. Woordflitsen

6  Terug in de klas:  Je besluit ze zelf aan de slag te laten gaan.  Hoewel dit een bijzonder moment is (onderwijs zit vol bijzondere momenten) hebben deze kinderen ook instructie nodig Terug van RT

7  Wat zie je als je de ronde loopt  Sommigen klaar.  Opdracht moeilijk  De ronde levert je dus veel info; tips:  Cluster kinderen met hetzelfde probleem en geef extra instructie  Noteer wat opvalt  Leg het werk stil en geef feedback Rondes

8 Vervolg Trots op: Klassenmanagement Voor de klas durven staan Niet bang om fouten te maken Aandachtspunten:  Startronde niet vergeten  Conclusies uit ronde  Positieve feedback (groot maken)

9  Hoe vond je dat het ging?  Kinderen druk:  Concentratie laag  Ander programma dan normaal  In een kleine groep laat je de structuur vaker los  De lesopbouw was onduidelijk:  Houd Instructie en verwerking bij elkaar  Het tempo van de instructie (voorlezen van de tekst) lag erg hoog. Hier haakten kinderen af VLL les

10  Wat gingen ze eigenlijk leren?  Bij de evaluatie heb je dat besproken; daar werd duidelijk dat het ging om het vinden van de antwoorden in de tekst. Kern van de les

11  Wie / Waarom / Wat  Zongroep  Motivatie is laag; ze doen plagerig; oplossing:  Op eigen plek laten werken  Eerst zelf; bij ronde kijken hoe het gaat.  Dan uitnodigen aan de instructietafel Instructiegroepje

12  Als jij langskomt gaan kinderen eindelijk naar de tekst kijken. Daarvoor lijkt het niet duidelijk welk gedrag er van ze verwacht wordt.  Waar ligt dat aan? Ronde

13

14


Download ppt "Portfolio Ontwikkeldoel / -opdracht:  indicator 4: activerende directe instructie  indicator 5: strategieën voor denken en."

Verwante presentaties


Ads door Google