De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop mentorschap 17/5/2013. Inhoud  Kennismaking  Wat is mentorschap?  Ken jezelf als mentor  Vaardigheden van de mentor  Valkuilen voor een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop mentorschap 17/5/2013. Inhoud  Kennismaking  Wat is mentorschap?  Ken jezelf als mentor  Vaardigheden van de mentor  Valkuilen voor een."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop mentorschap 17/5/2013

2 Inhoud  Kennismaking  Wat is mentorschap?  Ken jezelf als mentor  Vaardigheden van de mentor  Valkuilen voor een mentor

3 Kennismaking  Steek je hand omhoog als je….  …. In een kdv werkt  …. In een IBO werkt  …. In het onderwijs staat  …. Deze sessie vrijwillig gekozen hebt  …. Reeds ervaring hebt als stagementor  …. Reeds ervaring hebt als stagebegeleider

4 Mentor zijn  Oefening in cirkel + nabespreking  Denk terug aan je eigen stage-ervaringen onder begeleiding van een mentor  Wie is je bijgebleven?  Hoe komt dit?  Wat deed die?

5 Mentoren Mijn toren… Mijn lichtend voorbeeld…

6 Wat is mentorschap?  Filmpje Matt de danser

7 Wat doet een mentor?  Iemand bewust maken van zijn gedrag en het effect ervan (een spiegel zijn).  Anderen tot inzicht laten komen door vragen te stellen i.p.v. instructies te geven.  Anderen laten groeien vanuit een bekwaamheidsgevoel; het beste uit de andere halen.  Anderen helpen om zichzelf te helpen. Een goede coach moet zichzelf overbodig maken.  Samen onderweg zijn.  Veiligheid en respectvol contact zijn de basis voor goede coaching.

8 Wat doet een mentor? MOTIVEREN LUISTEREN ONDERSTEUNEN Uiteindelijk doel=proces van voortgang opzetten en mensen in hun kracht zetten

9 Ken jezelf als mentor - Groepsgesprek  Wat zijn mijn sterke punten als mentor?  Wat zijn mijn minder sterke punten als mentor? Staat altijd in relatie met - Wie is de stagiair? - Hoe is de stagiair?

10 Vaardigheden van de mentor  1. verbale en non-verbale communicatie  2. instructies geven  3. objectief observeren  4. schriftelijke en mondelinge feedback geven

11 Vaardigheden: Communiceren met de stagiair(e) Mensen communiceren niet enkel met woorden (verbaal), maar vooral met lichaamstaal (non- verbaal). 7%= woorden 38%= stem en klank van de stem 55%= gezichtsuitdrukking en lichaamstaal Je kan niet niet communiceren.

12 Communiceren met de stagiair(e)  Veel woorden en zinnen worden pas goed begrepen als ze samen worden gebruikt met non- verbale communicatie  De eerste indruk (90 sec) is bepalend voor het beeld dat anderen van ons hebben  We zijn gevoeliger aan non-verbale signalen en pikken dit intuïtief op

13 Vaardigheden: Instructies geven  Oefening sandwich met choco

14 Instructies geven  Het belang van voordoen, samen doen, nadoen… lichtend voorbeeld!  Anderen tot inzicht laten komen door vragen te stellen i.p.v. instructies te geven

15 Vaardigheden: Objectief observeren  Oefening filmpje:‘observation test’ Hoeveel passen geeft het witte team?  Oefening foto’s Noteer wat je ziet van de stagiair op de foto.

16 Objectief observeren

17

18

19

20 Objectieve observatie  feitelijk gedrag observeren, geen interpretaties!  O-O-O-O proces observeren opschrijven omzetten oordelen  Over hetzelfde spreken! Eén stagedocument met objectief beschreven gewenst gedrag.

21 Vaardigheden: Feedback geven  Feedback geven is aan iemand vertellen hoe zijn gedrag wordt waargenomen, begrepen en ervaren.  Feedback geven is NIET hetzelfde als kritiek geven  Feedback behoudt het respect en stimuleert het zelfvertrouwen  Ook positieve feedback geven!!!

22 Feedback geven DOENNIET DOEN persoonlijkin het openbaar over aanwijsbaar en concreet gedrag “jij doet” over de persoon (karakter), “jij bent” over gedrag dat de ontvanger kan veranderen over iets wat niet te veranderen is zo kort mogelijk na het vertoonde gedrag, beperkt aantal onderwerpen na lange tijd, ganse waslijst

23 Feedback geven DOENNIET DOEN eigen waarneming van gedrag en eigen beleving daarvan, spreken in IK- vorm wat anderen waarnemen en beleven, spreken in ZE- vorm gewenste verbetering duidelijk maken, positieve formulering Enkel de “fouten” aanhalen, negatieve formulering

24 Feedback geven DOENNIET DOEN formulering moet uitnodigen tot reactie, mogelijkheid tot reageren geven bedreigende formulering Advies voor verbetering geven, samen zoeken naar voorstellen Stoppen na de aangehaalde fouten

25 Valkuilen mentor  Zelf opdrachten/problemen overnemen  Te snel oplossingen aanreiken  Vergelijken met anderen  Eigen vooroordelen  Coaching op de grens van therapie  Denken dat je alles zelf moet kunnen  Tijdgebrek door andere taken  Ingrijpen op het moment van een probleem  (preventief werken!)

26 Zin in meer….  … meer zicht op mezelf als mentor én op de stagiair?  … meer kansen om mijn coachingsvaardigheden in te oefenen?  Meer info over hoe samen evalueren?  Welkom op de sessies Mentorschap (3 x 3 uren): zie


Download ppt "Workshop mentorschap 17/5/2013. Inhoud  Kennismaking  Wat is mentorschap?  Ken jezelf als mentor  Vaardigheden van de mentor  Valkuilen voor een."

Verwante presentaties


Ads door Google