De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Kun je dat beargumenteren?” : Kritisch denken in het curriculum 26 januari 2012 José van Alst, IOWO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Kun je dat beargumenteren?” : Kritisch denken in het curriculum 26 januari 2012 José van Alst, IOWO."— Transcript van de presentatie:

1 “Kun je dat beargumenteren?” : Kritisch denken in het curriculum 26 januari 2012 José van Alst, IOWO

2 Waarom aandacht voor Kritisch denken? Microniveau (hbo & wo): Docenten: studenten onvoldoende kritisch Studenten: wat bedoelen ze dan precies? Onderwijskundigen: waar leer je ze dat dan?

3 Waarom? Mesoniveau: Studiesucces Academische vorming (wo); onderzoeks- en innovatievaardigheden en probleemoplossend vermogen (hbo) Transfer (Helsdingen, 2009). Microniveau

4 Waarom? Macroniveau: Wetenschap: onderzoek Kenniseconomie: innovatie Samenleving: democratie, zelfontplooiing. Microniveau Mesoniveau

5 Wat is KD? Brede en smalle definities Cultureel bepaald. Redeneren, argumenteren Evalueren, beoordelen Creativiteit: ideeën genereren Ideeën toetsen Ethisch redeneren Consequenties doordenken Dilemma’s oplossen Problemen oplossen Innoveren Nieuwe kennis genereren (American Philosophical Association, 1990; Paul & Elder, 2011; Facione, 2011)

6 Hoe leren studenten KD? (Abrami, 2008; Facione, 2011) Neurologisch : Kritisch denken vergt andere hersencapaciteit; schakelen tussen twee denkordes; Leeftijd-afhankelijk? Puberbrein? Sociaal-pyschologisch : Kritisch denken maakt onzeker; Leeftijd-onafhankelijk? (Meta)cognitieve vaardigheden: Veel oefenen Separaat, expliciet én Geïntegreerd in vakinhoud. & Houding: bijv. open mindedness: Hoe leer je dat? Is het te leren? Hoe doceer je dat dan? Belemmeringen Mogelijkheden

7 Twee denkordes? (Facione, 2011)

8 Beliefs van studenten over kennis Dualism Multiplicity Relativism Commitment

9 Beliefs van studenten over kennis Certainty of knowledge Structure of knowledge Source of knowledge Control of knowledge Speed of knowledge Absolute Tentative Isolated bits Interwoven concepts Authority Through reason Innate Changeable Quickly Gradually

10 Wat moeten studenten leren? Vaardigheden: Stellingen -> onderbouwing gegevens Enkelvoudig -> meervoudig ‘Tunnelvisie’ -> open voor tegenargumenten, wegen van voors en tegens Bijstellen van standpunten: voorbehouden, concessies. Attitudes : Onderscheiden van ruziën, debatteren en kritisch onderzoeken Zekerheden loslaten (dualism); comfortzone verlaten; beelden/ personen durven laten ‘wankelen‘. ‘Live and let live’ doorbreken (relativism); angst te kwetsen; ergens een punt van maken (engagement). Casus: argumenteren (Toulmin, 1958; 1997)

11 Didactiek: argumenteren Leren argumenteren op ‘niet-zelfgekozen’ onderwerp Argumentatie-opbouw onderscheiden van lees- en schrijffase Organiseren van dialoog (Kuhn, 2008) Instructie d.m.v. fact sheets (Toulmin; drogredenen) Schematiseren van argumentaties Reflectie op eigen wijze van argumenteren (Felton, 2004): tegenargumenten begrijpen, versterking eigen argumentatie Reflectie op epistemological beliefs over kennis; zo ook over lezen en schrijven.

12 Argumenteren als casus Toetsing: Beoordelingscriteria paper of presentatie: Argumenten zijn onderbouwd Meervoudige argumentatie Evalueren van voors en tegens Feedback op argumentatieschema van ander duo Verbeterplan voor eigen argumentatie Reflectie op ervaring van ‘wankelende of verschuivende’ standpunten.


Download ppt "“Kun je dat beargumenteren?” : Kritisch denken in het curriculum 26 januari 2012 José van Alst, IOWO."

Verwante presentaties


Ads door Google