De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Portfolio van @catharinaschool.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Portfolio van @catharinaschool.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Portfolio van @catharinaschool.nl

2 Ontwikkeldoel / -opdracht:
indicator 4: activerende directe instructie indicator 5: strategieën voor denken en leren indicator 6: systematisch volgen van vorderingen indicator 7: afstemmen van instructie en verwerking aan het eind van het schooljaar (juni 2011); zijn de verschillende fasen van directe activerende instructie te onderscheiden tijdens de instructie van de leerkrachten wordt tijdens de instructies (klassikaal en in groepjes) duidelijk ingespeeld op de leerstrategieën is er een eenduidig systeem waarin de differentiatie-acties op basis van methodegebonden toetsen wordt weergegeven worden de instructies dusdanig gefaseerd aangeboden zodat die recht doen aan het niveau van de leerlingen

3 Klassenmanagement Je hanteert het beschikbare klassenmanagement
Soms klink je wat bestraffend als je wilt dat kinderen iets doen. Tip: Maak complimenten groot en correcties klein

4 VVL Een leesles volgens de methode Het gaat over open lettergrepen.
Hoewel de kinderen hier al kennis van hebben is het belangrijk de kenmerken van de open lettergreep goed te benoemen.

5 Woordflitsen Je start direct met flitsen. Vergeet de startronde niet. Daarmee houd je contact met de groep. Het levert je meer rust en minder extra werk op.

6 Terug van RT Terug in de klas:
Je besluit ze zelf aan de slag te laten gaan. Hoewel dit een bijzonder moment is (onderwijs zit vol bijzondere momenten) hebben deze kinderen ook instructie nodig

7 Rondes Wat zie je als je de ronde loopt
Sommigen klaar. Opdracht moeilijk De ronde levert je dus veel info; tips: Cluster kinderen met hetzelfde probleem en geef extra instructie Noteer wat opvalt Leg het werk stil en geef feedback

8 Vervolg Aandachtspunten: Trots op: Klassenmanagement
Voor de klas durven staan Niet bang om fouten te maken Aandachtspunten: Startronde niet vergeten Conclusies uit ronde Positieve feedback (groot maken)

9 VLL les Hoe vond je dat het ging? Kinderen druk:
Concentratie laag Ander programma dan normaal In een kleine groep laat je de structuur vaker los De lesopbouw was onduidelijk: Houd Instructie en verwerking bij elkaar Het tempo van de instructie (voorlezen van de tekst) lag erg hoog. Hier haakten kinderen af

10 Kern van de les Wat gingen ze eigenlijk leren?
Bij de evaluatie heb je dat besproken; daar werd duidelijk dat het ging om het vinden van de antwoorden in de tekst.

11 Instructiegroepje Wie / Waarom / Wat Zongroep
Motivatie is laag; ze doen plagerig; oplossing: Op eigen plek laten werken Eerst zelf; bij ronde kijken hoe het gaat. Dan uitnodigen aan de instructietafel

12 Ronde Als jij langskomt gaan kinderen eindelijk naar de tekst kijken. Daarvoor lijkt het niet duidelijk welk gedrag er van ze verwacht wordt. Waar ligt dat aan?

13

14


Download ppt "Portfolio van @catharinaschool.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google